När producerar en 250w panel 250w/h?

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

jansimon
Ah. Trodde du hade 7.2Kw paneler då det står så i "PV system power".

Det förklara nog det hela. En 6kW:s anläggning kommer nog aldrig nå det maximum pga antingen värme eller för låg solvinkel. Att det är i princip rakt söderläge kan man se på din kurva. Snygg sådan.

När anläggningen kan tänkas kylas ner till rätt STD-temperatur +25C. March, början på april, så tror jag solens vinkel inte är tillräckligt hög för att i sin tur ge maximum. Man förlorar ca: 8-10% en varm dag i effekt.

För din del så hade du nog kunnat ta en 6kW:s inverter och på så sätt tjänat verkningsgrad och en mindre kostnad för inverter.

Men söderläge ger snygga kurvor :)

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

Uffe
Intressant artikel i ämnet:
Increasing Your Array-To-Inverter Ratio Improves Solar Economics
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

Ja, det ser faktiskt ut som växelriktaren reducerar effekten vid 5kW:

En växelriktare på 7,2kW ska inte reducera effekten vid 5kW, den ska reducera vid 7,2kW, den kanske är felkonfigurerad?
Jag har för mig att det går att ställa in maxeffekten på SMA:s växelriktare, den kanske av någon anledning är inställd på 5kW?

Det var inte så tydligt idag, förhoppningsvis blir det tydligare något klar och kall dag när effekten skulle gå en bit över 5 kW.

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

nelos
Tittade på föregående dagar, och 16:e april går det ju över 5 kW, så då är det nog inget fel.

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

Göran
Man kan ju titta live på webinterfacet och jag har sett den tidigare i April toppat på nära 5500w, men även jag reagerade lite på den flata toppen idag.
Dock 6,5kw/kwp idag så jag antar man bör vara glad iaf.

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

nelos
Effektgraferna brukar använda medelvärden över ett antal minuter så i dem ser man inte de snabba förloppen när effekten under en halv minut eller så kan ligga betydligt högre än medelvärdet.

Men tittar man direkt från växelriktaren ser man även de snabba förändringarna.

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

jansimon
Tror vi hade iaf. I västsverige en tunn hinna dis. Nådde aldrig mina 6kW mitt på dagen, trots att det såg ut som klar himmel. Såg på vädret att det låg något som såg ut som tunna moln... Vet inte om det stämmer.

Re: När producerar en 250w panel 250w/h?

jansimon
Ja ditt söderläge gör susen! Bra produktionsvärden trots allt!