KostalPiko12 och portaluppladdning

greger
Hej,
Får inte min omrikatare att ladda upp data till portalen, min inställningar ser ut

Har provat med olika DNS med utan resultat.
Har även kollat tidigare länkar http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kostal-Piko-problem-td5002528.html

Går jag in under infopage så är där bara - på last portal connection.

Några ideér?
//Greger

51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

nelos
Växelriktaren är inställd på manuell nätverkskonfiguration och inte DHCP.

Det skulle kunna vara rätt, men DHCP är att betrakta som defacto-standard för alla typer av nätverkskommunikation för privatpersoner. I stor sett alla enheter man köper är inställda på DHCP från fabrik, och vill man ställa in manuellt får man aktivt gå in och göra en förändring.

Men du kommer ju åt växelriktaren, så där  fungerar den statiska nätverkskonfigurationen uppenbarligen.

Är du säker på att det ska vara hårdkodade IP-adresser?

Hur ser näverket ut i överigt, vilken router använder ni, vilken modell? Finns det flera?

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

Jag hade använt mig av DHCP, det är mycket lättare.

Om du mot förmodan skulle få någon IP-konflikt så får du väl köra på fasta adresser.

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

greger
Kör på Tele2:s 4G Router, samt trådlöst mellan den och en liten brygga (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged)

Provade med DHCP,
så nu ser duet ut så här

Kopplar jag in datorn till bryggan så får jag ip adress samt kan surfa, omrikataren får nu ipadress 192.168.1.8

cmd ger

Några mer tips?
[...]

Callec
Bra

Stäng nu av allt i 10 minuter, så släpper alla interna IP-adresser.
Sedan ska allt fungera

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

Greger
Hej,

Får fortfarande inte omriktaren att skicka upp data, får prova att flytta ut routern i Garaget, om det hjälper...

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

Greger
Fick igång den nu;-)
Fick köra med Auto IP/DHCP samt fylla external router

Sedan laddade den upp data

//Greger

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

nelos
Utmärkt!

Jag antar att det är denna anläggning:

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=9988a9c1-8fde-41fb-94ef-e979809b0555

Det har inte kommit några data på webb-portalen ännu, men det ska tydligen kunna dröja något dygn första gången man aktiverar kontot.

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

Re: KostalPiko12 och portaluppladdning

greger
Kollade min FW på Controlboardet igår hade ju en gammal SW 0502 i min omrikatre, det finns ju lite nyare som bla förhindar att man får 500MWh som yield under en dag.

Men vilken ska man ladda ner? Med eller utan :Net Framwork eller med eller utan BA-Sensor