Läsa ur data ur FLX Pro 15kw

1 meddelande Alternativ

Läsa ur data ur FLX Pro 15kw

grelle
This post was updated on .
Har fått igång SBFspot på min Sunny Tripower 6000 hemma, den läses av en RaspberryPi som laddar upp datan till PVoutput.org. Så långt allting under kontroll. Ska nu hjälpa en vän att få igång någon loggning åt han på hans 13kW's system. Han har dock en FLX Pro 15 som tydligen Danfoss verkar vara inblandad i.

Innan jag går vidare och investerar i ett EmonPi/EmonCMS-system vill jag veta om Ni har någon aning om system för att läsa ur FLX Pro 15 och få sin dagliga data presenterad när man är på språng ? Med all respekt är jag inte helt överentusiastisk till SMA's portal eller andra weblösningar. Denna FLX Pro verkar ännu längre från år 2015 när det gäller användarvänlighet.

För övrigt kanske ni kunniga kan förklara för en klåpare som mig. Är EmonPi den billigaste/smidigaste lösningen för att kunna differentiera produktion, direkt-förbrukning, import samt försäljning ? Samtidigt som man får ut aktuell förbrukning/produktion...på en display i hemmet.

EDIT: FLX pro'n har ethernet...dock ej bluetooth, om det nu ens är möjligt. Jag kan logga in i den lokalt men hur kul är det :D