Montera vertikalt och horisontell på samma tak?

Montera vertikalt och horisontell på samma tak?

Anna Bergman

2 posts
Hej.
Jag är ny på forumet och vill bara tacka för all bra information jag kunnat läsa här! :)
Dock har jag en fråga som jag inte kunnat hitta svar på.
Ska montera 13 paneler på garagetaket och eftersom taket är ganska litet så behöver jag montera 8 st paneler vertikalt och 5 st horisontellt för att kunna utnyttja hela ytan. Tanken är att dessa 13 paneler ska vara i samma sträng ( har ytterligare 16 paneler som ska installeras på marken i ett annat vädersträck)
Min fråga är om det blir svårt att koppla ihop panelerna när de ligger åt olika håll?
Ett alternativ är att montera alla vertikalt men då fattas ca 45 cm på höjden vilket gör att panelerna antingen behöver stick upp en bit från taknocken eller alternativt gå längre ner över stuprännsrören. Lutningen på taket är 29 grader.
Behöver veta detta eftersom det påverkar hur många paneler jag ska beställa.
Tacksam för all information jag kan få.
Mvh/
Anna B

Montera horisontellt och vertikalt i samma sträng?

Anna Bergman
[...]

Re: Montera horisontellt och vertikalt i samma sträng?

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Montera horisontellt och vertikalt i samma sträng?

Anna Bergman
Hej Arne
Och tack för svar. Har sökt på montera horisontellt och vertikalt. Men ska testa med sökorden du föreslog.
Ang svårigheter så tänker jag nog mer mekaniskt. Vet inte hur det ser ut på undersidan av panelerna och
hur långa kablarna är. Tänker att de smidigt ska kunna kopplas in i panelen brevid och att det kanske kan bli problem från en horisonell till en vertikal.
Men rent elektriskt, att ha alla i en serie eller sträng tänker jag inte skulle vara några problem.
Ber om ursäkt att jag postade i fel tråd. Ska lägga upp min fråga i Frågor och svar också.
/Anna