Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Jag undrar om någon här har erfarenhet av solfångare (inte solceller) och hur dom fungerar på vintern.
Om man har en lite större anläggning så ska man enligt säljare kunna få en märkbar hjälp med uppvärmning av huset. Tror vi på det?
Ni som har solfångare, vad får ni ut för temperaturer av anläggning och hur många rör har ni?

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

filip71
Jag har inte rör utan Lesol-3 men precis som solceller på vintern så är det stora problemet det lilla antalet soltimmar och en lågt stående sol. Soliga dagar så kör solfångaren 2-3 timmar och ger kanske upp till 2kW (maxeffekten är typ 5kW på 12,5m2) men 4kWh någon gång i veckan i december-januari när värmeförbrukningen ligger på 40-50kWh per dygn är ingenting att luta sig tillbaka på. I mars-april så börjar det dock ge en del och i slutet av april så klarar min familj på 6 personer sig helt på solvärme och jag kan stänga av pelletspannan.
Så mitt svar är att solfångare inte ger någon märkbar hjälp med uppvärmning av huset såvida du inte har en mycket stor anläggning som du sommartid kan värma poolen med.
Min erfarenhet är också att solfångare behöver mera ljus för att börja ge någonting medan solceller kan puttra på hur låg effekt som helst.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

jansimon
Inte jag, men min granne använder heatpipe. Motsvarar Ca: 3.5kW. Har ingen direkt energi mellan slutet oktober och fram till mars. Grått, disigt, snö, regn osv. Stänger ner systemet. Så jag skulle inte direkt räkna med något mellan slutet oktober fram till mars. Det liknar mycket solcellerna egentligen.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Lesol är plana solfångare va?
Dom ger sämre på vintern pga att dom är plana. rörens rundhet gör att dom tar emot mer på vintern. Sen spelar lutningen roll också, kraftigare lutning tar emot mer effekt vintertid.
Det kan vara anledningen till att säljarna säger att ca 140 rör kan värma upp 1 kubik ack-tank till runt 70 grader per dag.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Då är frågan om hur många rör det är i det systemet med heatpipe?
2 paneler är oftast max 60 rör och om dom då dessutom inte är monterade i så kraftig lutning gör det att dom inte är så effektiva.

Jag försöker absolut inte säga att säljare har rätt, men om man inte har rätt förutsättningar så blir det svårt att jämföra :)

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

Om inte solen syns (vilket den i princip inte gjorde mellan november-början på februari i år) produceras ingen värme. Det oavsett vilken solfångare man använder. Så att räkna med att den skall vara tillförlitlig under vintertid är nog mer ett säljargument med lite substans i verkligheten.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

filip71
heatpipe wrote
[...]
Jo Lesol är plana, men jag tror inte det är särskilt avgörande. Även om runda är dubbelt så effektiva (och det tvivlar jag på, kan tänka mig att de är i bästa fall 30-40% platseffektivare), så är det fortfarande bråkdelar av energibehovet på vintern.
Hur mycket är 140 rör i kvadratmeter och effekt? Är inte säker på vad som menas med 70 grader (alltså från 20 till 90 grader)? Mina 12,5m2 plana solfångare från 1997 värmer en bra sommardag 500-600 liter från 40 till 80 grader och då kan det vara helt molnigt i tre-fyra dagar innan det är nere vid 40 grader igen. En vinterdag så värmer den samma mängd vattnet från kanske 50 till 52 grader på två timmar och sedan är det mörkt.
Jag tror du ska se vintersol som ren bonus för på vintern är det mörkt. Räkna antalet soltimmar november-februari. Det är vår-sommar-höst som gäller i Sverige när det gäller solenergi.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Ang att solen inte syns så såg jag igår (när det var mulet hela dagen och solen aldrig visade sig) att en anläggning med 48 eller 60 heatpiperör (osäker på antalet) på taket värmde upp 500 liter ca 20 grader på några timmar (från 20-40 grader)
Jag kollade på den på förmiddagen och sen igen på eftermiddagen.
Dom rören sitter på ca 30 graders lutning och på ett tak som pekar ganska exact västerut.

Så bara för att man inte ser solen så gör den varmvatten ändå. Men självklart inte lika mycket.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Nej dubbelt såeffektiva låter kanske för bra för att vara sant. Jag har aldrig hört någon definition av hur mycket effektivare, bara att dom är effektivare.
Jag har för mig att dom sa att det skulle bli ca 6000kw för dom rör han pratade med. kvm kommer jag inte ihåg.

Man måste även komma ihåg att det har betydelse för var i sverige anläggningen finns. Visar sig bara solen några timmar i norrland så har man ett antal timmar mer i södra sverige t.ex.

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

jansimon
Skall kolla upp hur många rör min granne har imorgon. Återkommer med en systembeskrivning.

/Janne

Re: Någon med erfarenhet av solfångarpaneler med rör?

heatpipe
Janne:
Har du pratat med din granne ännu?