Laddregulator för solcell samt spänningsbevakning

Laddregulator för solcell samt spänningsbevakning

riksost
Hej
jag undrar om ni kan tipsa om en laddregulator för solpanel och 12V batteri som även bevakar spänningsuttaget på batteriet, så att den stänger av förbrukare när batteriet börjar ta slut?

Jag ska ha en liten anläggning där en liten solpanel laddar ett 12V batteri (typ biltema GEL) som i sin tur driver en diod-utebelysningslampa samt en diodarbetslampa.

Eftersom jag tror att lamporna kan dra ur batteriet vintertid så vill jag att regulatorn stänger av dessa vid en viss spänning så batteriet skyddas.

Finns det sådana smarta laddare för rimliga pengar??

Re: Laddregulator för solcell samt spänningsbevakning

Re: Laddregulator för solcell samt spänningsbevakning

riksost
Tackar, det var snabbt svar!!