Krav som Mikroproducent

callec
För att vara Mikroproducent krävs att du köper mer el än du exporterar...

Är det någon av er som har exporterat mer än ni har köpt? Har det hänt något? Isf vad?

Re: Krav som Mikroproducent

magneten
Man får endast skattereduktion för lika många kwh som man importerat under året,  resten av elen är man endast nerättigad spot pris och elcertifikat samt givetvis nätnytta för. Vissa nätbolag har rätt att ta ut ytterligare en extra avgift för ett sk inmatningsabbonemang. Mitt nätbolag Ellevio tar EJ ut denna avgift så länge man klarar sig med 63A huvudsäkring  (oavsett hur mycket man producerar)

Har planer på att bygga ytterligare 5,2kW och då kommer jag att producera ca 3000 kwh mer än vad jag förbrukar på årsbasis...skulle det bli problem får jag väl sluta myselda i kaminen eller skaffa elbil i framtiden....

Re: Krav som Mikroproducent

callec,

Vi har två fastigheter, men endast en solcellsanläggning på det ena huset.
Solcellsanläggningen, som är stor,  kommer i år att mata ut kWh på allmäna elnätet, så att det blir ca lika många kWh, som vi köper kWh för båda fastigheterna. Fastigheterna ligger ca 1 mil från varandra. Det är samma person(dvs samma personnummer, dvs samme stackars skattskyldige) som tecknar elabonnemangen över ström som köps och även över solström som sälj, och som äger solcellsanläggningen och som även äger båda fastigheterna. Det är också samma elnätsägare vid båda fastigheterna. Dessutom köps nödvändig ström av samma elhandlarföretag för båda fastigheterna. Så det elhandelsföretaget, ser då att denna ena och densamma kund köper in lika mycket ström, som kunden säljer solström, vilket borde vara OK för elhandlarföretaget, som inte är samma företag som elnätsägaren.

Vi skulle klart ha kunnat byggt 2 st solcellsanläggningen, med halva installerade effekten på varje fastighet, men det skulle ha blivit mycket dyrare. Dessutom överväger vi att sälja den ena fastigheten, den utan solcellsanläggning.

Om den skattskyldige betraktas, så förbrukar han lika många kWh, som han säljer. Så brukar skattskyldiga betraktas av skattemyndigheten. Men om varje fastighets elmätare för sig skulle betraktas, ser det annorlunda ut, nämligen på fastigheten med solcellsanläggningen säljs tokmycket solström, och köps galet få kWh.

Det skall bli intressant att de se vad tok-byråkraterna hittar på.

Sedan är det så att huruvida en person/fastighet/elmätaranslutning säljer mer än den köper, måste väl betraktas under en längre period. Ett år är alltför kort, anser jag. Sedan är frågan om kalenderår skall betraktas eller löpande år? Kanske ca 3 till 5 år eller så vore lämplig tidsrymd. Det kan ju hända att det har varit en väldigt solrikt år och bra sommar flera år i rad, som ökat solströmförsäljningen.

Det finns många specialfall: T.ex. om du köper en fastighet i 1:a april, som har en solcellsanläggning på taket. När året gått till ända i dec. har du sålt mycket solström. Skattemyndigheterna tittar ju på skatteåret. Men pga att du övertagit elabonnemanget  1:a april, så har du inte köpt strömmen för jan, feb, mars, då normalt mycket ström för uppvärmning behövs. Eller får man tillgodoräknas sig den tidigare elabonnentens förbrukning under jan, feb och mars?

Kan han som flyttar ut från fastigheten som har solcellsanläggning, tillgodoräkna sig den köpta strömmen vid hans tidigare fastighet för jan, feb och mars vid sin nya fastighet, som också har solcellsanläggning?

En fastighet t.ex. en villa, som har solcellsanläggning på taket, kan även hyras ut. Vid uthyrning av en vanlig villa, alltså utan solcellsanläggning, brukar hyresgästen vara abonnemangstecknare för ström som köps under uthyrningstiden. Hur gör man då med kontraktet för solströmmen som säljs under uthyrningstiden? Vem skall stå som kontraktstecknare och kunna tillgodagöra sig de skattefria 0,60 kr/kWh såld solström?

Det finns en massa oklara spörsmål runt solcellsanläggningar, ser ni.

Re: Krav som Mikroproducent

Detta kan jag inte hitta någonting om.
Enbart att du får för din export.
Var hittar du att det står om import?

Re: Krav som Mikroproducent

Alla anser nog att produktionen varierar år från år, men förstår våra lagstiftare det.
Min produktion motsvarar min förbrukning inkl ett växthus som även drivs på vintern med belysning och elvärme.
Tänkte nu sätta in en luftvärmepump i växthuset och kommer då med automatik exportera mer än jag kommer att importera.
Frågan kvarstår för solelsproducenter om denna grupp är bannlyst från att eleffektivisera sin egen konsumtion.

Re: Krav som Mikroproducent

Jag har såklart inte matat ut mer än förbrukningen... än, vi har inte varit igång 12 månader.

Men Arne, så här skriver Sktteverket om mikroproducenter.
<citat>
Din mikroproduktionsanläggning ska ha samma anslutningspunkt som ditt uttagsabonnemang. Enkelt uttryckt – inmatning och uttag från elnätet ska ske genom samma anslutningspunkt, samma huvudsäkring och samma elmätare.
</citat>

Re: Krav som Mikroproducent

Arne
Tommy det där du kopierar från skattemyndigheten, det uppfyller ju alla solcellsanläggningar på en privat villa.
Nämligen att förbrukad ström och utmatad solström passera i samma anslutningspunkt på allmänna elnätet.
Det är ju bara en definition på vad skattemyndigheten avser med begreppet "mikroproduktionsanläggning".

Då vet vi det vad skattemyndigheten menar med en "mikroproduktionsanläggning".
Och vad ville du Tommy ha sagt med det? Du ville komma någonstans med det antar jag.

Vem menar skattemyndigheten med "din"? också oklart. Är det personnumret, dvs den skattskyldige, eller ägaren av solcellsanläggningen, eller fastighetsägaren på vilken solcellsanläggningen befinner sig, eller är det månde den som tecknat elabonnemanget för köpt ström, eller den som tecknat kontrakt för såld solström?

Det skattemyndigheten skriver på hemsidan är avsett oss pöbeln, som de tror inte förstår något.

Re: Krav som Mikroproducent

TommyE
Arne wrote
[...]
Jag ville komma till att det finns risk för att du kan få problem med din lösning med 2 fastigheter med 1 mil mellan. Jag gissar att dom inte sitter i samma anslutningspunkt och matas över samma huvudsäkringar och elmätare.
Jag har inte gjort någon djupare dykning i det, så ta det bara som en liten "heads up"

Re: Krav som Mikroproducent

Arne
Jag förstår fortfarande inte vad du vill säga Tommy.
Jag misstänker vad du vill säga, men du måste ange det själv.

Vår fastigheten där vi har vår solcellsanläggning matar vi in solström genom vår 2-vägs elmätare, och vi tar ut vår elförbrukning också vid denna enda samma anslutningpunkt. Därmed är tydligen vår solcellsanläggning enligt dig Tommy och skattemyndigheten en mikroproduktionsanläggning.
Men det vet vi själva redan sedan länge.

Vi får ersättningar per kWh för vår solström från flera olika håll, nämligen:

1,15 kr, exkl. moms från elhandelsföretaget.
0,05 kr, exkl. moms från elnätsägaren.
ca 0,20 kr, för elcertifikat från Energimyndigheten(vi har emellertid inte sålt några ännu).
0,60 kr, skattefritt, från skattemyndigheten.
Summa = 2,00 kr/kWh såld solström.

Elnätsägaren och elhandelsföretaget är icke samma företag.

Jag misstänker att du försöker säga, men säger inget, att vi möjligen pga "överproduktion" av miljövänlig och fossilfri solström kommer att bestraffas av någon av dessa olika företag och att vi mister någon av dessa ersättningar, kanske i sin helhet eller kanske delvis.

Was versuchst du zu sagen, aber schafft es nicht zu sagen, Tommy?

Re: Krav som Mikroproducent

Arne wrote
[...]
Förlåt om jag är luddig, förmodligen så tolkar jag dig fel också.
Så här läser jag.
1. Du har en fastighet som endast förbrukar ström.
2. Du har en annan fastighet som både förbrukar och producerar ström.
3. Du säger att fastigheten som producerar ström producerar mer än vad den fastigheten förbrukar.
4. Jag förutsätter att fastigheterna inte har samma anslutningspunkt, elmätare och huvudsäkringar. Pga avståndet mellan dom.

Arne wrote
Solcellsanläggningen, som är stor,  kommer i år att mata ut kWh på allmäna elnätet, så att det blir ca lika många kWh, som vi köper kWh för båda fastigheterna
Har jag fel redan här så har jag fel även i resten :-)

Vad jag kan tolka av det jag läser om mikroproduktion är att (jag hoppar säkringsstorlekar och kWh).
Får att få kalla sig mikroproducent, så får du inte producera mer ström än du förbrukar.
Du får inte producera ström för en annan fastighet, det begränsas av att uttag och inmatning ska ske i samma anslutningspunkt och över samma huvudsäkringar och elmätare.

Jag tolkar det som att du har en icke mikroproducerande anläggning för den producerar mer ström än vad den aktuella fastigheten förbrukar. Se punkt 4.
Att du är samma juridiskeperson på de båda fastigheterna överrids effektivt av att dom kräver samma anslutningspunkt.

Arne wrote
[...]
Vad som händer om det tolkas som att man inte är mikroproducent är det callec frågar i första inlägget - jag vet tyvärr inte det.

Men som sagt det är min tolkning, men jag tycker att Skatteverkets text är väldigt klar och att jag inte behöver tolka den speciellt mycket. Men jag har haft fel förr och har inget emot att ha det igen.

Re: Krav som Mikroproducent

Skattemyndigheten kan bara verka inom sitt eget område, dvs skatteområdet. En myndighet skall hålla sig inom sitt verksamhetspområde, och inte klampa in och regera på annan myndighets område, t.ex. energimyndighetens område. Däremot härskar skattemyndigheten med envåld inom skatteområdet, och kan förvägra, helt eller delvis, en medborgere(ett personnummer) att få ersättningen 0,60 kr skattefritt per såld kWh-solström.

Vi tror möjligen att skattemyndigheten kan förvägra den skattskyldige(personnumret) 0,60 kr per såld solströms-kWh, för de sålda solströms-kWh som överskrider kWh köpt ström på anslutningspunkten, där in- och utmatning sker, dvs på fastigheten där solcellsanläggningen är monterad.

Elhandelsföretaget, som köper vår solström är däremot icke på något sätt förpliktigad att förvägra oss ersättning för så kallade överskjutande solströms-kWh. Elhandelsföretaget ser ju att samma person(samma personnummer) köper lika mycket ström som han säljer, även om det är för 2 olika fastigheter, och då borde det vara i ordning för elhandelsbolaget.

Elnätsföretaget är icke heller förpliktigad att förvägra oss ersättning för nätnytta för så kallade överskjutande solströms-kWh, om skatteverkets definition inte skulle passa. De ser ju också att samma person(egentligen personnummer) köper lika mycket ström som han säljer solström. Och då borde det även vara i ordning för dem.

Energimyndigheten är på samma sätt icke heller förpliktigad att förvägra oss ersättning för elcertifikat för så kallade överskjutande solströms-kWh.

Re: Krav som Mikroproducent

TommyE
Nå jag har meddelat vad jag såg, du gör med det vad du vill. Tänker inte tjata mer om det :-)

Re: Krav som Mikroproducent

Joakim
Hej Arne, har du stött på problem med skatteverket angående detta eller har det fungerat som du tänkt? Jag tänker nämligen göra likadant, har en lada som jag skulle kunna smacka upp tillräckligt för att täcka båda mina fastigheter om man nu kangöra så. Underlättar ju i förhandlingarna med elbolaget också om man har större förbrukning tänker jag.

Re: Krav som Mikroproducent

Elnätsbolaget i vilket område solcellsanläggningen är installerad, skickar till skattemyndigheten besked på inmatade antal kWh in i elnätet och antal köpta kWh, som en skattskyldig har haft under inkomståret.  Det som händer om du matar in flera kWh än du köper under ett inkomstår, dvs kalenderår, 1 jan till 31 dec., är att skattemyndigheten endast tillåter dig att göra direkt skatteavdrag med 0,60 kr/kWh för högst så många kWh du köpt via den enda elmätaren. Du mister det direkta skatteavdraget på 0,60 kr/kWh för de "överproducerade". Det var det som hände inkomstår 2016, då vi gick miste om det direkta skatteavdraget för ca 4000 kWh, dvs 2400 kr.

Det idiotiska är att skattemyndigheten endast räknar de kWh som du som skattskyldig köpt på samma elmätare som solcellsanläggningen är kopplad till.  Den skattskyldige hade emellertid köpt ytterligare ca 10000 kWh, men över en annan elmätare, nämligen den på ett annat bostadshus. Men de 10000 köpta kWh valde skattemyndigheten att strunta i och inte beakta, vilket vi givetvis skriftligen överklagade. Vi fick avslag från den allsmäktige. En medborgare kan knappats få rätt gentemot den allsmäktiga skattemyndigheten.

Du kan alltså inte täcka ditt(eller familjens årsbehov av kWh) för vinterbostaden och sommarbostaden genom att bygga en enda större solcellsanläggning, utan du måste bygga 2 st anläggningar för att skattemyndigheten ska medge direkt avdrag för alla dina köpta kWh för dessa bostadshus. Idiotiskt så in i Norden. Det fördyrar något enormt att behöva bygga 2 st anläggningar, när ofta en enda är tillräcklig för att täcka en familjs årsbehov på kWh.

I och med att elbil anskaffats kommer förbrukningen emellertid att stiga, där solcellsanläggningen är installerad,  med kanske 2000 kWh. Förlusten av skattemyndighetens vägran att medge ett helt rättmätigt och rimligt skatteavdrag, blir därför mindre. Plågan lindrar vi litet på så sätt. Vi smiter också från den dyra bensinskatten och skattemyndigheten straffas på så sätt.