Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Jag har en glugg att fylla igen för att få en perfekt rektangel av solcellspaneler och behöver göra en dummy-panel med specialmått bara för syns skull. Möjligen är det lättaste att försöka ta en silverfärgad Heckert Nemo panel och kapa ner den till önskad dimension. Har du en sådan över så är jag intresserad, den behöver inte fungera.

EDIT: Det var ingen här på forumet som hade någon att sälja men eftersom tråden innehåller information om var man kan beställa en dummy-panel med specialmått så har jag ändrat rubriken och flyttar den till lämpligt underforum.

EDIT: Lägger in kontaktuppgifter för leverantören som gjorde en måttanpassad panel åt mig och får därför mina bästa rekommendataioner:

Hovall Technology Co., Ltd

Mr Ivan (Ivan Chung) ivan@hovall.com

Phone: +86 139 2386 7659

Re: En Heckert Nemo panel (silverfärgad) köpes

Perwis
Scherman lät en plåtslagare göra en dummy. Men han poängterar att man måste skruva fast den ordentligt då den inte är lite styv som en riktig panel. Man vill ju inte att de blåser ned och skadar någon:
http://scherman.mobi/solceller/#8.6
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Det hade varit lättare om jag haft helsvarta paneler.

Jag skulle kunna låta tillverka en dummypanel men det snyggaste blir nog om jag utgår från en riktig solpanel med silverram och kapar ner den. Om det blir svårt att kapa glaset så får jag kanske nöja mig med att använda ramen.

2019-05-09: Jag har ännu inte fått tag på någon.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
This post was updated on .
Nu har jag slutligen löst problemet med "gluggen" och det slutade med att jag beställde en specialgjord solpanel med de exakta måtten jag vill ha. Ingen i Europa är intresserad av att göra en enda panel åt mig men jag fick tag på en kinesisk tillverkare som löser problemet åt mig.

Panelen kommer inte att gå att koppla in utan är bara till för syns skull.

Om jag blir nöjd med lösningen så kan jag lägga ut kontaktinfo här.

Kostnad? Det blir dyrt. Särskilt med frakten.

Panel: 100 USD
Frakt 200 USD
tillkommer Svensk tull och moms.

Tillverkaren kommer att försöka placera cellerna som på mina gamla Heckert-paneler. Han gjorde en ritning för att stämma av med mig.

Jag återkommer med bilder på dummy-panelen när den kommer.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
Nu har jag inte fått panelen ännu men här är en bild på den där den står i fabriken i Kina:

För den som är intresserad så kommer jag att lägga ut kontaktuppgifterna till företaget som gjorde den åt mig. Jag väntar bara på att den ska komma hit först.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

ilPadrino
Snyggt. Jag ser gärna att du lägger ut lite bilder på slutresultatet på taket... 🤗👍

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
ilPadrino wrote
Snyggt. Jag ser gärna att du lägger ut lite bilder på slutresultatet på taket... 🤗👍
Sådär! Panelen levererad i skyddande specialbyggd trälåda. Däri låg den väl inpackad i cellplast. Mycket nöjd med det. Paketet anlände med DB Schenker och jag uppskattar att det tog ca 10 dagar för den att komma hit.

Jag är även helt nöjd med panelen och jag tror inte det går att se någon skillnad från en riktig Heckert-panel. Nu ska det bli spännande att sätta den på plats. Väntar fortfarande på komplettering av infästningsmateriel. Men så fort det kommer så ska den upp på taket och jag lägger ut bilderna här.

Jag kan verkligen rekommendera leverantören och lägger därför ut kontaktuppgifter i trådens första inlägg.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
Nöjd. Det får åtminstone duga till han som ska ha det.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Solis,
Det är gjorde du bra! Det är alltså panelen längst ner till vänster. Men du har nog lagt åtskilliga timmar på det. Det är serverat och nästan klart för den som vill göra likadant med en blind-panel i annan storlek än övriga paneler.

Bytte du från betongpannor till TP20 takplåt? På takets båda takfall eller endast på takfallet med panelerna?

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
Tack! Det stämmer bra, det är panelen längst ned till vänster. Den är något obetydligt blåare färgton på. Det som tog tid var att hitta en leverantör som var villig att göra en enda panel. Det ligger TP20 på ena takhalvan som är under solcellerna. Allra snyggast hade varit helsvart tak med helsvarta paneler men färgbyte på tak kräver bygglov här.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Arne
solis,
Har du funderat på att vid den vänstra panelkolumnen att kapa de utstickande alu-skenorna?
Det ser nu ut litet som om det inte är helt färdigt med de långt utstickande aluskenorna. På ett för övrigt mycket snyggt montage.

Eller om det kanske går att måla tegelröd färg på de utstickande skenorna. Alu-skenor verkar vara oljade tyckte jag då jag målade svart på utstickande alu-skenor för montage på svart plåttak och med svarta paneler. Den svarta färgen fäste därför dåligt. Man kanske ska tvätta av med förtunning först.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

solis
Arne wrote
Har du funderat på att vid den vänstra panelkolumnen att kapa de utstickande alu-skenorna?
Tack Arne för synpunkten.

Det har du rätt i faktiskt. Jag har inte tänkt på det faktiskt.

De skenor som syns sticka ut är rätt korta. Jag gjorde ett val när jag satte upp dom att jag dels inte ville de skulle sticka in för långt för att undvika att de stoppar luftcirkulationen och att jag bedömde att det skulle bli mer hållfast att sätta dom en bit ut. Det är den sida som har högst vindlaster.

Jag kanske provar med lite tegelfärg nästa sommar.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Aluskenorna sticker ut minst 150 mm, ut från panelerna, ser man.
Om hela skenan försköts mer in under panelerna, så att endast plats för paneländklämman + ca 20 mm, så inte halkar av, skulle det se bättre ut. Men då skulle alu-skenorna behöva lossas och nya hål skruvas i TP20-plåten. Men det finns reparationsskruv som man skruvar i skruvhål man inte längre använder. Det går alltså att göra. Om en alu-skena är fäst med 4 plåtskruv, så blir det inte starkare för att den sticker ut utanför panelen. Det är lika starkt om endast 50 mm sticker ut utanför panel.

Det lilla de de korta alu-skenorna skulle hindra luftcirkulationen kan man glömma. Det är så oerhört litet.

När du har ansträngt dig till den milda grad att du till och med med stort besvär ordnat en blindpanel, då kanske du kan fullända skapelsen genom att trolla bort de iögonfallande utstickande alu-skenorna. Grannarna får en ännu vackrare utsikt till morgonkaffet.

Takläggare säger att TP20-tak låter mycket. Regnsmatter mot TP20-plåten och skrämmer upp folk som funderar på att byta ut betongpannor mot TP20-plåt och sedan ha solcellspaneler på TP20-plåten. Men då glömmer takläggaren att det kommer ju solcellspaneler över TP20-plåten, något de ofta inte har någon erfarenhet av alls.

Låter det i ditt hus pga du har TP20-plåttak under panelerna?

Att du har TP20-takplåt på takfallet skämmer då verkligen inte jämfört med om det skulle vara tegelröda betongpannor. Det är inget som är iögonfallande. Många kan inte tänka sig ha "fattigmansplåt" på taket som de tydligen tycker TP20-takplåt är. De(ofta frun) vill inte bo i ett plåtskjul som för tanke mot något slumområde, och behöva skämmas gentemot grannarna för att de tror de sänker värdet på alla fastigheter i hela länet, ja i hela norra Europa.

På fotot ser det ut som om det ginge att istället för de 3 st panelerna i porträtt + blindpanelen, att ha i 6 st i landskap. Då bleve det fullständigt täckt tak, och alla blevo de lyckliga i alla sina dagar. Anläggningsinnehavaren finge ännu högre kapacitet, ca + 600 Wp. Bävern låter sig flås på många olika sätt.

[...]

Tack för synpunkterna. Ska jag någon gång lossa på panelerna så kan det nog bli så att jag flyttar in de där skenorna lite som du föreslår.

Arne wrote
[...]

Det är som du säger, panelerna tar första smällen när det störtregnar. Jag har inte märkt att det blivit högre regnljud.

Arne wrote
[...]
Det hade möjligen gått men panelerna hade nog gått ända ut på kanten. Har för mig att jag kikade på den lösningen.

Re: Måttanpassad solpanel för att täcka en glugg

Arne
Var det ni själva som monterade TP20 plåten eller en takläggarfirma? Var det svårt? Är det sådan där filt på baksidan av TP20plåten? Den har man för att suga upp ev. kondens som kan bildas och för att dämpa just regnsmatter.