Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

En del har på sina tak, takplåt som ser ut som vore det tegelpannor.
Tegelpanneplåt eller takpanneplåt eller vad det kan kallas.
Det kan vara att man har ett gammalt eternittak, därunder, som man inte vill peta i pga asbets,
och alltså har döljts med ett plåttak simulerande snygga takpannor.
Se bild nedan:

Hur monterar man då solcellsmoduler på ett sådant tak.
Det går klart att använda takstolsbult och skruva dem rakt igenom taket och in i takstol.
Problemet är att man inte ser takstolen vid förborrning och iskruvning av takstolsbultarna.
Det är lätt att missa takstolarna, och man måste då lappa igen de "bommade" hålen i takplåten.

Det finns korta alu-skenor, gummerade på undersidan, som skruvas med plåtskruv i takplåten, för montage av solcellsmoduler. Sådana går fint att använda på vanliga trapetsbleck-plåttak och korrugerade plåttak. Montagematerialtillverkaren S:flex anger att takplåttjockleken skall då vara minst 0,50 mm för plåt, och 1,0 mm för aluminiumtakplåt.
Men de kan man inte utan vidare använda på tegelpanne-imitations-plåttak.
Se bild nedan för montage på vanligt korrugerat- eller trapetsblecktak:

Om de korta alu-skenorna däremot monteras på takpanneplåten, i läge parallellt med taknocken, alltså såsom på bilden ovan, så pga att takplåten har trappsteg från taknock till takfot, så kommer alu-skenan inte att ligga i linje med takfallslutningen (se i bild anliggning mellan gröna alu-kortskenor och solcellsmodulramen), utan att avvika ett par grader. När man sedan skruvar åt modulklämmorna, så riskerar takplåten att förvrida sig litet och plåtskruvarna kan riskera att lossna. Det är inte bra.

Se bild nedan:

Hur skall man då göra?

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Här är ett foto på ett monterat tegelpanneplåttak, fabrikat Solstadpannan.
Monterat år 2007. En bekants tak.
En trälist har lagts precis över plåtens trappsteg och man ser tydligt att trapp-platåerna inte har samma lutning som takfallet, utan avviker.
Avståndet mellan tegelpanneplåtens åsar är 175 mm.
Plåtgodstjocklek tyvärr okänd. Går klart att mäta, men troligen bara 0,50 mm.

På grund av "trappstegen" på tegelpaneplåten blir en trapetsbleckskenas anliggning fel.
Felvinkeln är 12 mm på längden 350 mm, dvs 1,96 grader.

Vid trapetsbleckskenans hål med avstånd 58 mm, är felhöjden 12/350 x 58 = 1,99, alltså 1,99 mm.
Ett underlägg på 2 mm vore därför lämpligt.

Här nedan är litet data äver Solstad tegelpanneplåt klippt från hemsidan armat.se
De verkar endast ha 0,50 och 0,60 mm plåttjocklek.

Att göra så här är säkert inte sanktionerat av montagematerialtillverkaren.
Det är på eget bevåg man gör så i så fall.
Ett alternativ är annars att helt byta ut tegelpanneplåten mot trapetsbleckplåt(med godstjocklek minimum 0,50 mm, hellre grövre) med platt vågtopp. Om alu-plåt minimum 1,0 mm.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

För info. Om du har tunnare plåt så finns ett nästan identiskt system som det Arne beskriver, men det behöver (av någon anledning) inte så tjocka plåtar. Jag har detta på mitt 1mm aluminium tak och det sitter som berget.

Renusol.com
Kravet för dessa är med skruvar.
Aluminium: 0,5 till 1,5mm
Stålplåt: 0,4 - 1,13mm
Med nitar så krävs tjockare:
0,8 - 6,8mm

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Här nedan en bild på den trapetsbleckskena tommy menar:

Renusol behöver tydligen bara 0,40 mm plåttjocklek för sina montagedetaljer. Kanske renusolplåtskruven är litet annorlunda? Sedan beror det nog även på vilken säkerhetsmarginalfaktor montagematerialtillverkaren väljer för förbandet "skruv i takplåt".

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Arne.
Ok jag redigerar också svaret så att det passar din redigering.

Jag är fullt medveten om vilken plåttyp du beskriver - jag läste ditt inlägg innan jag kommenterade. Jag såg att du skrev in en begränsning på 1mm
Arne wrote
Montagematerialtillverkaren S:flex anger att takplåttjockleken skall då vara minst 0,50 mm för plåt, och 1,0 mm för aluminiumtakplåt
Jag påpekar då att det finns en annan leverantör som klarar sig med 0,5mm även för aluminium, i övrigt har jag inget att säga om ditt förslag på lösning - det ser i mina ögon bra ut.

Då Renusols system i mina ögon ser påfallande lika ut som dom som du beskriver, så har jag lite svårt att se problemet. Det är bara ett förslag på ett annat system om den som läser har lite tunnare alu plåtar. Loppet är inte kört för h.n heller.

Du kanske kan förklara varför inte Renusol skulle fungera som ersättare till dom du beskriver, jag ser helt ärligt inte alls problemet.

Från Rofoto.

Från Renosol

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

tommy,

Ja, den ser ju snarlik ut. Den borde gå minst lika bra på tegelpanneplåt-tak, med "fix" som den S:flex jag visar ovan, tycker jag nog. Den är också gummerad på undersidan. Det måste man säga är likvärdiga produkter. Man undrar dock genast hur renusol klarar så tunn stålplåt som 0,40 mm? S:flex anger 4 st tunnplåtskruvar för varje trapetsbleckskena och det verkar även Reniusol ange. S:flex anger tunnplåtsskruv  4,5x25 eller 6,0x25 (den grövre vid takvinkel större än 15 grader), och reniusol anger 4 st 6,0 mm skruv för varje trapetsbleckskena. Det är ju också samma!

Det är jättebra att det finns trapetsbleckskenor som klarar 0,40 mm takplåt, alltså stålplåt och 0,50 mm alu-plåt.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

TommyE
Jag la in en länk till dom i mitt första inlägg  Men jo jag borde ha lagt in en bild också. Det var slarvigt, förlåt.

Vi satte 4 skruv per bläck, förutom i det som bläck sitter längst ut - där satte jag på eget bevåg 6 skruvar.
Jag kan inte förklara varför det räcker med 0,5mm aluminium, jag kan inte säga att det gör det heller. Men jag vet att det håller med 1mm aluminium, det har blåst nå inni xxxxx och panelerna har inte rört på sig alls vad jag kan se. Det blåste ner minst tre tak på stan, så det har fläktat på ordentligt.

Solcellsgrossen säljer Renusol och dom tar 57,50kr per bläck (inkl skruv vad jag förstår?).
Rofoto tar 1400kr för 35st = 40kr/st för bläcken + 17,40kr för 4 skruv.
Så dom kostar nästan exakt lika också - konstigt.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Jag hittade faktiskt ett montagebleck, från firma Etasol och som just är avsett för tegelpanneplåt,
nämligen:

Det tillverkas tydligen på beställning. Det är väl för att åsarna på tegelpanneplåt är olika från tillverkare till tillverkare. Takplåten kan vara från 0,5 mm, anger de. Man får ett gängat hål uppe på montageblecket.

Sedan går man vidare med en pinnbult, stor tallrik och modulmittklämma.
Det behövs alltså ingen alu-skena, se nedan:

Modulens alu-ram vilar alltså på tallriken.

Det är bra, tack för att du kompletterar min tråd, Tommy.
Nu har de som skall lägga moduler på sitt tegelpanneplåttak litet alternativ och till och med priser.
Jag tror att det finns fler fabrikat med nästan likadana trapetsbleckskenor, se metasol. Och tydligen allt som rimmar på "sol".

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Stöfeld
Hej på er
Om jag förstår detta rätt så har du Tommy monterat såna här skenor på ditt tak som är just ett tak utav sorten tegelpanneplåt och du har satt skenorna på tvären?
Nyfiken!!
Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

TommyE
Nej det har jag inte :) Jag har monterat dessa skenor på ett tak med korrugerad plåt.
Prylarna är dock jämförbara med dom som Arne beskriver, men klarar sig med lite tunnare plåtar.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

För någon månad sedan kontaktade jag Plannja i Göteborg om plåtfäste för solcellsmoduler för deras tegelpanneplåttak. Jag råkade nämligen se deras "Prislista solenergilösningar år 2015 januari", och där har de med sådana plåtfästen för solcellsmoduler för tegelpanneplåttak. Jag tänkte de kan man nog använda på tegelpanneplåttak från Solstad också. Prislistan finns fortfarande att hitta på internet. De bad mig kontakta deras lokala återförsäljare, vilket jag gjorde. Det dröjde mycket länge, kanske 6 veckor och jag fick inget svar om de sålde sådana eller ej, faktiskt inget svar alls. Då kontaktade jag återförsäljaren igen, och återförsäljaren hade inte fått svar från Plannja Göteborg.

Troligen är det så att det har inte gått så bra för dem att kränga solcellsanläggningar och solfångaranläggningar, som de hoppats på. De har troligen i tysthet lagt ner det hela. Det verkar inte heller finnas någon katalog/prislista 2016.

Jag råkade också se en montageanvisning för takfästena och det verkar som om man lägger takfästena i tegelpanneplåtens vågdal och skruvar i bärläkten där under. Inte alls samma teknik som med trapetsbleckskenor som skruvas direkt i tegelpannetakplåten.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Stöfeld
Hej på er
Har precis beställt 44 paneler och tänker fästa dom med Trapetsbleckskenor i mitt takpanneplåttak!
Skenan på 395 mm hamnar perfekt över 3 "åsar" på plåten så jag tänker fästa dom med 6 skruv/skena + att jag antagligen lägger i mellan extra gummi så lutet med taket blir rätt!
Återkommer med mer info när jag börjar komma igång med uppsättning 😎
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Jag har funderat litet mer på användning av trapetsbleckskena på tegelpannetak.

Undrar om man inte istället för underläggsgummi 2 mm, skulle kunna ha en bit band-aluminium tjocklek också 2 mm? T.ex. en bit alu-band vid varje trapetsbleckskena med bredd ca 15 - 20 mm och längd ca 50 mm och tjocklek 2 mm. Men att den läggs mellan fabrikslimmade gummit och undersida trapetsbleckskenan. Att lägga alu-bandet direkt mot tegelpanneplåten är kanske inte så bra. Man vill ju ha gummit direkt mot tegelpannetaket att fyller ut eventuella ojämnheter. Man skulle då behöva riva loss det fabrikslimmade gummit en bit för att kunna stoppa in alu-bandet. Det kanske inte går att lossa litet på det gummit?
En trapetsbleckskena fästs med 4 st tunnplåtsskruv.
De 2 tunnplåtskruvar som är på den sida alu-banden är, bör gå igenom alu-banden, så de hålls på plats.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Roland Jakobsson
Hej,

Smart montering med trapetsblecksskena.

Jag tanker mig att samma typ av lösning bör funka för mitt (klick-)falsade tak (Plannja trend). Skillnaden är att man endast kan montera "bleck" vid falsarna som sitter på en fix bredd, ex.vis. på mitt tak 975 mm.

Jag tanker mig att panelerna antagligen måste monteras liggande istället för stående för att kunna placera mittklämmor på lämpliga ställen. Kanske är det ändå bättre att använda sig utav skenor till falsade tak?

Iochmed att ventilationen bör vara ganska bra ändå under falsarna verkar det bygga onödigt mycket I höjd med skenor. Så något smartare fäste borde finnas? Någon som vet?

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Om du har plåttak med ståfalsar då kan du väl använda ståfalsklämmor.
Går inte det? Då är ståfalsavståndet oftast 600 mm.

Varför inte visa bild på ditt tak, så forumsmedlemmarna ser hur det ser ut med falsar.
Det kanske finns mängder med olika plannja trend?

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Jag kontaktade S:flex och hörde varför inte också deras trapetsbleckskena kan skruvas i plåttak av aluminium min. 0,50 mm och stålplåt min. 0,40 mm. När deras konkurrenter klarar det.

S:flex menar att inte enbart tjockleken på plåten har betydelse utan även legeringen.
Det finns ju höghållfasthetsplåt för både stål och aluminium (min kommentar)

S:flex sa att de utprovade, godkända och certifierade bimetallskruvarna som används för fastskruvning i plåttak, där börjar godkänd stålplåttjocklek på 0,50 mm. För tunnare plåt finns inget godkännande.

För aluminiumplåt börjar godkänd certifierade bimetallskruvarna även på 0,50 mm. För tunnare plåt finns inte här heller något godkännande. Emellertid är värdena för så tunn alu-plåt så låga, att av erfarenhet och flegmatiska(lugnande) skäl utgår S:flex från min. 1,00 mm alu-plåt.

En allmän utsaga att min 0,40 mm stålplåt och min. 0,50 mm aluminiumplåt räcker, anser S:flex oseriöst.
(Jag är benägen att hålla med).

En annan sak är också, vem monterar aluminiumplåt så tunn som 0,5 mm som takplåt? Ja nästan alu-folie. Man kan ju inte gå på den utan riskerar att trampa igenom.

Re: Modulmontage på takpanneplåt, tegelpanne-imitation-takplåt

Stöfeld
Hej på er o God jul
Tänkte återkomma med lite mer info ang att montera Trapetsbleckskenor på "takpanneplåt.
Jag monterade mina 44 paneler på sådana här skenor och det fungerade alldeles utmärkt, mitt/mina tak har en lutning på 31 grader och det behövdes inga extra underlägg för att panelerna skulle ligga plant på skenan eller så utan det fungerade bara helt perfekt och det sitter som f...n.
Jag skall tillägga att jag tror det är viktigt att man använder dom skruv som iallafall s-flex rekommenderar och säljer för dom fäster mycket bättre än vanliga takplåt skruv, jag fäste mina skenor med 4st skruv för att vara på den säkra sidan.
Om det är någon som har några funderingar kring detta så är det bara att återkomma, bilder finns!

/Värmland
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.