Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

chris_m
Hej

Jag har tänkt sätta en minianläggning på taket på sommarstugan i Norge.

Uppskattningsvis (skall kontrollmäta inom kort) är det plats för 8 paneler (2 rader x 4 paneler) på den bästa takytan som vätter mot sydväst. En liten biyta med något mindre lutning vätter mot sydöst och har plats för två paneler.

Jag har redan 7st 295W paneler (Trina Solar) som jag tänkt använda till detta.

Nu måste jag tänka ut hur jag bäst utnyttjar de paneler och den takyta jag har till förfogande och vad jag bör komplettera med.

Fråga 1:

Det har antytts av en försäljare att jag endast bör använda huvudytan, så alla panelerna är i samma lutning/riktning. Vad tänker ni om det?

Fråga 2:

Bör jag komplettera med paneler som är mest möjligt lika de jag redan har? Eller finns det någon anledning att köpa paneler med högre effekt?

Det blir troligtvis alltså en anläggning som består av 8-12st paneler runt 300W (12 om det visar sig att 10 får plats på huvudytan, och jag också använder biytan). Alltså max ca 3.6kw, men mer troligt runt 2.5-3kW.

Fråga 3:

Jag gissar att om endast huvudytan används, så bör jag seriekoppla alltihop? Eller finns det någon poäng att paralellkoppla 2x4 eller 2x5 i detta fall?

Fråga 4:

Om jag använder biytan - bör de två panelerna då helst ligga på en separat sträng till invertern (förutsatt jag köper en som har möjlighet för två strängar)? Och kan dessa då ha högre effekt? ex 2x360W?

Fråga 5:

Jag ser framför allt på 1fas Solis-växelriktare som verkar vara mycket prisvärda i denna kategori. Den femte generationen skall strax börja levereras, så kanske en sådan. Men vilken storlek bör jag då sikta på?  Har hört att max paneleffekt bör utgöra max 90% av växelriktarens kapacitet. Så om jag har säg 2.5kw paneler bör jag då köpa en 3kw växelriktare eller är det lika bra att köpa 3.6kw (prisskillnaden är relativt liten).

Tar tacksamt emot andra tankar och tips.

Hälsar

Chris

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Arne
Hej och välkommen till forumet!

Finns indragen el i sommarstugan? 3-fas 400 Volt?

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

chris_m
Ja, det borde jag sagt. Det finns indragen el, och anläggningen skall kopplas in på nätet.

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Du har alltså redan 7 st 295W paneler (Trina Solar) som du tänkt använda.

Svar Fråga 1:
Tänker du seriekoppla panelerna till en enda sträng då ska alla panelerna ha samma väderstreck och samma lutning och detta gäller för en vanlig växelriktare. Det finns emellertid växelriktare där man kan ha panelerna i olika väderstreck och lutning och ändå ha dem i samma i en och samma seriekopplade sträng, men då behövs effektoptimerare kopplad till varje panel och en special växelriktare, en SolarEdge). En effektoptimerare kostar ca 600 kr/st.

Svar Fråga 2:
Om du tänker seriekoppla paneler till en sträng då ska panelerna vara av samma märkeffekt(Wp) och lika många solceller i dem. Det är samma ström som ska passera alla enskilda solceller i strängen. Men ofta kan man ha 1 st eller ett par st litet starkare panel(t.ex. 300, 310 Wp) i en sträng med flera svagare(T.ex. 295 Wp), men man kan då inte utnyttja den högre märkeffekten på den(eller de starkare panelerna) i strängen, utan de bromsas ner till den svagare effekten. Det kan ju vara att man några år senare inte får tag i 295 Wp paneler och man vill bygga ut en befintlig sträng med några moduler och får då ta t.ex. 300 Wp, 305 eller 310 Wp, men det går bra att göra så.

Svar Fråga 3:
Du får titta på vilken max. spänning den tilltänkta växelriktaren har, se dess datablad. Se sedan på databladet för dina paneler, vad de har för tomgångsspänning. Seriekopplar du 8 st får du 8 x tomgångsspänningen och kan bedöma om den tilltänkta växelriktaren tål den spänningen. Det ska vara litet marginal också och så aldrig den max tillåtna spänningen på växelriktarens MPPT-ingång överskrids)

Svar Fråga 4:
2 st seriekopplade paneler på 360 Wp ger väl bara ca 80 - 85 Volt och det kan väl aldrig löna sig att skaffa en extra växelriktare bara för det.

Svar Fråga 5:
Det är inte så noga med att anpassa märkeffekten på växelriktaren till sammanlagda märkeffekten på panelerna. Men som någon slags tumregel kan mans äga att man väljer växelriktarens märkeffekt ca 80 % av installerad panelmärkeffekt. Ofta har växelriktarna mycket bra verkningsgrad långt ner under sin märkeffekt, kan vara 96 % vid 10 % av märkeffekten, vilket är väldigt bra. Vid märkeffekten kan verkningsgraden vara 97 %. Därför kan man välja en litet överstor växelriktare att kunna växa i, i framtiden.  Prisskillnaden för en litet större växelriktar-märkeffekt är nästan obetydlig, som du själv nämner.

Det är en ganska liten anläggning ca 3 kWp installerad märkeffekt du tänker bygga. Då brukar kostnad för växelriktare bli en stor andel av total kostnaden. Det kostar även ca dubbelt i elektrikerkostnad att installera 2 st växelriktare jämfört 1 st, om du skulle göra det. De ska ju kopplas in mot allmänna elnätet, och det får i Sverige endast en elfirma göra och troligen samma i Norge.

Är det överhuvudtaget lönsamt att installera en så liten anläggning i Norge? Är inte strömmen billig där?
Eller är det ett intresse eller en hobby som får kosta?

SolarEdge har växelriktare för små anläggningar. Men då ska du ha effektoptimerare kopplad till varje panel.
Det kan vara bra om du vill lägga paneler i många olika väderstreck, det går då bra.
Titta på en SolarEdge 1 -fas växelriktare SE2000M + effektoptimerare M2640. Det är en effektoptimerare som betjänar flera paneler och blir därför lägre kostnad. Du hittar datablad för den på SolarEdges hemsida och verkar som man kan koppla max 2,64 kWp paneler till den och kan ge max 2,0 kW AC ut.

Men SolarEdge har också andra 1-fas, se SE4000H setApp, den ger 4,0 kW ut. Då kan du ha 6,2 kWp paneler till den, och den ger max 4,0 kW AC ut.

Det kanske går att sätta Tigo effektoptimerare TS4-A-O endast på de 2 panelerna på taket sydost och inga effektoptimerare alls på de 8 st panelerna på taket sydväst. Och koppla alla i serie och till en vanlig växelriktare. Men kolla då om den tilltänkta växelriktaren att växelriktartillverkaren har godkänt att Tigo effektoptimerare får kopplas till den. Det kan bli en kostnadeffektivare lösning än med SolarEdge.

Om det är 1-fas växelriktare och mindre du vill ha finns t.ex. Fronius Primo 4.0-1.
Det är österrikiskt kvalitetsmärke.

Pass opp, i Norge har de inte annan huvudspänning än i Sverige? Då måste du se upp så apparater du väljer får användas i Norge.

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Gunnar
This post was updated on .
Med så få paneler blir det lite väl låg strängspännig varför det är bättre att använda microinverters. Det blir också billigare och inga problem med att ha paneler på tak i olika vinklar. Att ansluta nya paneler med annan effekt går även bra när man använder microinverters. Om du vill kan du även fördela microinverterna på olika faser så att inte alla ligger på samma för att få en jämnare utmatning. http://www.swedensol.se/APS_microinverter

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

chris_m
Tack för svar!

Några kommentarer:

Ja, jag vet det är väldigt liten anläggning, och kanske knappt värt mödan, men jag fick panelerna väldigt billigt, och det är definitivt ett hobbyprojekt. Målet är dock att det skall betala av sig, vilket jag tror det gör på 5-10år.

Intressant detta med microniverters/effektoptimerare, men jag tror jag kommer gå för en billig växelriktare från Solis. En på ca 3,6Kw går att få för runt 6tkr, och kanske därunder om man beställer från EU.

Utan effektoptimerare verkar det då som om jag bör sikta på att använda endast den ena takytan? Eller (om jag köper en 2-strängs växelriktare), kan den andra då också användas?

Tack igen

chris

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Gunnar
Nej två paneler på en egen sträng i en vanlig växelriktare är för lite. Även åtta stycken är i minsta laget och kommer att ge sen start och tidigt stopp. Det blir betydligt effektivare att använda microinverters på en så liten anläggning. Ett ev. lite högre pris tjänas snart in på en betydlig större produktion.

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

Det finns firmor som verkar hålla på med mindre anläggningar
https://info.solexperten.se/solceller/

Om du i framtiden avser att bygga ut för att få fler än 8 paneler, då är kanske inte mikroväxelriktare något eftersom blir kostsammare. Hur länge håller en mikroväxelriktare på ett tak? Obarmhärtigt klimat och risk går sönder. Garantier för dem?  En vanlig växelriktare har man inomhus skyddad mot väder och vind, men kan givetvis gå sönder då full med elektronik. Garantin brukar för en vanlig växelriktare vara kring ca 5 år.
Fronius har 1-fas växelriktare som heter Fronius primo.

Re: Minianläggning 8-10 paneler - behöver råd

chris_m
Hej igen.

Nu har jag varit uppe på taket och mätt, och det visar sig att jag kan få in 12st paneler på samma takyta.
Det förutsätter att jag lägger två av dem på andra ledden - är detta ett problem? Och blir det krångligt att montera på det sätt jag skissat?

På detta sätt bör jag alltså kunna få uppemot 3.6kw om jag håller mig till paneler runt 300W. Eller kan det vara en möjlighet att jag köper men inverter med två strängar, sätter mina 7st befintliga 295W paneler på en sträng, och så 5st kraftigare paneler på den andra strängen?