Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

tom

Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

tom

Jag funderar på att fästa mina skenor med vanliga takkrokar för betongpannor på mitt shingle tak.
Jag har nu insätt att höjden för solpanelerna blir då att höjden blir nästan 15cm mellan tak och panel.
Normal höjd verkar vara ca 10cm.
Ventilationen under blir bättre men är det några andra nackdelar som gör att jag inte borde göra detta?

mvh
tom

Re: Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

Robert
Kolla så att inte det blir bygglov eller annat dumt om du ligger så långt offset från taket.

Är det ett shingle tak av bitumen?

// Robert
tom

Re: Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

tom
Det är bara 5 cm högre men det är nog bäst att kolla för säkerhetskull.
Det är shingle från icopal med titanoxid.
Det säljs inte längre tror jag.

//tom

Re: Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

Arne
Varför inte använda så kallade takkrokar skiffer? De är avsedda för montage på takpappstak.
Solcellsfirmorna har säkert sådana.
tom

Re: Montage på shingel(takpapp) med takpannekrok

tom
Jag fick med dessa gratis.
Sedan så har dessa krokar en bredare platta med fler hål som enligt mig gör det lättare att träffa takbjälkarna.