Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Hej!

Har för mig att jag såg här på forumet att det var någon som hade fixat en mall som man kunde lägga ner tegelpannan i och på ett enkelt sätt slippa bort teglet med hjälp av en vinkelslip.
Eller har jag helt drömt detta :-) ?
Har sökt på forumet men jag hittar inget.
Är ju en del tegelpannor som måste slippas ner.
Så tips/tricks mottages gärna men hoppar utan tvivel över messersmith/besserwisser kommentarer.
Som en viss person här på forumet håller på med.

Vänligen

Michael

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Det stämmer det, det var någon som hade en jigg för det.
Se här:

Jag lade först här länken, men med tanke på trådstartaren avvikande beteende och olämpliga uttalande, här nedan, valde jag att ta bort den. Vem vill hjälpa otacksam?

Tidigare här på forumet lämnades för ordningens skull råd till forumsdeltagare att lägga sina frågor under fliken "frågor och svar" där frågor hör hemma. Detta görs nu också, bra!

Tänk på att med vänlighet gentemot de andra forumsmedlemmar, och en smula visad tacksamhet för hjälp man får, kommer man långt. Något långt tacktal, behövs inte, utan ett kort vänligt ord kan räcka. Med det omvända beteendet blir det ofta tvärstopp, se exempel nedan.

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Tack snälla!

Det var precis den jag letade efter.

Arne!
Onödig kommentar som inte tillför något i ämnet.
Så behåll dina spydiga kommenterar för dig själv Arne.

Stort tacksam för alla hjälp och tips.

// Michael

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Du ska inte slipa i pannan.

Du ska köpa en diamant kap klinga. Och sedan kapa av en lite bit.
I den övre vågen ska du skära/kapa av en triangel så att fästjärnet enkelt går ut emellan pannorna. Man får öva på de första 2-5 stycken sedan så börjar det sitta. Själv så har jag 80 krokar så det gick åt 2st diamant klingor för att skära i de betongpannorna.

15 januari 2019 11:23:21 +01:00, skrev Nybörjare [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Arne!
Du får gärna länka dom sidorna som du länkade först innan du började att redigera ditt inlägg.
Dom försvann av någon konstig anledning.

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Calle!

Tack snälla för tipset.

Re: Mall för att slippa tegelpannor

magneten
Med en diamntklinga går det även väldigt lätt att kapa ur utan någon högt, uppskattar att det max tog 20sek/panna på mina, bra blev det oxå.

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Gunnar

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Magneten!

Tack snälla för bild och tips!
Sorryyy...
Glömde bort och skriva att jag har lertegel pannor.
Har redan kapat av dom en gång och upplevde att det var väldigt lätt att kapa för för mycket så det gick hål i pannan.
Har redan en anläggning igång.
Det är därför som jag letar efter den där mallen som jag har sätt tidigare och som Arne länkade till i sitt första svar på mitt inlägg.
Klantigt nog så stängde jag ner sidan som visade exakt vad jag letade efter :-(

Re: Mall för att slippa tegelpannor

Nybörjare
Gunnar !
Yes!