Ni som ligger nära gränsen..

Hej på er..

Är det nån som ligger på gränsen att överproducera? Och hur får man järnkoll..? Jag har energidisplay som läser av IR ögat på energimätaren som är kopplad till solproduktionen, samt en likadan mätares om läser på energibolaget elmätare, som endast mäter köpt el, alltså ej det som säljs.

Hur har ni andra gjort..?

Läget är som följer: Förbrukade 4900kwh totalt 2012, 2770kwh i HH el, 2100kwh till frånluftsvärmepump, men hade då luftburen pelletskamin med termostat, och haft denna i 2år, och sattes in strax efter huset var klart, men gillade ej ljudet och jobbet med den, men denna bidrog med strax under 3000kwh, så räknar med 7500-8500kwh detta år, och önskan att ligga så nära detta det går med solproduktion, utan att riskera att kliva över..och vad händer då?  Hörde tydligen att då får man själv betala mätarbytet och hanteringen av mätaravläsningen, och vad händer mer? När man blir elproducent?

Trevlig kväll..

Re: Ni som ligger nära gränsen..

nelos
Om du bara förbrukar 5000 kWh,  så är det en bra siffra.
Många fristående villor förbrukar uppemot 20 000 kWh per år, och en större äldre villa
kan förbruka uppemot 30 000 kWh per år.

Det är nog bra att ha 1000 eller 2000 kWh i marginal så att du inte blir nettoproducent.

Själv har jag dimensionerat bergvärme och solceller så att jag har en marginal på ca 3000 kWh per år.

Vad som händer om man producerar mer el än man gör av med är lite oklart,
men klart är att elnätsägaren har lagen på sin sida, och kan välja att ta ut en avgift för elmätaren av dig.

Gissar att vad som händer beror på vilket elnätsbolag man har.

Re: Ni som ligger nära gränsen..

calle
Min nätägare www.eon.se har en bra hemsida där man kan läsa ut elförbrukningen per timme.
Jag tankar ner en excel file lite då och då och kollar av hur mycket jag köpt/sålt.

Jag har tidigare år använt 19-20MWh per år och jag har iår producerat 11,7MWh. Av dessa så har jag sålt 76% resten använt själv. Och hittentills köpt 8000kwh. Men nu under hösten så ökar ju inköpen.

Jag har hört av nätbolag och installatörer att om man säljer upp till 10% över inköp så är det inget problem om det sker enstaka år. Först om man överstiger 3år i rad så blir det åtgärder. Och då tex så kommer fakturering på den faktiska kostnaden för bytet av elmätaren. Ett prisexempel som jag fick var 8000kr. Sedan så tillkommer årlig kostnad på 1800kr för inmatar abonemang.

Alltså över 10kkr om man skulle kontinuerligt ligga över det man köper.
Så att ligga 10%-20% under det man idag köper är kanske ett ganska bra val.
Prylarna hemma borde bli mer energieffektiva i framtiden samt att solanläggningen tappar i verkningsgrad varje år så det borde följa varandra.

Det vore synd om man i framtiden blev tvingad att plocka ner paneler för att man producerar för mycket.
Men ännu värre vore det om man fick en faktura på 10-14kkr för överproduktionen!!

Re: Ni som ligger nära gränsen..

Jobbar själv på energibolaget, ska lyssna på vadsom gäller, förbrukade under 5000kwh när pelletskaminen gick, denna förbrukade 3000kwh pellets, med en verkningsgrad på kanske 90%, så tillförde den kanske 2500-2700kwh, och NIBE 750 Frånluftsvärmepump gick på låg kurva och vent, så kommande vinter skall värmepump/elpatron ta igen dessa pellets kWh, huset är mycket välisolerat, och LED överallt, men massor av utebelysning, hoppas hamna på under 8000kwh.

Efter otroligt mycket velande och mycket bra synpunkter och tips härifrån, så tror jag jag handlar 10st 290w paneler från EV shop som för de slantar som är kvar på bidraget.

Sökt bidrag på 40' till, och hoppas få detta, då blir det 12 st 290w paneler till och 5kw 3-fas växelriktare från SMA.

Men kanske blir för nära gränsen, 1919kwh + 5100kwh enligt Sunny design, så kanske börjar med 20 paneler.

I Sunny Design,  hittar inte "min" 290w panel, eller inte nån 290w panel, la till 240w paneler till jag fick rätt sluteffekt, och hur ställer man in annan stad i Sverige än Stockholm?

Re: Ni som ligger nära gränsen..

En kanske dum fråga, en SMA 5000Tl-21, visst får man ut 3 faser från denna med 2 slingor in? Eller måste man stoppa in 3 slingor för få 3 faser ut.?

Re: Ni som ligger nära gränsen..

magneten
Antalet slingor som är kopplade till växelriktaren spelar ingen roll, har du en trefasväxelriktare så har du ström ut på tre faser.
(har dock för mig att vissa 3fas växelriktare går ner till en eller två faser om/när produktionen är låg, detta för att förbättra verkningsgraden)

Re: Ni som ligger nära gränsen..

nelos
Kostal Piko går går ned till en eller två faser då den ger låg uteffekt.
Här är ett exempel där den endast matar ut på en fas (L3):

I normaldrift över ca 500W så matar den ut på alla faser.