Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Krassegrand
Appen hittar min Fronius men sedan står den och maler i evighet.

Jag har alldeles nyss fått installerat 25 celler på 830W var men det är något som inte var helt rätt (med typ jordning) så en elektriker kommer på måndag för det sista fixet.

Jörgen

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Välkomen till forumet!

Behöver man en Solar Web apparat, när man har Fronius växelriktare?
Du menar att du har en Fronius växelriktare av någon storlek och av något slag.
Om den är från senare tid, ca högst 5 år gammal då har den väl inbyggd webserver och trådlös kommunikation med ditt internetmodem?

Om det är en helt nyinkopplad Fronius (Symo?) växelriktare måste du(eller rättare elfirman som installerar din solcellsanläggning) väl anmäla den till Fronius Webportal på något sätt. Det kanske tar några dagar för Fronius att registrera den, vilket troligen görs manuellt.

Vi har inte Fronius system, utan SolarEdge växelriktare, och det tog några dagar innan de registrerat vår växelriktare i deras webportal, innan det kunde man inte logga in och se något.

Prova att logga in på Fronius portalen från en vanlig dator med ditt användarnamn och lösenord. Det kanske går.

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Krassegrand
Tack för välkomnandet!
Jag har såklart blandat ihop siffrorna igen!
315W ska det vara.
25 stycken med totalt 7875W

Som Du säger kanske det tar ett tag innan Fronius har registrerat mig. Jag trodde att det räckte att registrera sig på deras site.

Tack för tipset
Jörgen

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

TommyE
Hej.

Har du fått växelriktaren uppkopplad mot Fronius? Den ska anslutas till ditt nätverk (wifi eller kabel). Sen ska den registreras hos Fronius.

Se till att växelriktaren är uppkopplad på ditt nätverk.
Ta reda på vilken IP adress den har. Är förmodligen lättast via din router.
Gå till den ip adressen med din webbläsare.
Välj inställningar längst ner i menyn på höger sida. Här behöver du adminlösenordet (användare admin)
Välj Fronius solar web i menyn till vänster.
Längst ner på den sidan finns "Registrera på solarweb.." klicka på den

Här tar det stopp för mig, jag har redan registrerat mig och det går bara att göra 1 gång.

Är den inte uppkopplad mot ditt nätverk, så ställ dig framför den och se om du har ett trådlöst nätverk som heter något med fronius i namnet, har för mig att det var fronius och dess mac adress, men det var några år sedan nu, så minnet är svagt. Kan du komma in den vägen, så borde assistenten i appen guida dig rätt.

Jag kan tycka att det här är något som din installatör borde ha gjort åt dig, men dom kanske inte bryr sig om onlina uppföljningen? Jag gjorde det själv, för min installatör hade inte kunskap om "nätverk och sånt" och jag hade inga problem med det :-)

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Krassegrand
Hej!
Det är just det att jag inte får anslutet Fronius med mitt WIFI.
"Jag" sätter växelriktaren i läget aktivera WIFI och då hittar Appen på min smartphone Fronius och går till nästa steg men sen bara tuggar den och kommer inte vidare.

Kan man använda den (typ) barcode som sitter på växelriktaren? Hur gör man i så fall?

Jörgen

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Hur sätter du växelriktaren i aktivera WiFit? Den har två WiFi lägen, den ena när den arbetar som accesspunkt och du ansluter direkt till den. Det andra är när den är uppkopplad på ditt WiFi och du ansluter via ditt nät.
Konfigurationen av växelriktaren sker i accesspunkt modet.

Kom nu ihåg att det är flera år sedan jag gjorde detta, så minnet är mycket svagt.

Kan den här hjälpa?
https://www.youtube.com/watch?v=Z2bDdJZ92SU

Ser du fronius wifi när du aktiverar det? Det finns en switch under den svarta luckan där det kan vara avstängt. Minns tyvärr inte hur den ska stå. Minns att det var en liten rackare iaf :-)

Letade lite och hittade information om datamanagerkortet, det sitter monterat under det svarta locket.
https://www.fronius.com/~/downloads/Solar%20Energy/Operating%20Instructions/42%2C0426%2C0173%2CEA.pdf

På sidan 17 syns switchen som nbr 3, kolla också på sidan 18 om alla lampor lyser som dom ska.

Re: Min Solar web live vill inte koppla upp på Fronius

Krassegrand
Jag gjorde det inte själv (därför skrev jag "jag")
Jag tror att installatören valde installation, WIFI, Activate WIFI och sen letar man upp den på appen.

Jag kan inte kolla nu för att den är inte igång nu eftersom det var något fel med elinstallationen. Två faser visade normalt värde men en visade minusvärde.

De ska komma och fixa det idag och sedan kan jag testa.

Jörgen