Mäta spänning

Spajker
Hej alla experter.
Jag har precis fått hem min utrustning och har en enkel fråga.
Kan jag mäta spänningen på min panel utan att den är inkopplad i regulatorn och till ett batteri? Eller är det först den är inkopplad som jag kan se spänning från panelen?

Tack på förhand!
//Spajker

Re: Mäta spänning

magneten
Det går bra att mäta direkt på panelen,  både spänning V och ström A.

Re: Mäta spänning

Spajker
Ok, för det konstiga är att jag skulle testa och mäta men fick ingen spänning alls nämligen.

Re: Mäta spänning

magneten
Det bör du få om multimetern är hel och rätt kopplad samt modulen ute i dagsljuset, såvida inte samtliga bytas dioder är trasiga..