Låst till Vattenfall, hur kringgå på bästa sätt?

1 meddelande Alternativ

Låst till Vattenfall, hur kringgå på bästa sätt?

Jari
Precis som många av er andra säljer jag just nu överskottet till Vattenfall eftersom deras deal är väldigt bra.
Det kräver ju tyvärr även att jag köper elen från Vattenfall.

Har tillgång till betydligt bättre elpriser hos en annan elleverantör som jag skulle vilja ta del av.
Därför börjar jag fundera på att göra mig mindre beroende av Vattenfalls vassa deal.

Om man skulle installera batterier för att minska ner försäljningen av överskottet så blir jag ju också friare att välja en annan el-leverantör som erbjuder ett bra pris på köpelen men tyvärr betalar uselt för såld solel.
Jag skulle samtidigt också minska ner elnätsavgifterna eftersom jag köper mindre. Dock förlorar jag skatteavdraget på sålda elen.

Tänker jag galet? Fördelar, nackdelar?