Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

TheBear
Hej

Jag håller på o bygger ut för fullt just nu.

Haft fokus hela tiden på att jag vill ha solceller på hela ena taket.

O tills för ett tag sedan var jag inne på integrerad tak solceller. Men efter o fått flera offerter som jag anser rejält saltade /kostsamma har jag åter börjat tänka i banor kring vanliga solceller.

Så planen lutar just nu åt att bygga upp hus stommen, lägga tak + plåt och förbereda så gott de går för solcells montage.

Men frågan är. Vad hade ni valt för plåt?

Det är två tak med olika lutning och väderstreck.
De största är ca 10,5 x 5 M
nr 2 5 x 5,5 M (låg lutning, ca 12 grader)

Är ute efter en hållbar lösning, utan risk för läckage, men inte betala allt för mycket för plåten, den ska ändå inte synas nämnvärt, krutet ska läggas på solceller och dess utrustning.

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

TommyE
Lutningen är kanske på gränsen, men jag skulle satsa på trp 20.

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

Gunnar
Det brukar finnas speciella krav på tätning mellan plåtarna när takvinkeln är mindre än 14 grader. Kolla med tillverkaren.

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

TheBear
Har för mig att stora taket har 16 graders vinkel (minns inte exakt, har inte ritningen här nu).

Jag behöver ett plåt tak med enkla o täta infästningar för solceller går att göra

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

Gunnar
TRP 20 blir bra bara du följer tillverkarens specifika montage anvisningar som brukar finnas när plåten ska monteras med mindre vinkel än 14 grader vilket du hade på ett av taken. Till TRP 20 finns billiga montagedelar för att fästa in solpanelerna.

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

Arne
Takplåttillverkaren Areco har montageanvisning "Areco Takprofiler
Monteringsanvisning" De förslår vid taklutning mellan 14 och 5,7 grader att en sträng transparent runotex i längsgående och tvärgående skarvar.

Men det finns givetvis andra fabrikat också.

Tänk på att välja tillräcklig plåttjocklek för att montagematerialets skruvar ska kunna bita i takplåten och för att du ska kunna gå på takplåten. Plåttjocklek stål 0,50 mm är minimum som solcellsmontagematerialtillverkarna brukar kräva. Bättre att välja 0,60 mm. Om aluminium min. 1,00 mm.

Re: Nytt tak, Vad för plåt, täcka allt med solceller

magneten
Kolla även på TR18 profilen 0,6mm som är snyggare och billigare!