Kylfläktar

Hullingen
Har en Sunny Tripower 9000TL-20 och tycker att den blir onödigt varm när den
går på lite högre effekter. Sitter 2 kylfläktar i botten som jag kan provköra via
Sunny Explorer, men skulle vilja att de går in och kyler tidigare.

Någon som vet om det går att justera starttemperaturen?

Hullingen

https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPage.aspx?page=f06b5833-cfb1-4afa-9c22-3fb096b5a105

Re: Kylfläktar

jansimon
Jag har kollat direkt via web-box mot SMA-invertern som jag har, där det finns otroligt många inställningar, men hittar inga tröskelvärden för fläktar.

Kanske läge att kontroll läsa manualen för invertern. Verkar ju lite konstigt att det inte skulle finnas. Skulle isf. Vara möjligt som installatör eller supervisor...

Re: Kylfläktar

Norrlandssol.
Eller komplettera med extra extern fläkt..

Re: Kylfläktar

Har också observerat samma egenheter, bor i ett en plans hus med frånlufts ventilation FLVP. kom åt ventilations rören och flyttade då frånluftsventilen, så nu sitter ovanför invertern som sitter i tvättstugan. Efter detta tycks inte den interna fläkten startat.
Förmodar att SMA  inverten mäter temperaturen på transformatorn/induktansen, det är där den största  energi förlusten ligger, där av den höga temperaturen.
Har skrivit om detta i min projekttråd.

Re: Kylfläktar

Jo men varm blir den, känns betydligt mer än 3% förlust, men växelriktaren är byggd för att hålla, och torde klara denna temp, har den i förrådet, och där blir ganska varm på sommaren, pga av växelriktaren, annars är det välisolerat.

Jag satt en fläkt under, med en stickpropp, men tar nog bort den igen.

Re: Kylfläktar

Hullingen
Fick detta svar från SMA
"Dear Mr. Persson,
thank you for contacting the SMA Servce Line.
Unfortunately there is no way to adjust the fan controlling at all. It`s just implemeted into the firmware. There`s an internal temp.-sensor wich starts the fans in case the internal temperature near circuit boards-electronic components is reaching a certain level. Lets say from 45 degrees. The fan speed is frequently modulated in a linear way at rising temperatures. In doubt please start a fan-test in order to check wether or not the fan controlling is working properly!
I hope these information will help you.
Yours sincerely,
Your SMA Service Team
SMA Solar Technology AG
Michael Guse
International Service Line"

Har monterat en fläkt i toppen på växelriktarens ena sida där ventilationsgallret sitter. Har kopplat via timer och ett gammalt 110volts rakuttag för att få ner varvtalet. Låter den gå från 12-19, men ska försöka hitta en termostat som passar istället.

Hullingen

Re: Kylfläktar

Hullingen

Fann denna termostat för 12.63 Euro på Ebay.
Nu monterad inställd på 40 grader, får se hur det fungerar.

Re: Kylfläktar

Hullingen
Lät invertern gå utan extra kylning idag och vid ca 61 grader på toppen började de interna fläktarna att snurra. Kylde ner till ca 51 grader innan de stannade.

Lite i hetaste laget tycker jag.

Re: Kylfläktar

Freddan78
Jag har en Tripower 12000TL-20 (nyinstallerad nu i mars) och upplever samma "problem", 61°C tycker jag också är i varmaste laget. Kanske får ta och maila SMA med förslaget att få in möjlighet att justera temperaturgränsen i kommande firmware-uppdatering. Visst, jag tror säkert att man har designat kylningen så att elektroniken ska "klara sig" men jag vill ju att omriktaren ska hålla länge och då vore det bättre med lite svalare elektronik.
2x22st Q-cells Q.PLUS-G3 270W, SMA STP12000TL-20

Re: Kylfläktar

Har 12000-10, temperaturen går upp till strax över 80 C soliga dagar.
jag har sett liknande som har kommit upp i nästan 90 C

60C är inte mycket

Kolla på pvoutput på något sunnyteam, de som har lagt in extended data där finns temperaturen med
Extended data når ni genom knappen längst till höger under grafen(4-5 gröna punkter).

Re: Kylfläktar

magneten
Större växelriktare utvecklar väl mer värme som måste tas om hand,  min 3600 tl-21 utan kylfläkt har kommit upp i runt 50 grader som max i år,  den sitter i ett ouppvärmt garage.

Re: Kylfläktar

callec
Min ger ca 400w i värme bra dagar.

Re: Kylfläktar

Norrlandssol.
400w..? Vadå, 400w/h..? Hursom ganska mycket, tror inte verkningsgraden på 98% håller för SMA..

Re: Kylfläktar

calle
Solaredge växelriktare genererar i värsta fall max 300W. Det blir på en 15kW växelriktare 2% och det verkar stämma mot deras uppgivna värden på 98,5%.

Jag har min växelriktare på vinden där är det normalt med 40 grader en skön sommar dag. Dock så har det blivit några grader lägre nu när jag har “dubbla” tak. Ler

Sent: Wednesday, June 17, 2015 6:54 PM
Subject: Re: Kylfläktar

400w..? Vadå, 400w/h..? Hursom ganska mycket, tror inte verkningsgraden på 98% håller för SMA..

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kylflaktar-tp5007787p5008629.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Kylfläktar

Detta är 15/6 kl 11:25, scrollar man ner så ger anläggningen då 12120w, men anläggningen producerar då 12536w.
Det är en skillnad på 416w, det är väldigt sällsynt. Normalt på sommardagar ca 200-300w.

Re: Kylfläktar

magneten
Min Sma ligger på 96.7% verknigsgrad vid en produktion på lite drygt 2100w (altså lite drygt halv kapacitet) det blir då runt 100w värme.
Vid en produktion på 3200W så blir min förlust 110W verknigsgraden verkar således vara ganska jämn och hög i den övre halvan av riktarens arbetsområde.

Undrar om en högre temperatur i växelrikataren har någon negativ inverkan på verknigsgraden?

Re: Kylfläktar

Hullingen
Högre temperatur=högre motstånd. Så det borde bli sämre ju varmare den blir.
SMA har ju satt starttemperaturen på fläktarna vid ca 61 grader så då får man väl anta att de tycker att varmare än så bör den inte bli.
Samma fenomen med solpanelerna ju varmare desto sämre verkningsgrad, kanske inte så mycket men lite gör det säkert.
Fläkten som jag kopplat in drar inte så mycket 18watt på full effekt, nu går den på halv så 9watt när den behöver kyla, över 40 grader.

TREVLIG MIDSOMMAR
(själv ska jag jobba natthelg  )

Re: Kylfläktar

Norrlandssol.
Jag är med, ja det verkar stämma! Är ganska sällan man hör kylfläkten gå i SMA'n, var förra sommaren när det var kanonsol och otroligt varmt! Och varmare i förrådet där den satt, denna sommaren kommer nog den Aldrig att behöva gå! Knappt sol, och schwinkallt...

Trevlig midsommar, blåser kallt och soligt idag! Men vi packar husvagnen och drar innåt några mil..

Re: Kylfläktar

Hullingen
Renoverade tvättstugan i oktober förra året och flyttade då växelriktaren och byggde en kåpa att sätta framför den.
Var införstådd med värmealstringen och monterade ett antal fläktar och luftgaller för att kyla när så behövs.
Har kört nu i sommar och allt verkar fungera som det är tänkt.
Har totalt 5 st fläktar varav två är dom sitter i invertern, två i toppen på vardera sidan och en i "kåpan" för att "trycka in luft i "skåpet".
Har två transformatorer, en 220-110volt och en ställbar för att kunna reglera fläkthastigheterna.
Fläktarna i invertern har inte gått igång då dom inte startar förrän tempen är uppe i drygt 60°.
Har termostaten inställd på 40° och fläktarna orkar med att kyla, har tittat ibland när det varit varmt och då har tempen varit max 48°.

Re: Kylfläktar

persch
Tyckte också att min SMA-växelriktare blev väl varm.
Så här gjorde jag:

http://scherman.nu/solceller/index.html#8.5
12