Nettodebitering eller försäljning ?

A.

Nettodebitering eller försäljning ?

A.
Hej

Jag har nätbolag som godkänner nettodebitering, men har tecknat avtal med elbolag som köper energin för 1kr/kWh, ingen vet vad staten hittar på.

Men hur ser ekonomin ut idag? Visst måste det vara bättre att sälja energin? Och hur är det nya förslaget? Får man ingen på skattsedeln dessa 21öre/kWh trots att jag har nettodebitering..? Eller är det endast när jag säljer energin..?

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

nelos
Det är väldigt få elbolag som erbjuder nettodebitering idag, men Umeå energi gör det:

http://www.umeaenergi.se/elnaet/privat/ansluta-egen-elproduktion.ept

Umeå energi har valt att göra sin egen tolkning av lagtexter, och enligt den tolkningen så kan de nettodebitera.

Vilket ju är intressant nu när regeringens utredning påstår att nettodebitering inte är förenligt med EU:s regler.
Men det hindrar tydligen inte Umeå energi.

Borde inte nettodebitering vara lite mer förelaktigt än fast ersättning på 1 kr/kWh?

Med nettodebitering motsvarar din ersättning ditt totala rörliga elpris, som normalt är mer än en kr/kWh. Även elcertifikat tillkommer.

Med den fasta ersättningen får du 1 kr/kWh inklusive moms plus elcertifikat.

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Ja precis, har Umeå Energi, så än om jag nettodebiterar får jag dessa 41öre/kWh på skattsedeln som det ev pratas om? Annars gör jag ett byte till våren, för betydligt mer koll på energin med nettodebitering..

/A

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

nelos
Jag vet inte vad som gäller skattetekniskt för detta, någon annan som tror sig veta?

Men själva poängen med nettodebitering är ju att slippa dubbel skatt på energin.
Annars måste man ju först betala skatt på den el man säljer, och sedan skatt på den el man köper tillbaka.

Grundtanken med nettodebitering är att:
 1. Ingen skatt skall tas ut för el som man först matar ut, och sedan matar in igen.
 2. Värdet på såld och köpt el skall vara lika.

Om det skulle tillkomma skatt så faller (1), så då är det väl inte riktig nettodebitering längre.

Men som sagt, det är bara en tanke från min sida, jag vet inte vad som gäller.

Det står inget i deras svar på vanliga frågor om nettodebitering:
http://www.umeaenergi.se/elnaet/privat/faq-om-att-ansluta-egen-elproduktion.ept

Jag skulle ringa till Umeå energi och fråga vad som gäller.

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Hej igen

Då måste det helt klart vara bättre att sälja sin el, eftersom tex Telge betalar 1.5kr/kWh, samt att man ev efter årsskiftet får 42öre/kWh igen på skattsedeln, men ingen som vet hur framtiden ser ut, annars byter jag till nettodebitering till våren om det är mer fördelaktigt, men känns bättre att lagra energin på nätet och få igen den på hösten, än att få pengar utbetalda på bökiga bankgiron som skall lösas in, som kostar 40kwh(kr) att lösa ut på post/bank...

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

magneten
Det är ju ganska få som har lyckats att få till ett avtal med telge där dom betalar 1,50 och de har inte tecknat några nya avtal på bra länge.

Däremot ryktas det att Telge har ett nytt avtal på gång som deras befintliga kunder skall kunna teckna från årsskiftet, de kommer då att betala 1,30 inkl elcertifikat och urprungsgarantier, vilket förutsätter att man har registrerat sig för elcertifikat och har ett cesarkonto hos svenska kraftnät.

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

nelos
Det går att ställa sig i kö hos Telge för deras solel-erbjudande.

Jag fick detta från Telge i början av september. (Ersättningsnivån har nog ändrats sedan dess)

Ärende: SV: Solelproduktion

Hej igen!

Vi har tagit del av förslaget till regeringen angående reglering av överskott från mikroproducenter och det ser ut som vi får grönt ljus att fortsätta handla med solkraft. Detta innebär att vi kommer att fortsätta satsa på att köpa överskott från mikroproducenter. Vi behöver nu utveckla vårt IT-stöd för att klara av att hantera många producenter.

Vi kommer i november, december att gå ut med erbjudande till de som finns på våra kölistor. Detta erbjudande tror vi kommer att ligga i närheten av det vi haft tidigare, nämligen att vi betalar 1:50 per kWh på överskottet. Avtalet kommer att gälla från januari 2014.

Om du vill lägger vi upp dig på vår kölista. Vi kommer i första hand att gå ut med erbjudande till våra kunder (de som har oss som leverantör av konsumtions-elen). Vill du ha oss som leverantör för din konsumtion, är du välkommen att meddela anläggnings-information och datum för övergående till oss. Är du redan kund hos oss vill vi gärna ha ditt kundnummer. Vi behöver följande uppgifter för att lägga upp dig på kölistan:

Effekt totalt:
Beräknat överskott:
Driftstarts datum:
Adress:
Namn:
Telefonnr:
Är du kund hos Telge energi idag vänligen uppge kundnummer:

Med vänlig hälsning
Telge Energi, Solel

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Morning..

Så vad väljer man inför våren? Nettodebitering eller sälja? Tycker det måste ge mer att sälja? Men känns bättre att lagra på nätet och mindre bökigt att få utbetalningskort som måste hämtas ut..

/

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

filip71
Jag får min försäljning automatiskt insatt direkt på mitt bankkonto. Visserligen betalar Sala-Heby Energi bara 60 öre/kWh ex moms men de köper mina elcertifikat så det blir då 80 öre/kWh.
Men jag letar såklart efter någonting bättre, men antingen så blir mejlen obesvarade eller så får man någonting undvikande typ "inte just nu eller om du varit helkund hos oss sedan 1976".

--filip

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

nelos
Jag har Falkenberg energi som elhandelsbolag, mitt avtal med dem började gälla igår.

Det var ingen kö, det verkar som de accepterar alla solelproducenter som kunder utan något kösystem.

De betalar 100 öre/kWh inklusive moms för solelen.
Jag har autogiro, så det skall bli minimalt med administration.

Här kan man anmäla sig:
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion-intresseanmalan?stat=1

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Mats Gustavsson
Har Falkenbergs energi sen i våras fungerar utmärkt med autogiro
MVH Mats

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Har med Falkenberg, hörde att det nya reglerna börjar tydligen gälla fr.o.m. 1/6, att det blir 1.5ggr energiskatten, och att nettodebiteringen försvinner, men inget huggit i sten..

/A

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

magneten
Fick mail från telge där de erbjuder sina kunder 1,30:- kW/h för solelsöverskottet med start 1 januari 2014!!

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

nelos
Fick nu också ett mail, här är det:

Hej. Jag vill härmed bekräfta att du finns med på en bevakningslista på icke Telge Energikunder som vill sälja överskott av solkraft. På listan finns mer än 200 privatpersoner och några mindre företag.

1.       Under första halvåret 2014 kommer vi att via mail bearbeta bevakningslistan i kronologisk ordning med ett erbjudande om att teckna ett förmånligt producentavtal. För att kunna teckna ett producentavtal krävs att du blir kund till Telge Energi och tecknar ett förbrukningsavtal innan avtalet träder i kraft.

2.       När det blir din tur att få ett erbjudande kommer du att få ett mail med ett avtal som skall fyllas i och skrivas under. Ersättningen är 1,30 kr/kWh inklusive moms elcertifikat och ursprungsgarantier.

3.       Avtalet kommer att gälla under en kortare period med 1 månads uppsägningstid. Vi kommer att säga upp avtalet om och när det kommer ett nytt lagförslaget som bl a innefattar en skattereduktion för solkraftsproducenter. När det nya lagförslaget träder i kraft kommer vi att anpassa ersättningen i våra nya avtal till det nya lagförslaget.

4.       För att ett avtal skall gälla krävs att du som solkraftsproducent till Telge Energi ansöker och får godkänt om tilldelning av elcertifikat och ursprungsgarantier. Ansökan görs från ansökningsformulär på energimyndighetens hemsida se länk. Formuläret heter A1 med ursprungsgarantier. http://energimyndigheten.se/Foretag/Elcertifikat/Formular/

Om Regeringens förslag till skattereduktion för mikroproducenter

Regeringen har lagt ett förslag som innebär att staten kommer att göra det enklare för solkraftsproducenter att sälja sitt solkraftsöverskott vilket vi med stor glädje välkomnar. Det innebär att elhandelsföretagen kommer att tvingas köpa solkraftsöverskott och sälja vidare till sina elkunder.

I förslaget ingår även att staten ersätter småskalig förnybar elproduktion med motsvarande dubbla energiskatten per kWh (ca 60 öre/kWh) för överskott som skickas ut på elnätet.

Vi har gjort en bedömning att lagförslaget kommer att genomföras och beslutas i riksdagen under våren.  Vi vet dock inget om detaljer i förslaget och när lagförslaget kan träda i kraft.

Vi känner oss trots viss osäkerhet ändå trygga med att fortsätta teckna nya producentavtal dock i en fortsatt begränsad omfattning tills vi vet vilka spelregler som kommer att gälla.

Med vänlig hälsning

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Fick ett brev från Falkenbergsenergi ang microproduktion, om förslaget som ev börjar gälla den 1/7 2014, att man får igen 60öre/kWh inlevererad produktion, eller stod endast 60öre, inget om 60öre/kWh..men borde så vara.

Stog även då kommer de att ändra ersättningen för producerad el, då torde de bli spotpriset plus de 60öre/kWh, undrar, blir det skatt på dessa 60öre/kWh??

/A.

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Anders J
Tänk så mycket enklare det varit om vi fått nettodebitering rakt av...

Det verkar som de flesta resonerar som så att om det blir som det står i lagrådsremissen så får man spotpriset plus skatteåterbäringen plus att man får sälja sina certifikat, vilket borde hamna på litet mer än en krona/kWh. Fast "it ain't over until the fat lady sings", dvs det är ju faktiskt inte klart ännu och det är inte långt till 1 juli, så osvuret är nog bäst.

Vi måste vi ju alla bli experter på att skriva till myndigheter på myndigheters vis med att kunna ställa ut ursprungsgarantier, elcertifikat och skaffa Cesarkonto hos Svenska Kraftnät, huamej! Allt detta ihop med den märkliga ordningen att solcellsbidraget på 35 % gäller två år till trots att det inte längre finns pengar (fast det kanske fylls på?) gör att man kan tycka att det är klent med den politiska viljan.

Och att Telge betalar 1,30 kr/kWh innefattar ju just elecertifikaten också, så det är ju i jämförelse med de andra snarare 1,10 kr ungefär, så skillnaden är inte så stor.

Rimligen borde det vara spikat inom några veckor eller så blir alltihop fördröjt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Norrlandssol.
Hej igen.

Jag orkar inte ansöka om elcertifikat, detta kan ju ej vara många ören, sen är det väl massa fasta avgifter och årskostnad för detta?

Ja helt klart bökigt, helst för mig som kommer sälja 90% på vår/sommar/höst.

Nettodebitering eller som det är idag är stort sett likadant, att man får igen 1kr på såld el, om man har Tex Fallenbergenergi, så ger detta mer än nettodebitering, eftersom det jag köper ligger på 75-85öre.

Men verkar jäkligt tramsigt..! Trodde denna energiform skulle gynnas, verkar snarare vilja stjälpa det, och är totalt dött när bidraget försvinner, som det redan verkar vara förbrukat.

/A

SV: Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Hjälp till och protestera genom att gå igenom den roliga byråkratin med att ansöka om certifikat. Snart är ca hälften av alla konton solanläggningar och då måste de modifiera och underlätta för alla.

Att passivt titta på hjälper inte.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Umeåsol [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nettodebitering-eller-forsaljning-tp5002421p5003366.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

filip71
Många ören är det visst på elcertifikat. Runt 20 stycken per kWh. Så i runda slängar blir 15-50% mer betalt beroende på vad man har för avtal. Ur det perspektivet är det ju lite dumt att fundera på växelriktares effektivitet om den är 96,8 eller 97,2% eller en kabeltjocklekens inverkan på 0,6% om man struntar i ~20 öre/kWh.

Och det är gratis att ansöka och vara med. I alla fall just nu.

Jag håller alltså inte med ... men alla får ju göra som dom vill...

Re: Nettodebitering eller försäljning ?

Anders J
Jag kan lägga till att även om byråkratin är tänkt för stora spelare på marknaden så har hela processen med ursprungsgarantier, elcertifikat och Cesar varit enormt snabb och korrekt, alla inblandade myndigheter har i princip svarat med vändande post.

Dessutom så tycker jag att det finns en annan aspekt på detta och det är att vi är väldigt många, faktiskt så många att vi är mycket fler än de vindkraftverk och andra stora anläggningar. Om vi alla ansöker och bär oss åt så resulterar det ju i slutänden i ett visst politiskt tryck och i ljuset av att mängden installerad solel fördubblades under förra året så års det ju inte betydelselöst.

Och du som betalar 75-80 öre/kWh, lyckas du komma undan med den debiteringen med den rörliga nätavgiften medräknad också? Väldigt bra avtal i så fall.

Tycker jag...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
12