Lägre Watt med Högre Volt eller eller tvärt om på Paneler?

Lägre Watt med Högre Volt eller eller tvärt om på Paneler?

Flipper630
Hej jag har en liten fråga jag har idag ett System på 10kW med mono paneler som är 250W 96 cells som ger 48,96V som max. Jag vill köpa ett system till och jag har en fundering och det är vad som är bäst av de jag har eller en nyare panel på 345W 72 Cells som ger 38,93V.
Jag blir inte klok på vad som är bäst antingen lägre Watt med högre Volt effekt eller högre Watt med lägre Volt effekt ?
Någon som kan förklara detta för mig ?

Free Power

Re: Lägre Watt med Högre Volt eller eller tvärt om på Paneler?

magneten
Det beror ju på flera faktorer till att börja med vad du tänkt dig för strängkonfiguration. Antal paneler? Egen mppt? Vilken växelriktare ska det kopplas till?