Nybörjarfråga

Göran Erlandsson
Hej

Jag är helt ny på detta och har köpt en anläggning från Freebo.
Det jag är lite fundersam över är dess kapacitet. Eftersom jag är helt ny så har jag förlitat mig på försäljaren.
När han var här så frågade han om vår förbrukning vilket är ca 17000kwh/år.

Svaret på min fråga var denna "Ni kommer ha 18 paneler, en effekt på 6.5kwh årligen produktion.  Då är det beräknat på 14000kwh total förbrukning. Det kommer passa er utmärkt."

När jag idag kollar på deras egen hemsida så står det att en sådan anläggning ger en produktion på ca 4-5500 kwh/år.

Det jag då inte riktigt förstår är hur detta ska kunna vara en anläggning som täcker mina behov som gör av med 17000kwh om år. Anledningen till att han räknat på 14000kwh/år är att räknat bort nov-jan då dessa tre månader knappt producerar något.

Så min fråga till er som kan detta är helt enkelt den om jag köpt på tok för liten anläggning eller om det helt enkelt är så här man räknar på en solanläggning?

Re: Nybörjarfråga

Välkommen till forumet!

Får man fråga om mer info så du kan få vettiga svar här på forumet. Ingen på forumet vet vad du har för grejer.

Är växelriktaren ansluten till allmänna elnätet? Jag menar så det inte är en solcellsanläggning för ödrift.
Är anläggningen installerad, klar och idriftsatt?
Vad är det för paneler, fabrikat, märkeffekt Wp?
Växelriktare, fabrikat, typ, märkeffekt?
Ovan står i offerten och i kontraktet.
Var i landet är det?
Vilket väderstreck är panelerna mot, är alla paneler åt samma väderstreck?
Vilken vinkel har panelerna?

Har du lagringsbatterier til solcellsanläggningen.

I samband med offerten fick du väl en beräkning för förväntad årsproduktion, kWh,  och för varje månad, kWh?

Vad föreslog andra solcellsföretag som du frågat efter offert, t.ex. årsproduktion kWh. Vad föreslog de? Antal paneler och märkeffekt Wp?