Optimerade p600 vs p300

Tornis
Hej alla, efter bara läst forumet här många dagar så skriver jag nu mitt första inlägg.
Jag är påväg att inhandla ett nyckelfärdigt solaredgesystem på 42 paneler 295w. Och det jag undrar är om det går att köra med 21st p600 istället för 42st p300. Växelriktaren är på 17kw och alla paneler är riktade åt samma håll med viss skuggning på förmiddagen. En installatör ringde mig igår och sa att det inte går med p600 eftersom panelerna är för få och det inte kommer att fungera, men vad jag läst så går det att köra p600 med minst 26paneler alltså 13 optimerade. Jag har varit in och haft synpunkter på flera saker i offerterna så de börjar nog tycka att jag är ganska jobbig.  Mvh Tornis

Re: Optimerade p600 vs p300

Gunnar
Enligt databladet så är minsta antalet P600 i en sträng 13 st. Med dina 42 paneler blir det 21 st. P600 så det fungerar utmärkt. Troligtvis så försöker leverantören lura upp dig och tjäna mer pengar. Fråga honom om databladet från Solaredge är felaktigt.

Re: Optimerade p600 vs p300

Det står också i databladet för P600 att maximalt 11,25 kWp paneler får kopplas i en sträng med P600.
Det blir då svårt med 21 st P600. Med 42 st 295 Wp har du 12,39 kWp, dvs 1,14 kWp för mycket. Visserligen inte mycket förmycket, men SolarEdge kan då frånsäga sig alla garantier. Om alla inte skulle vara riktade åt samma väderstreck då kanske det skulle gå. Du får öka till minst 26 st P600, dvs 52 paneler.

Gunnar här ovan bör justera sitt tvärsäkra uttalande och anpassa det till SolarEdges krav.

Re: Optimerade p600 vs p300

Tornis
Tackar, då förstår jag att jag måste ha 42st optimerare om jag ska ha solaredge.
En ny fråga när vi ändå är här.
Mitt system kommer ha paneler på ca 12,4 kwp. Vilken växelriktare är bäst? Jag ska inte bygga ut systemet i framtiden.
En offert erbjuder växlare på 10 kw medans en annan rekommenderar 17 kW.
Jag själv tycker 12,5 kW vore lagom.
Hur ska man tänka? Prisskillnaden bryr jag mig mindre om, men har läst att man kan förlora effekt på att ha en för stor växlare. Hur ska jag tänka?

Re: Optimerade p600 vs p300

Nej, du missuppfattar. Du blandar ihop antal effektoptimerare med antal paneler. Du måste ha minst 26 st P600 effektoptimerare om du enbart vill använda P600 effektoptimerare.  Om du har 26 st P600 måste du ha 2 x 26 = 52 st solcellspaneler. Alltså 13 st P600 i varje sträng med P600.

Men du kan ju i den ena strängen med effektoptimerare ha t.ex. 13 st enbart P600 och i den andra strängen välja 16 st effektoptimere P300. Då får du till det även med bara 42 st paneler. Det blir bara litet dyrare pga P300.  Minsta antal P300 i en sträng är just 16 st. Du hamnar även på minimum-antalet P600. Men det är inte bra att ligga precis på minimiantalet.

En SolarEdge SE17k på 17 kW kostar mindre än en SolarEdge SE12.5k på 12,5 kW. Konstigt men så är det.
Jag gissar att den leverantör som föreslår 17 kw växelriktare vill sälja SolarEdgesystem till dig.
Du säger idag att du inte tänker bygga ut. Så tänker du nu, men om något år kanske du i alla fall vill bygga ut.

Varför behöver du ha SolarEdgesystem? Har du mycket som skuggar?

Väljer du en vanlig växelriktare då gör du 2 st strängar på vardera 21 st seriekopplade solcellspaneler. Varje sådan sträng kopplar du till vardera MPPTingången på växelriktaren, färdigt!

Re: Optimerade p600 vs p300

Tornis
Jo, jag förstod vad du menade först men svarade kanske lite konstigt. Jag låter det nog vara P300. Med 42 paneler är taket helt maxat till ytan så fler än det blir det inte. Men det spelar alltså ingen roll ur effektsynpunkt vilken storlek det är på växelriktaren? Alla 5 offerter jag fått har varit solaredge därför väljer jag det. Lite skugga från träd är det ja.

Re: Optimerade p600 vs p300

SolarEdge använder ju effektoptimerare som ser till att växelriktaren har optimal spänning. Därför inget problem att ha "överstor" SolarEdgeväxelriktare. I ditt fall 17 kW växelriktare och 12,4 kWp paneler, dvs 37 % "för stor". Även vanliga växelriktare har hög verkningsgrad långt ner under märkeffekten. Fronius Symo har ca 95 % verkningsgrad vid så låg effekt som 10 % av märkeffekten.

Du kanske bara har skugga under vintern? Har du skugga även på sommaren som faller på panelfältet?

Fyller du verkligen hela takytan med 42 st paneler. Är de i porträtt då eller i landskap?
Ibland kan man genom att välja landskap istället för porträtt lyckas klämma in fler paneler. Eller omvänt, eller kombination av landskap och porträtt.

Vilket väderstreck är panelerna riktade mot? Du kanske även kan lägga paneler på andra takhalvan? Och komma upp i 52 st paneler, men hellre 56 st för att få 13 + 1 st P600 i varje sträng.  Vad har du för takvinkel? Ibland måste man vara en smula kreativ.

Re: Optimerade p600 vs p300

Tornis
Jag skrev att jag bara ska använda P300.
Ok då förstår jag att jag lika gärna kan köra på 17 kW växelriktare.
Tack för all nyttig info, jag lär mig nya saker varje gång jag läser på forumet.
Japp hela takytan fylls så det blir ca 40cm till övers på bägge sidor och 20 cm till nock och 30 cm till hängrännan. Tror inte det går att maxa mer än så. Resten av taket är rakt mot norr och så inbiten är jag inte att jag sätter nått där idag. Vill också att det ska se snyggt ut. Runt 35 grader uppskattar jag.

Mvh Tornis

Re: Optimerade p600 vs p300

Arne
Jamen har du så mycket takvinkel som 35 grader, då ska du inte lägga paneler på takhalvan riktat rakt mot norr. Det blir alltför dålig produktion. Hade du haft ca 17 grader, då hade det gått bra. Som du beskriver det verkar du ha fyllt södertaket väldigt bra med paneler.