MC4-kontakter, äkta eller efterapning? Hur veta?

MC4-kontakter, äkta eller efterapning? Hur veta?

I övre delen av bilden visas en solcells-hon-kontakt, som påstås av säljfirman vara en MC4-kontakt.
Visserligen är den snarlik, och kan möjligen passa mot äkta solcellskontakter tillverkade av Multi Contact AG.
MC4 betyder just Multi Contact av storlek 4.

I nedre delen av bilden visas en äkta MC4-hon-kontakt, från Multi Contact AG.
Spröten, som är silverfärgade, tjänar till att likt hullingar,
förhindra att det går att dra isär en först krimpad, och ihopsatt kontakt.
Vidare har en äkta MC4 en bygelformad del i vilken solarkabeln sticks in i och krimpas.
Den falska har bara ett rör i vilket solarkabeln sticks in och krimpas.

Jag har nämligen råkat ut för att påstådd MC4-kontakter, inte har passat till äkta MC4-kontakter.
Det är mycket viktigt att det inte är glappkontakt. Det skall dock fungera i årtionden.
Jag fick böja på falska kontaktens innerstift för att den skulle passa ihop,
vilket man givetvis inte alls skall behöva göra.

Ofta säljs falska MC4-kontakter till pris, som vore de äkta, vilket är fel.
För en falsk MC4-kontakt skall priset vara mycket lägre, kanske 1/4-del av äkta eller lägre,
om man nu skulle få för sig att vilja köpa falska.
Jag har emellertid sett priser på ca 23 kr/styck, inkl. moms, för falska, vilket är tokpriser.

Möjligen kan en falsk hona passa till falsk hane, om från samma förfalskande företag.

Det finns givetvis så kallade MC4-kompatibla solcellskontakter. T.ex. från tyska Weidmüller,
och då är de av bra kvalitet. Man skall bestämt kräva att få veta, vilken tillverkaren är av MC4-kompatibla kontakter, när man köper.

Re: MC4-kontakter, äkta eller efterapning? Hur veta?

Arne
Jag har ovan lagt till mer kännetecken för upptäckt av falska MC4-kontakter.