Olika paneler i samma sträng

Silltruten
Hej,

Jag har en befintlig anläggning idag som jag tänkte komplettera med fler paneler.

Panelerna jag har idag är monopaneler på 260w st.

Kan jag köpa vilket märke som helst och lägga på de två befintliga strängarna som redan finns idag?
Växelriktaren jag har är väl tilltagen så det är inget problem, jag förstår också att de nya panelerna måste vara minst 260w för att inte strypa effekten på resten av panelerna.

Vilka problem finns med olika märken på paneler på en o samma sträng?

Re: Olika paneler i samma sträng

magneten
Allra helst samma paneler eller samma fast +5-10W effekt  för att de skall åldras så jämt som möjligt. Paneler från samma tillverkare bör ju ha en jämnare kvalitet.

Väljer du ett annat märke så ska panelens spänning V och ström A vara så lika som möjligt.

Är det inte möjligt att koppla alla de nya panelerna i en egen sträng till en egen MPPT ingång ? Ty då kan du ju välja vilka paneler som helst!

Hur ser dina strängar kopplade idag och till vilken växelriktare?

Re: Olika paneler i samma sträng

Silltruten
Växelriktaren är en Kostal 8,5kw, de två MPPT är redan upptagna och perfekt sorterade på taket, sträng 1 har massor av skuggningar på sen höst/tidig vår och sträng 2 ingen skuggning.

Totalt har jag 8,84kw paneler idag, och tänkte lägga på 10 paneler till (dvs ca 2,6kw till) (5 på varje sträng). Jag inser att växelriktaren kommer peaka på vissa högsommardagar i juni, men annars borde det vara lugnt?

Re: Olika paneler i samma sträng

magneten
Jo då är det så du får göra! Det bästa är dock att köpa samma panler i första hand! Och MAX 22 st paneler/sträng (kolla konfigurationsprogrammet för Kostal för säkerhets skull så att du EJ kan överstiga 1000V i öppen spänning vid -25°C eller vad kallt du nu eventuellt kan få som kallast de närmsta 25 åren..

Re: Olika paneler i samma sträng

Silltruten
Ok, gränsen för 22 paneler per sträng kände jag inte till, har 16 resp 18 paneler idag på sträng 1/2. 1000V kommer ingen av dem upp i då de ger ~37.5V per panel.
Men då får jag tänka om och justera så det blir 22 paneler per sträng då men kommer ändå inte komma upp mer än ~825V per sträng.

Varför är det ett tak på 22 per sträng?

Re: Olika paneler i samma sträng

callec
Taket är den angivna maxspänningen på invertern, inte antal paneler då dessa kan skilja sig åt.

Re: Olika paneler i samma sträng

Spänningen kan  bli betydligt högre än 37,5v under kalla vinterdagar! Den i databladet angivna spänningen på 37, 5 gäller vid +25 graders paneltemperatur. Vid högre temperatur sjunker spänningen och panelerna levererar sämre och vid lägre temperatur så stiger spänningen och panelens effekt ökar :)

22 paneler är endast ett ungefärligt antal beroende på vilken panel typ omgivande temp osv man har ibland kan man ha 23 och ibland bara 21 om man har standardpaneler på runt 265w med 60 celler för att klara sig under 1000v

Odd

Re: Olika paneler i samma sträng

Odd
Rent praktiskt vad händer med solcellerna om man skulle blanda paneler med en stor skillnad i watt / volt tal?
type 250w paneler med 350w paneler vilket har en stor skillnad i volt resp. watt tal.

/Odd

Re: Olika paneler i samma sträng

Arne
Att blanda moduler med olika märkeffekt i samma sträng har redan avhandlats i andra trådar på detta forum, se t.ex. här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mono-eller-poly-Alla-svarar-olika-p-fr-gan-tp5012299.html

Använd forumets sökfunktionen och välj lämpliga sökord. Det svåra är kanske att välja lämpliga sökord för att få meningsfulla träffar.

Har du t.ex. 22 st moduler seriekopplade, och varje modul har 60 st solceller i sig(som är seriekopplade), då har du rättare sagt 22x60 = 1320 solceller som du har seriekopplat. Är dessa enskilda solceller lika(om databladet anger samma märkström), då är det inget problem att seriekoppla dem alla.

Man skulle i princip kunna tillverka en enda modul med 1320 st seriekopplade solceller. Den skulle bli väldigt stor och opraktisk att hantera och passa bara till ett tak som har ca samma storlek som modulen. Täckglaset skulle vara lika stort som den enorma modulen.