Olika paneler 250&265W

Johan
Har nu en solcellspark med 30st 250W moduler. Omriktaren är en Solax ZDNY-TL15000.

15st paneler är seriekopplade till ena mppt ingången, de 15 andra till den andra ingången då min omriktaren har 2st ingångar.

Nu har jag kommit över 4st paneler till på 265W/st. Alltså inte riktigt samma som mina gamla paneler. Kan jag koppla in dem i mina slingor? Hur ska jag koppla?

Omriktaren är på 15kW så den klarar av det effektmässigt. Kan den ta skada av att det ej är likadana paneler?

/Johan

Re: Olika paneler 250&265W

Vad säger firman du köpte din anläggning av, hur du skall koppla in de nya 4 st modulerna?
Det kan vara intressant för dig att höra vad de säger.

Nåja. Titta på databladet för dina befintliga solcellsmoduler,
och på databladet för de nya 4 solcellsmodulerna.
Titta där speciellt på:
-hur många solceller varje solcellsmodul har? Bör vara samma!
-tomgångsspänning vid STC ?
-märkström vid STC ?

STC =betyder standardtemperaturvillkor., dvs 25 oC och bestrålningsstyrka 1000 W/m2.

Förmodligen tål din växelriktare högst 1000 Volt på likströmsingångarna.
Därför måste du beakta detta. Du har nu 15 st solcellsmoduler seriekopplade i varje sträng,
alltså 15 x deras tomgångsspänning(Volt).
Kopplar du in ytterligare solcellsmoduler i de strängarna, får du se vad du kommer upp i för tomgångsspänning.
Den får inte vara högre än vad växelriktaren tål! Man måste även ha litet marginal,
pga tempen kan vara lägre än 25 oC, och då ökar tomgångsspänningen litet.

Utan att veta vad du har för befintliga moduler och nya moduler,
så skulle jag tro att det går bra att "förlänga" en sträng med de 4 st nya.
Detta pga de nya är starkare, nämligen på 265 Wp jämfört de befintliga på 250 Wp, och bromsar ej de befintliga.
Däremot bromsar nog de befintliga modulermna ner strömmen för de nya modulerna till märkströmmen för de befintliga, men det är inte så tragiskt.
De på 250 Wp (om 60-celliga) har troligen en tomgångsspänning på ca 37 V och de nya på 265 Wp har troligen ca 38 V.
Det skulle då bli för den strängen med 4 extra nya moduler 707 V.

Du har alternativ:
2 st nya i Sträng 1 och 2 nya i Sträng 2.
4 st nya i Sträng 1
4 st nya i Sträng 2
1 st ny i Sträng 1 och 3 st nya i Sträng 2.
osv.
Men, kanske bäst att lägga de nya en och samma sträng, och låta den andra strängen vara orörd.

Jag vet inte om det går att ha olika moduler i en och samma sträng i beräkningsprogrammet för din växelriktare. Du få kolla. De har väl ett gratis beräkningsprogram?

Re: Olika paneler 250&265W

Ett alternativ är att du kopplar in dina befintliga 2 strängar till en mppt och kopplar in dina 4 nya paneler till den andra mppt.
Kolla inverterns handbok och se om det är möjligt betr. spänningen för de 4 nya panelerna.

Monterar du in hälften av de nya i varje sträng, vilket borde gå blir de nya panelernas prestanda som dina tidigare panelers.

Re: Olika paneler 250&265W

Arne
4 st nya moduler ensamma i en MPPT, kommer troligen inte ens upp i MPPT-startspänning.
4 x ca 38 = 152 V. Och detta är vid STC, dvs full bestrålning 1000 W. När har du det? Hur skall det går?
Du riskerar då att de 4 nya modulerna ständigt "sover" och ger inget tillskott alls.

Re: Olika paneler 250&265W

Johan
Tack för svaret.

Paneler:
-När man jämför databladet så skiljer det ju lite i ström och spänningar, men väldigt lite
-Båda typerna har 60 solceller
Om de nya panelerna bromsas av de gamla så spelar det mindre roll

Omriktaren:
-MPPT spänning är 250-800V, vilket det hamnar inom med 15st gamla och 4st nya
-Däremot går ej att köra 30st gamla på ena mppt ingången och den nya 4st på den andra (minsta spänning är 250V)

Hittar ej något om min växelriktare som säger att man kan ha olika paneler i samma sträng.
Vågar man chansa? Vad kan hända? Är ju nästan lika värden och de kommer att rätta sig efter det lägsta

Länk till de 4st nya panelerna: Mina är 265W
https://www.dropbox.com/s/1t6mo8rvipezrks/Trina%20Solar%20265W%2860%29%20Mono%28B%29.pdf?dl=0

Länk till de 30st befintliga panelerna: Mina är 250W
https://www.dropbox.com/s/18i7ihj4swu20oi/Mono250W-Black-Viasunic.pdf?dl=0

Länk till Växelriktaren: Min är TL150000
https://www.dropbox.com/s/c994lmsiscb4hyb/X3%20ZDNY-TL150000.pdf?dl=0

Re: Olika paneler 250&265W

callec
Du kan säkert koppla in flera strängar till en mppt.

Kolla bara att varje sträng inte överskrider/underskrider inverterns spänningsintervall

Re: Olika paneler 250&265W

Det är bara att koppla in de 4 nya 265 Wp:arna i en av dina strängar.
MPPT-Strömmen skiljer väl ca såsom WP:n skiljer mellan nya och befintliga moduler, dvs endast 6 %.
Jag har dock inte tittat på dina datablad. Du kan då knappast komma upp i högre tomgångsspänning än vad din växelriktare tål. Vad tål den? 1000 V antar jag.

Det som händer med 4 nya moduler på 265 Wp i en sträng med övriga moduler på 250 Wp,
är att om de alla (befintliga och nya) får exakt samma bestrålningsstyrka, att det blir samma verkan som om de befintliga finge ca 6 % lägre bestålningsstyrka. Och detta hända säkert redan idag med dina befintliga moduler, t.ex. några skuggas en aning medan övriga inte skuggas. Det bör alltså inte vara några problem att lägga till de 4 nya i en sträng.

Re: Olika paneler 250&265W

Johan
Omriktaren tål 1000VDC så det bör inte vara några problem.
Går att koppla in 3 st strängar per MPPT ingång.

Då ser vi inga problem med att blanda fabrikat på moduler då?
Vill ju inte ha ett växelomriktar haveri på halsen.

Kanske ska fråga tillverkaren på omriktaren innan man testar. Fast de kanske bara svarar att det inte går, föra att vara på säkra sidan.

Re: Olika paneler 250&265W

Rikkitikkitavi
Varför trycka in 4 nya i ena strängen så du får 15+4 och 15 i de båda strängarna?

Varför inte dela de fyra nya i 2+2?

Två strängar a 15+2 då alltså.

Bakgrunden är att verkningsgraden brukar vara bäst runt mitten av MPPT spänningsområdet, lägger du till fyra i ena strängen får dubju 120V högre inspänning ochvfrågan är var verkningsgraden hamnar?

0,5% lägre verkningsgrad på hela strängen(19*250) är 30W  mer föeluster i omriktaren!

Re: Olika paneler 250&265W

Rikititi,

Du glömmer att det är frågan om en solcellsgenerator, vars utgående likströmseffekt beror helt och hållet av den nyckfulla solen och vädret. Solbestrålningsstyrkan på solcellsmoduler är därför tyvärr ej samma styrka, som den har kl. 12:00 midsommarafton och om det då är helt molnfritt. Elektriker räknar ofta felaktigt med att en växelriktare som konstruerats att max. kunna leverera ut 15 kW på AC-nätet, att den ständigt gör det också, så fort den är påslagen. Detta pga att de är vana vid att en elektrisk apparat, som har en märkeffekt på, säg 10 kW(kan vara ett värmelement) ständigt förbrukar denna effekt, då den slås på. En växelriktare går ofta på mycket lägre effekt än sin maximalt möjliga effekt.

Enligt vad jag har sett, är en växelriktares verkningsgrad beroende av ingående DC-effekten. Ju högre DC-ineffekt, desto högre verkningsgrad. I datablad för växelriktare anges ofta verkningsgraden i diagramform och något de kallar europeiska verkningsgraden.
Se Fronius Symo 10.0-3-M. Kolla det!

Re: Olika paneler 250&265W

Rikkitikkitavi
Jo, jag tänkte på det också.

Verkningsgraden ökar med avgiven effekt, vilket beror på solstrålningen.
Men att gå från 3750 till 4750 W på en sträng, och behålla 3750W på den andra ( angivet vid STC) ger det lägre förluster än att matcha båda strängarna lika?

Speciellt som växelriktaren är väl tilltagen.

Kanske dags att fråga växelriktartillverkaren?

I praktiken handlar det om max 50W hit eller dit men 50W i 25 år och säg 2500 h/år blir några tusen kWh.

Re: Olika paneler 250&265W

Rikkitikkitavi
Jag har letat efter sk varaktighetsdiagram för insolstrålningseffekter i Lund. Tanken var att växelriktsren.dimensioneras för säg 90% av paneleffekten, det var så få dagar / timmar med max att det är kanske inte lönt , både med avseende på euroverkningsgrad och merkostnad för växelriktaren.

Har flera kompisar som har överdimensionerade värmepumpar för att  företagen tar för att hålla huset varmt de få vinternätter silvret faller riktigt lågt, istället för att stötta m elpatronen.

Re: Olika paneler 250&265W

callec
Johan
Så här hade jag gjort
Hade kopplat in två av de nya på varje sträng så att strängarna är identiska
En sträng kopplas vardera mppt.
Orsak
Din inverter är överstor, du kan koppla in mycket mer i framtiden.
Genom att dina båda strängar nu är identiska kan du då koppla in dessa på samma mppt och ha en ledig mppt för framtida paneler.

Re: Olika paneler 250&265W

Rikkitikkitavi
Omriktaren är på 15 kW, varje sträng blir 4250 W , fixar en mppt kanal 2* 4250 W  ?

Re: Olika paneler 250&265W

Johan

Varje mppt kanal ska klara 22A, så det ska gå.
Idag har jag 3750W på varje kanal, alltså 2x3750. Så det lutar väl åt att lägga till 2 nya per sträng och mppt kanal.

Är det någon som har provat att koppla in olika paneler tillsammans med lyckat resultat?