Maxeffekt på inverter?

jansimon
Jag har noterat att min inverter på 6kW enbart släpper igenom några extra watt trots en överdimensionering på +20% i paneleffekt. Trodde nog att den kunde vara lite mer generös :)

Har letat i mjukvaran, men inte kunnat hitta något som gör att man kan "boosta" uttaget lite.

Noterar att andra invertrar "gärna" släpper igenom mer hos andra.

Hur ser era noteringar ut vad gäller maxeffekt kontra inverter-storlek?

/Janne

Re: Maxeffekt på inverter?

TommyE
Jag har max notering på 5471W på en 5kW, men det var nog under en mkt kort tid.
Om det är soligt, småkallt och blåser lite så får jag ut 5040 till 5080W där begränsar växelriktaren. När det är soligt och lite varmare, så får jag ut strax under 5000W, eller ca 85% av paneleffekten. Då begränsar solpanelerna.
Gissar utifrån detta att normalt max för växelriktaren är 5080W

Re: Maxeffekt på inverter?

jansimon
Jag brukar toppa bra dagar runt 6010W på min 6000W inverter, där säger den stopp. Grannen min som har 6300W solpanelseffekt till en Fronius 6kW kan toppa betydligt högre har jag sett. Vet att jag sett dagar där han toppar över 6113W.

Hmm. Jag har ju optitrac inkopplat.... Kan det på något sätt balansera ut max tro?

Re: Maxeffekt på inverter?

TommyE
Om du frågar mig, så har jag ingen aning. Jag har en Fronius och den har inte den funktionen

Re: Maxeffekt på inverter?

Sjöhorvan
Har också den frågeställningen till min SMA 8kW, den går endast upp ett fåtal Watt över 8kW. Har skickat en fråga till SMA men de har inte svarat ännu.

Jansimon: Skulle du vilja köpa min begagnade (knappt ett år i drift)? Ska nämligen bygga ut och ångrar mig att jag inte köpte en 10kW. Så till rätt pris är den till salu.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Maxeffekt på inverter?

magneten
Det går att ställa in max uteffekt i Sunny Explorer (logga in som installatör: admin 1111 var förinställd på min)

Man kan även välja om den skall begränsa uteffekten momenten eller om den ska titta på ex 5 min medelvärde.

Min SMA 3600 ger 3680W kontinuerligt ut (enligt märkskylten och i verkligheten)

Gick enkelt att ställa upp till 3720W på min, såg ev ut som att det skulle kunna gå att öka ytterligare om man hade behörighet från SMA att ändra "Grid parameters/settings" där angavs nämligen oxå 3720 som MAX AC output... för att ändra här behöver man dock få denna unika? upplåsningskod från SMA..

Re: Maxeffekt på inverter?

jansimon
Sjöhorvan. Om jag skulle välja att köpa annan inverter så tror jag att jag skulle välja den mindre 7kW, men tack ändå för erbjudandet! Har i plan att bygga ut med en likadan anläggning till, men vill ligga precis i linje med effekt motsvarande panel-inverter för att optimera uttaget/verkningsgraden. I mitt fall vill jag inte ha en stor inverter utan kommer att välja två.

Magneten: Jag har ju inlogget, även koden har jag fått från SMA, men jag upplevde att den möjligheten inte fanns. Men jag får grotta ner mig lite i detta igen! Vore toppen om det gick att kräma ut lite extra. Det hade varit toppen!

Re: Maxeffekt på inverter?

MagnusG
Min 10kW Fronius har loggat 10,9kW som mest, oklart under hur lång tid.
Fronius har specat 15kW peak på DC sidan, men står inget om AC.
Jag har bara haft min sedan augusti, så får se hur nästa sommar blir.
36x Recom Solar Black Panther 300W, totalt 10,8 kW mot SSÖ i 45 graders vinkel. Fronius Symo 10.0-3-M
Loggar med Raspberry PI/Domoticz
https://pvoutput.org/list.jsp?id=65351

Re: Maxeffekt på inverter?

Arne
De 15 kW som du sett i databladet för din växelriktare med märkeffekten 10 kW DC-sidan, avser inte det hur mycket solcellspaneler du max kan ha på DC-sidan? Du nämner nämligen kWp.