Myter om solcellsanläggningar

solis
Jag fick ett brev idag med soliga hälsningar från affärsområdeschefen "R.K." för decentraliserade energilösningar på Vattenfall AB.

R.K. för decentraliserade energilösningar på Vattenfall AB wrote
I ett system utan optimerare producerar alla paneler i enlighet med den som presterar sämst. Blir en panel skuggad, slutar hela anläggningen att producera.
(Med "optimerare" menar "R.K."  decentraliserade optimerare, eller moduloptimerare. Vanligen sitter en eller flera effektoptimerare (eng. Maximum Power Point Tracker, MPPT) i varje växelriktare)

För den som vill veta hur det egentligen fungerar rekommenderas Skuggningshandboken.

Re: Myter om solcellsanläggningar

TommyE
R.K har i vilket fall fel :)

Jag upplever det som står i det här stycket (från den refererade filen)

wrote
Idag finns bypass-dioder i alla solcellsmoduler. Tillsammans med
effektoptimerare i växelriktaren begränsar de kraftigt inverkan från skuggning.
Genom förbikoppling sjunker enbart utbytet från de skuggade modulerna, så
länge detta ger högst effekt. Därmed förblir de oskuggade modulerna ofta
opåverkade.
Det är nog direkt felaktiga uppgifter som R.K ger, som lurar på folk optimerare även om dom inte behöver det. Sen är jag medveten om att det finns tillfällen då dom kan göra nytta och jag skulle gärna ha loggning per panel även om mina är nästan rakt söder.

Re: Myter om solcellsanläggningar

solis
7H Kraft skriver att

7H Kraft wrote
7H Krafts solceller har optimerade system vilket gör att anläggningen producerar optimalt, även när enstaka paneler skuggas. I en traditionell solcellsanläggning går produktionen på hela anläggningen ner till samma produktionsnivå som den skuggade panelen.

Re: Myter om solcellsanläggningar

TommyE
Hoff, nu blev jag lite irriterad och tänkte nästan skriva och fråga om dom är seriösa... men jag tar ett glas vatten och tittar på TV istället.

Re: Myter om solcellsanläggningar

Bengt Stridh
Detta visar väl att det finns folk i branschen som inte förstår det här med skuggning. Skuggar man en panel förlorar man 1/3, 2/3 eller hela den panelens produktion om panelen har 3 bypassdioder eftersom bypassdioderna går in. Övriga oskuggade paneler producerar normalt.

Kan vara ett ämne på min blogg att citera felaktiga påstående om skuggning... Tipsa gärna om fler felaktigheter!

Re: Myter om solcellsanläggningar

Flodis
Hemmet.se - Annons från E.ON

E.ON's lögn:
För att solceller ska generera energi behövs inte starkt solljus eller värme. Vanligt dagsljus – även om det är molnigt – räcker för att generera energi. Solcellerna har en hög elproduktion i stort sett hela året, med en liten minskning på vintern.

I praktiken ser elproduktion från solceller ut såhär:
Bengts Villablog - Produktion Gäddeholm 2018
bengtsvillablogg.info - diagram

Dvs på vintern får man 10-11% av produktionen på bästa sommartid. 5kW en sommardag blir 0.5kW en vinterdag.

Att bara ha 10% på vintern är ingen "liten" minskning.

Lite som en charmör som ljuger om sin ålder för att träffa yngre dating-objekt. E.ON får på samma sätt tillgång till kundernas pengar - som de annars inte fått om de sagt sanningen om solcellernas prestanda.