Moduler med kablarna i mitten, längd på kablarna?

Moduler med kablarna i mitten, längd på kablarna?

lase
Hej,

Vi har fått en offert på "LP158*158-M-72-H/MH" (helsvarta 400Wp) och nu när jag tittar på specifikationen ( https://cdn.enfsolar.com/Product/pdf/Crystalline/5ec4e8efdfabe.pdf?_ga=2.167915681.1253866116.1615639672-1176709552.1615639669 ) så förstår jag inte riktigt hur det är med kablarna. Det ser ut tycker jag på ritningen som att de sitter på var sin sida i mitten på höjden. Tolkar jag det rätt?

När jag kollar på längden på dem så står det: "Landscape: N 1300mm/P 1300" och "Portrait: N 150mm/P 300mm"
Betyder det att det finns två varianter, en för koppling mellan moduler på samma rad när de är stående och en för liggande?

/Henrik

Re: Moduler med kablarna i mitten, längd på kablarna?

Men säljaren måtte väl kunna hjälpa dig eller vet de inte själva?
Det kanske är som du säger att det är olika kabellängd som ska beställas beroende på hur panelerna läggs.
Jag känner inte till sådana paneler. Alltså verkligen något som säljaren måste veta som föreslagit möbleringen av paneler för ditt tak. Klart du ska höra/kontakta säljaren/leverantören.

De panelerna verkar sakna antireflektionsskikt på täckglasen. Det nämns inget om det på databladet. Paneltillverkarna brukar inte spara någon möda med att skryta om saker som är bra på datablad.

Panelerna på 400 Wp, har inte särdeles effektstarka celler, bara som vanliga panelera på ca 330 Wp med storlek 1 x 1,6 m. Det som gör att de har 400 Wp är för att de är så stora 1 x 2 m, de har ju 2x72 halva celler jämfört 60 hela celler i en vanlig panel.

Re: Moduler med kablarna i mitten, längd på kablarna?

lase
Det gör de säkert! Jag vill inte ringa dem stup i kvarten bara med småfrågor. Ska själv räkna på olika alternativ för att koppla ihop dem i olika strängar etc.  Det kommer allteftersom uppstå fler frågor och troligen saker som jag gärna hör forum medlemmarnas åsikter om.

Forumet har hjälpt mig många gånger förut, inte för att jag ställt frågor utan för att andra har gjort det redan. Jag inbillar mig att det kan finnas andra i framtiden som skulle vilja ha svar på dessa frågor.