Nybörjarfråga solcell laddning

Mattias
Hej

Jag har precis installerat en hobbysolcellsanläggning i min husvagn.
När jag mäter kortslutningsströmmen för solpanelerna en mulen dag får jag 2,5A, men mäter jag hur mycket batteriet laddas får jag 0.4A.

Jag misstänker att min MPPT-regulator skojar med mig. Den skickar bara en bråkdel av strömmen till batteriet. Även när batteriet är halvtomt.

Känner ni igen det här, eller ska jag köpa ny regulator?

Med vänlig hälsning
Mattias

Re: Nybörjarfråga solcell laddning

När du kortsluter panelen får du maximal ström men ingen spänning och därmed ingen effekt. Jag tror inte att du behöver vara orolig

Har du en MPPT-laddare kan den dessutom trixa med förhållandet ström/spänning för att få ut maximal effekt, och det är då inte samma ström mellan panelen och laddaren som mellan laddaren och batteriet.