Lite blandade frågor

jp

Lite blandade frågor

jp
Hej!

Är ny här på forumet (har läst en hel del de senaste månaderna) och ligger nu i startgroparna för att skaffa solceller. Har dock ett par frågor.

1. Paketet jag för tillfället har fastnat för (har fortfarande ett par utstående offerter) är 30st Trina Solar 295W (totalt 8.85kW) med en SolarEdge växelriktare + optimerare för alla paneler. Hela kalaset ska gå på 160.000 (112.000 efter bidrag), verkar det ligga inom ramarna för ett sånt här nyckelfärdigt paket?

2. Säljer och köper man alltid el hos samma leverantör? Har Fortum som leverantör i dagsläget men vad jag har förstått så är Vattenfall en bra leverantör att sälja till så det kanske är läge att byta?

3. Jag ska installera ny frånluftsvärmepump samt öka huvudsäkringen från 16A till 20A i huset i november, borde jag vänta med installationen av solceller tills efter detta är klart?

4. Det är ju valtider och flera av partierna har sagt att de vill avskaffa eller dra ner på solcellsstödet, undrar bara om pengarna som nuvaranda regeringen öronmärkt fram till 2020 är "säkra" eller finns det en ökad risk för att ens bidragsansökan blir nekad om ett av de partierna vinner valet till helgen?

Tacksam för svar!

JP

Re: Lite blandade frågor

Johan Fält
Hej jp.

1. Det beror på hur mycket du vill betala för att få det nyckelfärdigt. Om du köper utrustningen själv, så brukar det kunna kosta ca 6000 kr/kWp. I ditt fall skulle detta kunna ligga på 55000 kr eller (38500 kr) efter bidrag.
På frågan om det ligger inom ramen eller ej, så får du fråga dig själv om det är rimligt med 100 000 kr (70 000) för två dagar arbete för två man, eller 3500 kr timmen (2450).

2. Jag har inte sett någon elhandlare som endast köper din produktion, så du får nog finna dig i att sälja och köpa av samma. Dock kan jag inte se att det är ett lagkrav eller motsvarande.
Ja, det kan vara läge att byta elhandlare.

3. Gör det samtidigt eftersom du ändå måste ha en auktoriserad installatör för färdiganmälan av din växelriktare. Samme installatör kan då genomföra byte av passdel till din huvudsäkring och lämna färdiganmälan på detta byte. Borde bli billigare då byte av passdel tar max 5 minuter, men resor och etableringskostnader mm borde utgå när du gör det samtidigt.

4. Politik är alltid osäker till sin natur. Bidragen har gjort hela marknaden osund, vilket du kan se på den offert som du har fått enligt punkt 1. En seriös politiker borde därmed överväga om bidragen ska vara kvar. Om man kan bygga till en kostnad av 6000 kr + arbete, då borde det vara mycket lönsamt även utan bidrag.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping
jp

Re: Lite blandade frågor

jp
Tack för svaren Johan, har lite att fundera på nu!

jp

Re: Lite blandade frågor

Svenne
Var det inte någon här som hade problem med sina Trina-paneler?

Re: Lite blandade frågor

tor_fransson
Är det detta du tänker på? http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Stor-takyta-mot-vast-eller-flera-sm-mot-syd-tp5013218p5015079.html (Magneten reklamerade paneler som var dåligt tillverkade).
jp

Re: Lite blandade frågor

jp
Att en person haft problem med dem är inget jag är orolig för, man kan förmodligen hitta måndagsexemplar hos varenda tillverkare. Om det däremot gång på gång dyker upp problem så är det en annan sak men det är inget jag har kunnat hitta.

jp

Re: Lite blandade frågor

Arne
Fabrikat t.ex. Trina lägger tydligen ut att tillverka delar av sin produktion på fabriker som gör det billigast i världen. Alltså länder som är ännu billigare än Kina, kanske till hungerlöner. Då kan man misstänka att kvalitetskontrollen tummas på i billig-fabriker. I detta fallet var de tydligen tillverkade i billiglandet Vietnamn, kanske handtillverkade. Sådana fel som det var frågan om var kvalitetsfel, och tyder på att kvalitetskontroll saknas vid fabriken.

Moduler ska hålla i 30 à 40 år, och då måste de vara riktigt gjorda och av god kvalitet.

Re: Lite blandade frågor

magneten
Har fått min reklamation godkänd av Trina och de skickar 6st nya paneler, de sneda BB berodde troligen på en för tillfället dåligt kalibrerar montagerobot.
Anledningen till att de byggt upp fabriker i ex Vietnam var endast för att komma undan EUs strafftullar.

Arne
, Trinas fabrik i Vietnam är en stor nybyggd och mycket modern fabrik alltså EJ fråga om handtiverkade paneler,om det ens finns idag? Ev sker så sker det en del manuellt montage i mindre och gamla fabriker i Tyskland såsom Solarfabrik och Heckert?