Lönsamhet

Re: Lönsamhet

Tåbro79
Oj, jag menar att vår kostnad för nätet har minskat, vi har ju samma fasta månadskostnad.... /Hans

Re: Lönsamhet

bjornhpersson
Jo lite krångligare kan det ju bli men mycket en vanesak tänker jag. En panel i köket tex som talar om aktuell last kontra solproduktion kan ju göra vissa val olika. Tex starta diskmaskinen nu eller trycka en gång på timerknappen och fördröja starten något. Det gör jag redan idag pga lite snålt tilltagen huvudsäkring. Får en att tänka till lite :)

Skickar upp en bild på min förbrukning för några dagar sen. Detta visar en vanlig dag hos mig när en 14-åring är hemma pga av sportlov. Det ser ut som att han lagar mat vid 14. Vid 03 verkar min varmvattenberedare elda på lite antibakteriell värme. I övrigt rätt statiskt. Last på mellan 2-3kw. Eldar med pellets om nån undrar. Bostad på ca 250m2 plus uppvärmt verkstadsutrymme på 200m2 (10-16 grader med luft luft värmepump).

Om man hade ett batteri på 25kwh så borde man ju kunna klara icke soltimmar på det tänker jag om man dessutom flyttar laster som tvätt, disk och värme mer till solaktiva timmar på dygnet.

Men visst, är elen så mycket billigare på natten så kanske batteri är overkill.

Re: Lönsamhet

Tåbro79
Det finns redan en panel i vårt kök på fönsterbrädan, en energimätare från IKEA som är "ställd" på att visa effekt. Trådlös överföring från Ellevios mätare som registrerar diodens blink. Mätaren visar inte strömriktningen, men med lite träning så kan jag bedöma det ihop om solen lyser eller inte…

Jag är också ”miljöskadad” när det gäller att inte överskrida tillgänglig effekt.
Till exempel, på morgonen om solen lyser lite, inte köra tevatten i kokaren samtidigt som kaffebryggaren, nä jag väntar en minut och sen sätter på kaffet.
Ingen pizzamiddag i ugnen den dagen, får vänta tills imorgon för då ska det bli sol. Och jag kan fortsätta med fler exempel. Fast kan man få hela familjen med sig?! Det går med envishet tror jag, ett steg i taget.

Den mesta energin går åt till värme och varmvatten.
Denna vintern ligger vi på 15-20 kWh/dygn, alltså i medel 750W. På sommaren  är det ungefär 300W = 7 kWh/dygn. Då går det ihop sig med solceller och batteri. Batteriet är inte snabbare än elnätet så under sommar veckor brukar Ellevios energimätare visa en förbrukning på 3-4 kWh/vecka (alltså el vi köper)

En ackumulatortank som vi har på 750 liter fylld med 70 gradigt vatten som man kan tar ut värme från ned till 50 grader, så motsvarar det 15kWh, om man räknar enligt 1 grad och 1kWh.

Vi har som jag berättat flera gånger, tank solfångare luftvattenpump och 2 fläktkonvektorer för husvärmning och varmvatten. Det kan jag förorda.

Här är en ögonblicksbild från idag förmiddag med sol och blå himmel från min laptop på köksbordet.

Re: Lönsamhet

bjornhpersson
Underbart :) .. Ja, att få med sig hela familjen kan ju vara lite svårt men det bör väl gå.

Jag tänker att denna optimering blir mer av en nöjdhet att vara "egenförsörjande" i större grad än att vinna massor ekonomiskt. Lite som att odla egna grönsaker. Andra gör det billigare i stor skala oftast men känslan av egna tomater väger upp krånglet.

När det gäller panel eller indikator som visar överskott så borde det ju finnas färdiga att koppla till diverse växelriktare. Är inte så svårt att lösa ur data sekundvis gissningsvis och låta en liten dator tända röd eller grön lampa tex.

Bra med räkneexempel på ack-tankar!

Re: Lönsamhet

Tåbro79
Ellevios har satt in effektmätare, EDMI ATLAS Mk10A här. Den skulle man ha tillgång av data från. Men det går dom säkert inte med på?! Energimätaren från IKEA som vi har uppdateras var 20 sek. Jag skulle också gärna vilja ha ögonblickligt effektvärde. (Det var tillfälligt erbjudande från IKEA 99 SEK styck, tror den annars kostade 5-10 gånger mer)

Den effektmätaren som är ansluten till batteriet och som jag kan se på datorn tar flera sek innan bilden uppdateras (bilden på tidigare inlägget)

---------------

Nä, det här med att öka användningen av egenproducerad el och minska elinköp är min grej. Inte för att bli rikare men mer nöjd. Nu börjar det bli svårare med allt som redan finns. Skulle i så fall vara mer isolering eller ytterligare ”kraftkälla”. (Vi bor 2 pensionärer i huset)

Ellevio har informerat Skattemyndigheten följande för 2019
Uttaget 2610 kWh
Inmatat 3093 kWh

2018 var det 3005 ut, 3374 in.

Re: Lönsamhet

Jonthe83
Jag var också lite skeptisk till att kalkylerna som elbolagen verkade vara överdrivet positiva. Så jag satte mig också och gick igenom 2 års elräkningar och sammanställde allt i en excelfil också.

Jag hade ganska exakt 40% egenförbrukning 2 år på rad trots nästan 50% högre konsumption ena året. Och på sista raden kände jag nog att elbolagens kalkyler på vad man ska spara är relativt rimliga. Sen är de kanske överdrivet positiva att säga att man ska få exempelvis 800 000 kr på 30 år. Så länge kommer vi aldrig få de 60 örena.

Men jag håller absolut med om tidigare kommentar om att man ska göra sin egen uträkning och aldrig lita på säljare =)

/Jonathan

Järfälla Solceller
34 st Trina 320w med Solar Edge

Re: Lönsamhet

BengtK
Det finns ett ark / under produktions-statistik - Driftdata kWh/kWp avseende årsproduktion / åren 2016 - 2020. Där kan du - om du vill - lägga in lite uppgifter. Användbar för de som funderar på att skaffa solceller och även för oss som har.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27
12