Montera själv?

Thompa
Jag är ny här på forumet och undrar kort och gott vad får man göra själv när det kommer till installation av en solenergianläggning? Att det krävs behörighet på AC-sidan är självklart men att skruva fast panelerna på taket och klicka ihop kontakterna som redan sitter förmonterade måste väl fortfarande vara OK?

Det blev väl hårdare regler förra året (2017) men vad gäller egentligen?

Mvh Thomas

Re: Montera själv?

Thompa
Jag fick svar från Elsäkerthetsverket så jag svarar mig själv.

Nej, man får inte skruva fast panelerna och klicka ihop snabbkontakterna om man inte har A- eller AL-behörighet.

Man får i alla fall montera fästena på taket, alltid något. :-)

Re: Montera själv?

tor_fransson
Bisarrt. Tur att jag inte frågade då, utan bara gjorde!

Elektrikern var inte villig att klättra på taket.

Re: Montera själv?

JonteY
Montera paneler är nog gränsfall, men man får inte koppla ihop något som överstiger DC 50 Volt numera.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Montera själv?

Fredde-GBG
Det som är viktigt är väl att elektrikern går i god för anläggningen. Sen vem som skruvar ihop en kontakt är väl mindre viktigt, det blir liksom upp till elektrikern om det är ok med honom eller inte. Jag har inte heller nån lust att ha en elektriker på taket för den timkostnaden när det i praktiken är nåt mina barn skulle kunna göra.

Re: Montera själv?

Svenne
Det handlar ju om att ha ett ansvar. Jag vet att jag aldrig skulle sätta mitt namn på ett jobb som någon annan utfört.