Land-inställningar för växelriktare

nelos
Vilken landsinställning skall man välja för en växelriktare om "Sverige" inte finns tillgängligt?

Sverige ligger ju långt efter när det gäller solenergi, så det är kanske inte så konstigt att Sverige inte finns som val, men vad ska man välja istället?

Jag funderar på at köpa en växelriktare "Kostal PIKO 4.2 3-fas", här är manualen:

http://www.abakus-solar.com/fileadmin/user_upload/Datenblaetter_WR/KOSTAL/Manual_PIKO_lang_EN.pdf

Går man ner till sidan 16 så hittar man en tabell över hur man skall sätta DIP-switchar för olika länder. Jag hittar Spanien, Frankrike, Portugal etc, men inte Sverige.

Vad ska man välja istället? Vilket land liknar Sverige mest?

Re: Land-inställningar för växelriktare

Jag vet inte vilket land som ligger närmast. Du kanske kan kontakta tillverkaren och få veta vilka parametrar som är inlagda för respektive land. Här är vad som gäller för sverige.

Annex A i EN 50438:2007.
Överspänning (steg 2) 60 s, 243,8 V.
Överspänning (steg 1) 0,2 s, 264,5 V.
Underspänning (steg 2) 60 s, 207 V.
Underspänning (steg 1) 0,2 s, 195,5 V
Överfrekvens 0,5 s, 51 Hz.
Underfrekvens 0,5 s, 47 Hz.

Tänk på att din nätägare kan begära information om vilka parametrar du använder, och då kanske det blir problem att övertyga dem.

Re: Land-inställningar för växelriktare

nelos
Tack för värdena, då vet jag mer om vad som skiljer mellan olika länder.

Det löste sig med Sverige-inställningen, det var helt enkelt en gammal manual jag tittade på.
Jag fick detta svar när jag mailade dem:

Våra 4.2 går alltid att ställa in för Sverige.
De du tittar på måste vara med gammal programvara, för då får man fenomenet att Sverige saknas.

Med vänlig hälsning
Jouren på SolEL Dalby