Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Christian
Hej alla experter där ute!

Vi har precis kommit igång med vår solcellsanläggning och i detta juniväder tickar det ju på bra.
Är det någon som vet om det går att integrera Solaredges lösning direkt till CESAR för att registrera totalproduktion? Det hade ju varit skönt att använda den istället för att behöva montera ännu en ny mätare.

Vår "kompetenta" partner yrar mest runt och hänvisar och till alla andra parter utan att själv kunna svara.

SV: Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

calle
Den inbyggda mätaren i solaredges växelriktare är inte en godkänd elmätare kalibrerar och så. Så återstår tyvärr bara att skaffa en till.
Jag kör med emulsions lösning. Den sitter direkt efter växelriktaren.

Det är förstås en ekonomisk fråga om man tjänar på att ha en eller inte.
Jag producerar Ca 12MWh och säljer 8,2MWh.
Det betyder att jag missar 3,8MWh till ett värde av 300kr- 1000kr (elcertifikaten har senaste åren kostat från 8 till 25 öre).
Mätaren kostar 3000 och installationen någon tusen till. Det tar alltså många år innan det är intjänat.
Men har man en större anläggning eller använder mer egen el så blir det lönsammare tidigare.

Emulssionen tar förstås ev avgift på 20% för första 1000kr i värde på certifikaten och sedan 10%.
Detta måste också tas hänsyn till.

Det finns andra som har samma tjänst men de tyckte jag var dyrare (några år sedan).

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Christian [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-solcellsproduktion-for-elcertifikat-utan-matare-tp5015340.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Det tror jag inte.
Men om du producerar bra nu, så säljer du väl ändå det mesta? Allt som säljs registreras av din huvudmätare och genererar UG och UC. Du missar "bara" det som du direktkonsumerar.

Re: Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Christian
Problemet är ju att vi är en bostadsrättsförening men gemensamhetsel, så nu går det för högvarv, men vi säljer max 30% av produktionen och under alla "icke-sommarmånader" så konsumerar vi nog allt själva.
Och på en 30-40 MWh per år så kan det ju bli en slant.

SV: Re: Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Då är produktionen så hög att det garanterat är lönsamt.

Kolla med emulsions lösning. Det borde ge er en extra intäkt på minst 3000kr/år. Det gäller i 15 år har jag för mig.

[...]

Och på en <a href="tel:30-40">30-40 MWh per år så kan det ju bli en slant.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Mata-solcellsproduktion-for-elcertifikat-utan-matare-tp5015340p5015344.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mäta solcellsproduktion för elcertifikat utan mätare

Då håller jag med Calle. Låter som att det vore värt att ha en certifikatmätare - är dock rätt säker (99%) att du behöver en externmätare från ex emulsionen.

En snabb googling gav att dom ser ut att ha startat nått samarbete och nu heter http://www.checkwatt.se/produkter/

En klar fördel med en separat mätare är att du då samtidigt får en köpare av EC/UG, vilket inte är så lätt annars. Jag blir ex inte av med mina - men jag har inte varit aktiv i mitt letande heller.