Normalproducering?

port513
This post was updated on .
Nu är min anläggning igång 20st paneler och en 7kWh växelriktare

Andra dagen den var i drift producerade den 40kWh men vad kan man räkna med under vintern?
Hustaken ligger inte optimalt här men jag är rätt nöjd med att producerat mer än jag förbrukade ;)

Men sen kommer ju vintern oavsett vad vi vill och vad kan man då förvänta sig?

Enligt leverantören: Toppeffekt:59 kWp

Dagens produktion för min anläggning på 5.9 kWp (2018-07-31), anläggningen har varit igång sen 2018-07-25

/Henke
Typ av solpaneler: Phono Solar 295
Typ av växelriktare: Solar Edge SE7K
Typ av optimerare: Solar Edge P300
Antal paneler: 20 st
Installerad effekt: 5,9 kWp

Azimut: 325°
Lutning: 30°

Re: Normalproducering?

magneten
Har du inte fått någon produktionsberäkning för anläggningen? Går lätt att göra i ex SMA sunny design web och se förväntat utbyte/månad för just din anläggning. Vet ej hur Kostals designverktyg ser ut..

Re: Normalproducering?

port513
Jodå, anläggning på 5,9 kWp och 6200 kWh/år
Men det säger mig inget om normalproduktion per dag en sommar som denna för liknande anläggning.
[...]

Man brukar även få data för förväntad månads och dagsproduktion från sitt designprogram.

Men typiskt för ex November är 3% av årsproduktionen, December 1,5% och Februari 4,5% om panelerna Ej är snötäckta med ett tjockt snötäcke. Maj juni och Juli ger vardera ca 27% av årsproduktionen. Ovan produktion gäller för en söderorienterad anläggning med 35 graders lutning.

Re: Normalproducering?

Arne
port513,

Av dina visade data, verkar du ha ett SolarEdgesystem. Då har du säkert fått en SolarEdge-beräkning av din solcellsfirma, där varje månads produktion anges. För t.ex. juli månad kan du då dela med 31 och få förväntad dygnsproduktion.

Om du har en växelriktare med en märkeffekt på 7 kW, kan den inte ge 59 kW, som du säger din solcellsfirma anger.  Eller menar du 59 kWh dygnsproduktion?(du skrev kWp??)

kWp brukar användas för att ange installerad märkeffekt för solcellspanelerna, där p betyder peak.

Re: Normalproducering?

port513
Nä, 59 ska egentligen vara 5,9kWp, SolarEdge som har kommaproblem ;)

Max jag kommit upp i per dygn är 39.92kWh

Har inte fått den datan ännu vad de beräknar per månad men den ska komma, jag vet att beräknad årsproduktion är 6250kWh med ett "normalt" solflöde.
[...]

Du tror inte det är du, som har problem med komma-tecken. Du använder ju i ditt inlägg just ovan(39.92 kWh), felaktigt punkt istället för som vore korrekt, komma-tecken.
Din solcellsfirma har troligen med solarEdges programmet "SiteDesigner 2.0" utfört kWh-beräkning för din anläggning, då får de samtidigt även kWh-produktion för varje månad och totalen för hela året. Alternativt kan du själv beräkna med det gratis-programmet. Laddas ner från SolarEges hemsida. Resultatet är på 2 sidor, och ingen jätte-rapport.