Min solcellsanläggning

Från början är dessa inlägg publicerade i min blogg, men nu har jag flyttat dem hit. Det kan därför se lite konstigt ut.

Re: Min solcellsanläggning

Idag var första hela dagen med min nya anläggning. Någon halvtimme efter soluppgången kom produktionen igång med några tiotal watt, men då var solen på andra sidan huset och lyste inte direkt på panelerna. Dagsproduktionen landade på 13 kWh.

Den trådlösa displayen var verkligen värd pengarna. (Nästan) Riktigt kul att se vad som händer utan att behöva läsa av elmätaren i proppskåpet. Dessutom visar den aktuell effekt i realtid.

Displayen kommunicerar med Bluetooth och har en solpanel på baksidan som laddar batterierna.

Re: Min solcellsanläggning

Den senaste veckan har jag varit bortrest. Under tiden har anläggningen varit bortkopplad.

Anledningen är att Eon ännu inte bytt elmätaren mot en elmätare som klarar att mäta ström i båda riktningar. Det innebär att jag nu får betala för all el som passerar elmätaren även om jag producerar ett överskott som går ut på elnätet. Inte helt optimalt med andra ord.

Re: Min solcellsanläggning

Naturligtvis kan jag inte låta bli att koppla in anläggningen lite då och då för att se om det fungerar.

Idag kommer jag upp i ett tiotal watt på förmiddagen.

Och det är inte illa med tanke på att himlen är grå av snöblandat regn och panelerna är täckta av ett tunt lager snö.

Re: Min solcellsanläggning

Jag kopplade in anläggningen en stund till senare under dagen.
Då såg det ut så här på taket. En hel del snö kvar.

Effekten var då uppe i nästan 500 W.

Re: Min solcellsanläggning

Jag kunde inte låta bli att koppla in anläggningen lite under påskhelgen. Jag vred upp varmvattenberedaren på max för att få behålla all el för mig själv. Eftersom min mätare inte är bytt så får jag annars betala för det överskott jag skickar in på elnätet. Det blev "All time high" och effekten landade på 3,3 kW.

Re: Min solcellsanläggning

Första maj var första molnfria dagen på länge, så jag fick en snygg effektkurva. Dagsproduktionen landade på ca 26 kWh, men maximala effekten var ungefär densamma som för någon månad sedan.

Det ligger ett tunt lager pollen på panelerna, och det kanske drar ner effekten lite, vad vet jag?

Re: Min solcellsanläggning

Ibland kan man komma upp i riktigt höga effekter.
Hög effekt från solcellerna

Här har jag kommit upp i nästan 4,3 kW, som är anläggningens teoretiska toppeffekt. Men det försvinner ju ett par procent p.g.a. att lutningen inte är ideal. Dessutom tappar jag en hel del i växelriktarna. Så det är egentligen omöjligt att min anläggning kan lämna så här mycket effekt. En förklaring kan kanske vara att när solen plötsligt tittar fram bakom molnen är panelerna avkylda och lämnar lite extra effekt innan de blir uppvärmda igen.

Dessa effekttoppar brukar aldrig hålla i sig så länge, och kommer därför aldrig med på den grafiska kurvan.

Re: Min solcellsanläggning

Idag kom en utbetalning från Eon. Jag har sålt 1421 kWh till dem och de betalar mig 360:- för det. Det blir ca 25 öre per kWh. Dessutom har jag använt 526 kWh själv och den elen hade kostat 1,11 kr/kWh om jag köpt den, så det är en besparing på 584 kr.

Summa: 944 kr för maj-juli.

Re: Min solcellsanläggning

I höstas tog jag min andra anläggning i drift. Den hann producera över 20 kWh innan snön kom. Häromdagen åkte snön av och produktionen kom igång igen, dock i mycket liten skala.

Solceller efter snöskred.

Växelriktarna är av märket Enphase. Dessa är kopplade till ett tillbehör som heter Envoy, som samlar in data från växelriktarna och skickar det till en webtjänst som heter Enlighten.

På länken nedan kan ni se lite produktionsdata i realtid.

https://enlighten.enphaseenergy.com/public/systems/saRM122702

Re: Min solcellsanläggning

DrivMedEl
Du har ju tre separata omformare för din första anläggning och en SUNNY Beam, har du kollat på .skv filerna för 10min medel effekt värden i den. Där kan man ju läsa ut de 10min perioderna som anläggningen går i "taket". Men detta har du säkert full koll på.
Får du en fil för varje omvandlare eller en summerad total fil?

För min del så har detta bara nästan hänt vid ett tillfälle (omformaren max 3,0kW) kom ju inte gång förrän i augusti.

Re: Min solcellsanläggning

Jag har inte rotat så mycket i de filerna som alltså skapas av Sunny Beam och kan laddas upp till en PC via USB och läsas i t.ex. Excel.

Jag har ett svagt minne av att tabellerna innehåller en spalt för varje växelriktare, men jag är inte säker. Jag får kolla det när jag kommer ihåg. Numera surfar jag mest på min iPad, och då har jag inte tillgång till filerna på den "riktiga" datorn...

Re: Min solcellsanläggning

Jag tog en titt i filerna som skapas av Sunny Beam.

Det skapas en fil för varje dygn. Där kan man se effekten för var och en av växelriktarna med 10 minuters mellanrum.

Exempel: 12-06-04.CSV

Dessutom skapas en fil för varje månad. Där kan man se energiproduktionen dygn för dygn för var och en av växelriktarna.

Exempel: 2012-06.CSV

Re: Min solcellsanläggning

Ja importerar man filerna till Excel så är det ju bara fantasin som bestämmer vad man kan hitta på med dem.
10 minuters värden kan innehålla värdefull information då man vill plocka ut när och hur länge som invertern går i "taket", detta för att förstå om någon åtgärd krävs för att öka effektiviteten.
Man kan även se på tiominutersvärden om det varit klar sol eller det kommer lite moln emellanåt.

Re: Min solcellsanläggning

Nu börjar det äntligen bli lite drag i vårsolen. Igår åkte sista snön av från min större anläggning. Den lilla anläggningen blev av med snön lite tidigare. Idag kom jag upp i över 4 kWh på den lilla anläggningen och dubbelt så mycket på den stora.

Om jag bara kunde lagra energin till natten så vore lyckan fullständig...

Re: Min solcellsanläggning

DrivMedEl
Hej Micke!
Nu har du varit igång ett år om jag är rätt på det.

Har du gjort något bokslut?

Så är det väl tid att skicka in produktionsunderlag till Länsstyrelsen.

Tyckte jag såg på SMHI att Stockholm har haft den största upp mätta sol instrålningen sedan mätningarna började för Mars månad.
Själv editerar jag och fyller i var månad i ett av mina inlägg för att få det samlat.

Re: Min solcellsanläggning

Det stämmer bra det. Den 24:e april var det 1-års jubileum för min första anläggning. Jag rapporterade in 3353 kWh till länsstyrelsen. Av det har mer än hälften sålts till Eon.

Min prognos som jag gjorde innan låg på 3000 kWh/år, så det blev bättre än väntat. Då hade jag visserligen skruvat ner prognosen något för att inte få några glädjekalkyler.

Tyvärr har jag inte gjort någon seriös ekonomisk uppföljning...

Re: Min solcellsanläggning

DrivMedEl
Med "bokslut" mena jag bar det energimässiga!
Det betyder att du fått in 780kWh/installerad kWp under ett år eller?

Re: Min solcellsanläggning

Japp, det stämmer bra.  Växelriktarna är inte de bästa och taket är lite för flackt. Men jag är ändå nöjd.

Re: Min solcellsanläggning

DrivMedEl
Micke!
Har du jämfört produktionen från mickroinvertern med din SMA anl.?

Har testat  med en Microinverter kopplad till en mono 255W med exakt samma förutsättningar som SMA anl. med sina 240W paneler. Jämförelsen skede under ett dygn och visar att mickroinverter poducerar bara 95% av avd SMA anl./panel.
Frågan är ju, är det SMA som är effektiv eller Mickroinveretern som är ineffektiv eller lite av varje.

Kunde vara intressant att se vad du får för resultat vid en så jämförelse.