Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Hej

Nej de är till för större system också. Finns många anläggningar utomlands.

En Micro växelriktare ger 230 V ut.

Jag ser om någon pajar i web portalen där ser jag vad varje modul producera och om någon växelriktare har fått en felkod.

Just nu är det två som ej startat av 39 st och dessa måste nu bytas ut grrr

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Så dina mikroväxelriktare är parallellkopplade på AC-sidan?
Om en pajar, så är det inte värre än att energin som den skulle ha producerat förloras. Hela anläggningen äventyras väl inte, och står still?

Våra effektoptimerar på deras utgångssida, är seriekopplade. Blir det då avbrott finns nog ingen info alls på SolarEdges portal, antar jag.

Risken med dina Renesolar mikroväxelriktare är att det företaget konkar, speciellt som de tydligen enligt dig tvingas ersätta många pajade, och du har inte längre någon som ger dig ersättning för pajade.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Japp de är seriekopplade på AC sidan.

Så just nu fungerar 37st och två startar ej. Dock ser jag att den hittar panelerna dioden som finns på växelriktaren visar detta.

Renesolar är en stor tillverkare så att de konkar tror jag inte.

Sedan är det ju faktisk så enligt konsumentköplagen att det är butiken jag har köpt produkterna ifrån som är ersättnings skyldiga i första läget.

Tror till och med jag kan göra en reklamation nu och häva köpet på dessa växelriktare.
Har ju 3 års reklamationsrätt i Sverige. Och samma fel har ju uppkommit nu 9 gånger.

Vad gäller SolarEdges optimerare fungerar ju de nästan på samma sätt. Bara att dc/ac växlingen sker centralt. Man ska kunna se om en optimerare ej fungerar.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Det är tillverkaren som ställer ut garantierna, och är även den som ska ersätta vid skada. Därför är det viktigt att veta var, och av vilket företag, och i vilken fabrik solcellsmoduler har tillverkats. Det kan vara en lång radda med mellanhänder och underleverantörer. Och därmed oklart vem som egentligen har tillverkat solcellsmodulerna. Det är tillverkaren som har fullständig kontroll över sin tillverkning och är den som kan välja att göra goda produkter eller mindre goda produkter. Väljer han mindre goda, då får han räkna med mer reklamationen och kostnader för garantiskador, och han får avsätta pengar för framtida skadefall. Men många tillverkare avsätter inga pengar för framtida skadefall, och när kraven kommer finns inga pengar, och då återstår då konkurs. Då blir köparen tomhänt. Det är nog hela tiden en balansgång för tillverkarna. Butiken, som du köpt din utrustning hos, har ingen som helst kontroll över tillverkningen, och kan inte ställas till ansvar vad tillverkarna gör. Så måste det vara.

Vad säger din solcellsfirma när du säger till dem att du vill häva köpet och få alla pengar tillbaka?
Hur ställer de sig till det? Intressant att höra.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Nej fel parallell kopplat är det ju :)

Vad gäller garanti så är det tillverkaren som ger den helt rätt. Men enligt svensk lag så är det inte mot tillverkaren jag ska ställa ersättningskravet utan mot den butik jag köpt av oavsett hur många under leverantör mm det finns.

Men skulle butiken gå i konkurs eller försvinna så är det i nästa led i kedjan jag kan ställa kravet.

Ta till exempel om du köper en Hårddisk eller vilken annan produkt av en  butik i Sverige så är det ju till dom du ringer och få det fixat inte till tillverkaren som ligger i Kina eller någon annan stans. Butiken får INTE enligt svensk lag hänvisa dig till tillverkaren.

Butiken har fullt ansvar för produkten både vad gäller Reklamation och Garanti.
Skulle tex en växelriktare orsaka ett sådant fel att huset brinner upp och det visar sig att det är fel på produkten så åker butiken på ett ordentligt skadestånd om man skulle ta det till domstol.

Har inte tagit upp den frågan än men kommer bli aktuellt om fler nu går sönder.
Har kollat med konsumentverket för säkerhets skull och de är helt på min linje.
Skulle butiken vägra så är det ARN nästa och följer inte butiken ARNs beslut så blir det domstol nästa.

I detta fall är det uppenbart dålig kvalité och tillverkningsfel som har hittills gjort att 9st gått sönder på så kort tid. Reklamationstiden har ännu inte gått ut. Och här är det då återköp som gäller om jag skulle kräva det och skadestånd mm
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Arne
Återigen är det verkligen vettigt det där med 40 st mikroväxelriktare för en solcellanläggning på säg 40 st solcellsmoduler, varje på 260 Wp, där varje mikroväxelriktare tillverkar 230 Volt?

Jag tycker det låter dyrt. Installeras numer sådana solcellsanläggningar i Sverige?
Jag tycker man hör aldrig att det installeras sådana solcellsanläggningar.

SolarEdges system verkar då vettigare med MPPTn utlokaliserad ute på varje modul och med en gemensam kraftelektronik i växelriktaren, som tillverkar den knepiga växelströmmen. Ska alla delsteg göras ute på solcellsmodulen blir det mycket dubbelarbete för elektroniken. T.ex måste det finnas säkerhetskretsar som stänger av AC-strömmen om spänningen på elnätet faller bort, och det måste i fallet mikroväxelriktare, sitta i varenda en. Och en massa andra kretsar och skyddsfunktionen och det arbetet ska då elektroniken utföra unders stark kyla och under hetta ute på taket.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Det är både för och nackdelar.

Lätt att bygga ut. Vilket jag har gjort i tre steg.

Lång garantitid kan ju behövas har jag märkt :)

Lite dyrare än SolarEdges system men räknar man på att man säkert får byta växelriktaren under anläggningens livslängd så går det jämt upp. Köpa till extra garanti är knappt lönt nästan som att köpa en ny.

Kollar man på verkningsgraden så tror jag SolarEdges systemet är bättre på den punkten.

Det absolut bästa är helt klart en central växelriktare i helt skuggfritt läge och med optimal lutning åt söder. Tyvärr har ju inte alla den turen. Skulle haft en stor åker.

Just nu sitter jag helt klart på att planera för ombyggnad och utbyggnad till SolarEdges system 15K med p300 till varje modul.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Välj istället SolarEdge SE17K på 17 kW, då kan du i framtiden bygga ut mer och även använda effektoptimerare P700 på 700 W. Med SE15k kan du inte använda P700.

En bekant valde SE16k, just för att i framtiden kunna använda även P700, även om en SE10k skulle ha räckt då. Dessutom kostar en SE16k inte mer, vilket man tror, utan lika mycket som en SE10k.
Priskillnaden är obetydlig mellan SE16k och SE17k, alltså lika bra att välja den större.

Det är besynnerligt att en SolarEdge växelriktare på 17 kW kostar samma som en på 12,5 kW.
Men så är det faktiskt.
Vi köpte tyvärr en SE12.5k då vi inte visste att en SE17k hade kostat samma.
Men vi är fullutbyggda med 16,3 kWp på SE12.5k. Vi har inga flera takytor.

Använd P600, som räcker med en enda per 2 moduler. Blir billigare.

Utvecklingen går framåt och om några år kanske det finns 350 Wp moduler med samma storlek som de på 265 Wp idag. Då kan en P700 effektoptimerar komma till pass.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
SolarEdge SE17K blir det men inte p600 SolarEdge program säger att det inte går. Med de så många olika tak och väderstäck mm och varje PV Array har ca 2-8 moduler.
P300 får det bli till de 39 moduler jag ha 250w och även till de nya LG300N1K-G4 NeON 2
Totalt blir det 50 moduler efter ombyggnad. Sedan utbyggnad igen :)
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Du gör möjligen fel i SolarEdges program.
Programmet väljer alltid så det blir så många effektoptimerare som möjligt. På så viss tjänar SolarEdge mer pengar. Men man stoppar beräkningen och bestämmer växelriktare och vilka effektoptimerare man villö ha, man väljer då SE17k och P600. För P600 måste du välja rätt koppling.
Du ska för P600 välja "P600 (1 parallell/ 2 serie) Betyder 2 st seriekopplade moduler till en P600 effektoptimerare.
Sedan måste du förinställa in en sak till, nämligen förhållandet  installerad effekt/växelriktareffekt, dvs DC/AC, annars vägrar det räkna om du ligger utanför det. Det förhållandet skall ligga inom vissa %-satser, brukar vara 120 % standardmässigt, innan man ändrar.

Du måste klart även ha jämnt antal moduler på varje tak om man ska ha P600 för 2 st moduler.

Du kan inte ha P300 och P600 i samma sträng, men går att ha den ena strängen med bara P300 och den andra med bara P600.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Fick flytta om lite och mixtra med varje Array och två stränger så fick jag det helt perfekt med
P600 (1 parallell/ 2 serie)

Köper nog hela paketet här ifrån har ännu inte hittat bättre pris.
Tyvärr verkar inte deras kassa fungerar och går inte lägga order på webben.

www.photovoltaik4all.de
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

magneten
Är det stor priskillnaf jämfört med att köpa i Sverige? Bör ju vara skönt med en svensk motpart om det börjar att gå sönder optimerare osv? Fast solaredge kanske är ett betydligt mer problemfritt system?

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Stefan
Japp det är en stor skillnad

Får hela paketet för 50000:- ex moms inkl frakt

14st LG Neon 2 300w paneler
20st P600
1st Solaredge SE17k

Ja jag tror deras system är bättre men vist klart det kan gå sönder ändå.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

Nu har Invertern RENSOLA get upp, tur att den inte satt på taket under panelen utan på vinden, den höll bara i 8 år.
Har bytt ut den till en Enphase IQ7A 60 / 72 Cell Microinverter. Med några dagars statistik tycks denna gå effektivare med samma panel.
Så vid en liten anläggning är det inte fel i att satsa på denna typ av Inverter, Enphase IQ7A 60 / 72 Cell.
Har nu kollat dygns produktionen den senaste månaden (2023-06) och jämfört åtta år tillbaka i tiden med tidigare dygns produktion.  Den högsta dygns produktionen ligger nu 18,7% över tidigare högsta dygns produktion.
Så det är nog ett bra val att satsa på Enphase IQ7A
Har nu kollat ytterligare de två senaste två månaderna jämfört med de två andra större anl.
Denna Enphase IQ7A ligger ca. 4% över i produktion/installerade kWp effekt än de två andra anläggningar i produktion som inte kör med microinverter.

Re: Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter.

DrivMedEl
Har nu monterat ytterligare 4 solcellspaneler på garaget med microinverter Enphase.

20230801_161400.jpg