Montera moduler liggande fäste på kortsidan?

Montera moduler liggande fäste på kortsidan?

vickersol
Är det någon som har monterat moduler liggande med "klämningen" på kortsidan?

På grund av en kupa o skuggning vill jag ha en rad ganska långt ner på taket. Men det är svårt att få till om inte man kan lägga balkarna horisontellt under.

Skiss:

Re: Montera moduler liggande fäste på kortsidan?

Det brukar stå i monteringsanvisningen till panelerna om vilka montagesätt som är "tillåtna". En variant är att lägga ytterligare ett lager profiler tvärs över och fästa panelerna i dessa.

Re: Montera moduler liggande fäste på kortsidan?

vickersol
Precis, fick svar från support att de inte tyckte man skulle montera på kortsidan.

Så det blir att bygga med många korta för de aktuella panelerna. Inte hela världen även om det går åt några fler profiler.

Re: Montera moduler liggande fäste på kortsidan?

jos32
Jag monterade tre stycken så precis över mina kupor, vet ej om det är rätt eller fel men det sitter fast iallafall.. Det måste beror på solpanelen och inte montagesystemet ifall man kan göra så. Jag hittar inget om montagesättet för mina paneler men det är ju en kraftig aluminiumram runt om så...