LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

jansimon
Såg att för vi som är medlemmar i LRF så har LRF Samköp ett samarbete med Ahlsell El och Solar Supply tagit fram system som lite luddigt ligger bra i pris (vad som ingår är oklart, kanske därför dessa priser....)

11kW 100'186kr exkl.moms
23,4kW 197'334kr exkl.moms
25,5kW 231'388kr exkl.moms

Tror att det inte stannar på dessa priser, det skulle isf. Vara ännu ett genombrott i priserna.

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

Krux
Jag pratade med en förespråkare/säljare för Windon paneler, han hade lite olika synpunkter på denna samansättningen av komponenter, bland annat att det var Kina import samt att det inte är Ahlsell som står för garantierna, utan en liten mellanhand. Kan ge dig numret till honom om du skulle vilja diskutera vidare med honom per telefon, han säljer även nyckelfärdiga paket med celler från Windon på blocket. Antar att det är dessa du pratar om: http://www.lrfsamkop.se/LRF-Medlem/Formular/Solceller/

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

jansimon
Ingen aning vad det är för prylar. Nä det skulle aldrig falla mig in att köpa ett färdigt paket. Är det något jag lärt mig under min inskolning, som förövrigt alltid kommer att pågå, så är det just att inte köpa färdiga paket.

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

Enligt det PM:t från LRF är det JA Solar paneler, vilket är bra grejor (jag har ju sådana ;-)

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

Krux
Inte för att jag vet, men enligt samma källa så har JA solar inte mindre än 18st kläm/presskopplingar i sina paneler, då i kopplingsdosan på baksidan som jag förstod det på han jag pratade med i telefon. Detta är 18 ställen som det kan ärga på med dålig kontakt som resultat. Nu förespråkade han windonpaneler såklart, men han erbjöd mig att komma och titta i Kristianstad då han hade ett gäng sådana sönderplockade just för att undersöka kvalite'n. Windond paneler har alla kopplingar svetsade/löda och ribbonteknik för den termiska expansionen när cellerna länger och drar ihop sig med värmen/kylan.

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

Jansimon
Det är säkert pressade kopplingar på ställen, men 18 lät mycket, men kanske stämmer. Men en rätt pressad kontaktering säger man att det skall vara bättre eller likvärdig en lödning. Men det vet säkert någon kunnig bättre än jag. Men en dålig kontaktering är dålig oavsett modell. Tiden får utvisa.....

Re: LRF Samköp-Ahlsell El-Solar Supply

Krux
Ja själv har jag ingen aning, det är bara vad jag fått berättat för mig. :)