Månljus anläggning! Fungerar det??? :-)

Var ute och gick med hunden runt midnatt för någon natt sedan. Det har perfekt fullmåne och helt stjärnklart.

Läste någonstans att månljus är ca 1/1000 av solljusstyrkan.

Tänkte då direkt;
Månens bana ligger inte i samma plan som solen utan ca 5 grader högre vid fullmåne så ligger den så här års på nästan samma vinkel som solen gör på sommaren.
Borde då inte solanläggningen börja producera lite el mitt på natten? Det är dessutom kallast då så verkningsgraden på panelerna stiger men det kanske har utfällts lite frost som motverkar det.

Har någon läst av en DC spänning ifrån panelerna vid fullmåne????  Hur mycket månljus kunde ni fånga in?

Re: Månljus anläggning! Fungerar det??? :-)

DrivMedEl
Kollade på driftsindikeringen (grön diod) men den visade ingen produktion, inte heller väntläge (blinkande) som visas vid för låg inspänning.
Måste "Toucha" dispalyn för att den skall tändas upp och visa spänning, detta gjorde jag inte.

Re: Månljus anläggning! Fungerar det??? :-)

Kul tanke. Om jag seriekopplar mina tre strängar så borde jag teoretiskt kunna plocka ut ca 4 Watt. Om man växlar över till en mindre växelriktare på natten kanske man kan skörda några extra Wh när det är fullmåne. Onödigt men kul.

Re: Månljus anläggning! Fungerar det??? :-)

filip71
Varför sikta in sig på bara just månen. Styr anläggningen att automatiskt seriekoppla rubbet till ett low-läge när det inte finns så mycket effekt att ta ut och gå över till high-läge när man slår i det taket i någon slags hysteresfunktion. Ett slags avancerat sätt att förstora mppt-fönstret med reläer...

Re: Månljus anläggning! Fungerar det??? :-)

Jo, det vore kanske vettigare.