Ny installation, vad skall man välja

ricott
Hej,

Jag håller på att projektera för solceller på mitt tak i väst, 18 graders lutning. Tvåkupigt tegeltak. Har ingen skuggproblematik.
Har två offerter som jag tycker är intressanta, båda med för och nackdelar. Tänker att jag kanske kunde få lite hjälp att välja en av dem, alternativt ett eget upplägg där jag köper delarna själv.

Offert 1, 15.2kW
41st Suntech 370W Mono, med Solaredge Optimzer P370
Solaredge SE17K
Kostnad: 151k efter bidrag

Offert 2, 14.3 kW
44 st Trina Solar HoneyBlack 325W
SMA 15000TL
Kostnad: 161k efter bidrag

Offert 3, ~15 kW
Förslag på upplägg om jag köper själv från ex https://www.photovoltaik-shop.com. Har en lokal elfirma som kan göra installationen.
Estetiskt vill jag ha ”svarta” paneler.

Offert 1
Fler delar på taket som kan gå sönder, men optimerarna har 25 års garanti. Diff med annan växelriktare var ett par tusen säger leverantören, så de rekommenderar att köra med optimerare. Har ifrågasatt varför de valt 17kW modellen, men de menar att det inte är några problem med effektivitet och denna kostar inte mer. Är fundersam kring panelmärket Suntech, om de håller samma kvalitet som ex Trina Solar som jag har i andra offerten?

Offert 2
10k dyrare än offert 1 efter bidrag, och lite mindre effekt.

Re: Ny installation, vad skall man välja

Hej och välkommen till forumet!

Nämner solcellsfirmorna inte vilket fabrikat och vilken typ av montagematerial de har på montagematerialet de lämnar anbud över? Det är en viktigt punkt då det ska hålla i många långa år, uppåt 40 år. Det finns undermåliga montagematerial och de ska man helst undvika.

Priset per Wp( kr/Wp) för paneler på 370 Wp är högre än för mer prisvärda kring 300 Wp. Därför kan man komma ner i pris om man väljer mer effektsvagare paneler. Man behöver ju inte välja de allra dyraste. Eller har du en liten takyta som du vill få ut maxialt med kWh/år, då tvingas man välja dyra paneler.

Om man inte har något som skuggar paneler, då ska man inte välja SolarEdge. Då kan effektoptimerarna inte ge någon nämnvärd mer-produktion jämfört vanlig växelriktare utan effektoptimerare.
Effektoptimerarna har ju inte 100 % verkningsgrad utan bara ca 98 %, så de ger en viss förlust. Visserligen lämnar SolarEdge långa garantitider. Men någon ska också upp på taket och vingla omkring och byta trasiga effektoptimerare. När garantin löpt ut för SolarEdge-växelriktaren, och den pajar, då har du låst in dig i ett SolarEdge-system eftersom du då har SolarEdges effektoptimerare på taket, och du måste då skaffa en SolarEdge-växelriktare. Däremot väljer du en vanlig växelriktare som inte behöver några effektoptimerare är du fri att välja precis vilket fabrikat du vill för en ny ersättnings-växelriktare, när SolarEdge-växelriktaren drar sin sista suck. Det är också mer montagejobb på taket att montera effektoptimerare till varje panel, vilket kostar.

På vad baserar sig solcellsfirman(firmorna) som rekommenderar SolarEdge istället för vanlig växelriktare?
Har man inget som skuggar panelerna försvinner ju huvudsakliga fördelen med ett SolarEdgesystem.

Tänker du framtida bygga ut på fler tak än 2 olika tak som är i annat väderstreck, då kan SolarEdge vara bra. En vanlig växelriktare har 2 st MPPT och man kan då ha paneler på 2 tak som har olika väderstreck.  Ofta räcker detta för ett vanligt enfamiljshus.

Genom att ta bort tegelpannorna och lägga prisvärd TP-plåt kan du komma ner många trevliga tusenlappar i montagematerialkostnad. Detta speciellt om du ska montera själv. Det är mycket lättare och renare jobb att montera på TP-plåttak. Takteglet från västertaket kan du sälja, men behåll teglet på östertaket, eftersom du inte ännu ska lägga paneler där.

Du ska inte tala om pris efter bidrag? Du vet väl inte om du ens får något bidrag och hur stort i så fall.
Är det Länsstyrelsens solcellstöd du tänker på med "bidrag"?

Du nämner att du tänker lägga paneler på ett enda tak nu, västertak. Då har du utbyggnadspotential med en vanlig växelriktare på det motstående taket (som vätter åt öster, antar jag?)

Om du nämner måtten på ditt tak i väster, och om du där har skorsten, ventilationspipa, takstege, takfönster osv, kanske du får förslag.

Jag kanske verkar kristiskt till SolarEdge, men det verkar ju inte vara någon fördel för dig nu som du beskriver läget. Vi har ett SolarEdge-system sedan 3,5 år och anläggningen 16,3 kwp är beskriven här i forumet under rubrik  "Solcellsanläggningar - projet". Men vi har 8 olika småtak, och dessutom skugga på paneler. Därför var där SolarEdge det riktiga.

Vad har de för solarkabel i sina anbud klen 4mm2 eller 6mm2?
Överspänningsskydd på DC-sidan anges inte det? DC-brytare?

Re: Ny installation, vad skall man välja

ricott
Tack för svar!

Solcellsfirmorna är lite svävande generellt. Svea solar nämner inte ens vilken panel de ämnar installera. Stod "Monokristallin 325W" i offerten och att de jobbar med kvalitetsmärken såsom "Trina Solar/Q-Cells". Efter att frågat efter mer information fick jag reda på det. Det är dem som har Trina Solar paketet. De skriver inte vilket montagesystem de använder. Får fråga vidare kring det.

Andra paketet med SunTech skriver att de installerar med "K2 Systems Tegeltak". SunTech panelerna är större än vanliga paneler och därför högre watt. Denna modell http://suntech-power.com/webfile/upload/2018/11-28/10-41-2106881334300997.pdf
Skall kolla med dem om de kan offerera en annan växelriktare än SolarEdge. Du bekräftar vad jag själv läst mig till att finns inte behovet så tillför det inget.

Du har såklart rätt kring bidraget, jag har tänkt i termer av att det är garanterat men att det tar tid att få det. Men förstår nu att det inte alls är säkert att man får det om man ansöker idag.

Taket i fråga är i väster, azimut 68. Måtten är 11,54m * 8,31m. Lutning 18 grader. Måtten är på taktegel innanför nockplåt och plåtar för vindskivor. Sitter en skorsten i ovankant med plåtar som är 90 cm bred och går ner 140 cm från nock. Jag har även en avloppsventilation på taket som går upp 55mm ovanför takpannan, men den har alla sagt att de kan sätta en panel ovanför så den bör jag inte behöva ta hänsyn till.

Förslaget från Svea Solar är helt enkelt 4 rader med paneler med 11 st i bredd. De ligger då som en rektangel och hamnar nedanför skorstenen.
Angående utbyggnadsmöjlighet så har jag ett garagetak i samma västliga läge som är 10,5m * 4,80m som skulle kunna bli en etapp 2.

Angående att byta från taktegel till plåt har jag inte alls funderat på det. Antar att det kräver bygglov, men döljs det till större del under paneler kanske det är en samvetsfråga.

Re: Ny installation, vad skall man välja

Monterar man på TP-plåt, dvs trapetsbleckplåt då kommer panelerna nära takytan, ca 12 till 25 mm upp från takytan,  och det ger ett takintegrerat intryck. Man kan också mycket lättare möblera in paneler för att täcka större delen av taket, vilket man inte kan vid montage med takrokar på tegel- eller betongpannetak.
Utluftningsventilen kan du troligen flytta till andra sida taket. Skorstenen är däremot svårare att flytta. Används skorstenen? Det går att ha paneler ända upp mot skorstenen, kanske lämna 50 mm marginal. Sotaren ska kunna komma åt att sota, men det gör han kanske från andra takhalvan?

Om ditt tak har måtten:
takbredd: 11540 mm + ca 2 x 150 mm gavelplåtbredd
takfallslängd: 8310 mm + en halv nockpanna ca 100 mm

Om du skulle använda samma panelstorlek som bekanten i tråd http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anlaggning-15-9-kWp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html

Då får det på TP-plåttak plats med paneler i landskap 8 rader med 7 i varje rad, totalt 56 paneler.
panelfältbredd: 7 x 1670 + 6x20 = 11 810 mm
panelfälthöjd:   8 x 1006 + 7x20 = 8 040 mm

Men 1 eller 2 st paneler får tas bort pga skorstenen skär in i taket. Blir 54 paneler. Då kan du göra 3 st strängar à 18 seriekopplade paneler. Två sådana strängar parallellkopplas och kopplas till den ena MPPT på växelriktaren och den ensamma seriekopplade strängen på 18 st paneler kopplas till den andra MPPT.
Om 300 Wp paneler får du då 16,2 kWp installerad panelmärkeffekt.

Du ska inte nöja dig med muntliga utsagor om vad solcellsfirmorna säljer, utan de ska specificera allt i anbudet vad de erbjuder dig. Du ber om kompletterat anbud med bättre specifikation.

Re: Ny installation, vad skall man välja

ricott
Tack för hjälpen Arne! Tråden du refererar till har jag hittat sedan tidigare och tyckte den var intressant då det är mycket information med många bilder.

Jag funderar vidare men har bestämt att det inte blir takbyte pannor till plåt.
Har fått ytterligare en offert som maxar min 25A säkring med 16 paneler på mitt garagetak (totalt 60). Marginellt högre avkastning i procent vs offerten jag har från samma bolag med 44 paneler.

Skall få en offert från min nätägare (Kraftringen) idag, blir intressant men gissar att de kommer ligga högt. De erbjuder dock spotpris+20 öre (anläggning > 10kW).

Re: Ny installation, vad skall man välja

magneten
Tog du in någon offert från TST oxå? Vi installerade nyligen 60st 300w Luxor mono med 15 års produktgaranti samt Fronius 15kw riktare. Beställde materialet själva samt skruvade upp krokar oc skenor och överlät resten åt vår lokala elektriker. Totalkostnaden blev då 191' inkl moms före bidrag vilket kändes grymt prisvärt!

Här en bra kontaktperson på TST om du är intresserad? Skicka mig ett PM i så fall så kan jag vidarebefordra hans uppgifter och lite bra info för att få en så bra offert som möjligt!

Re: Ny installation, vad skall man välja

John K
Hej,
får man fråga vad elektrikerjobbet gick på totalt? Det är den enda osäkra faktorn just nu i min kalkyl! Om du inte vill svara öppet så gärna PM ;)