Kostal PIKO vs SMA Sunny Tripower 5000TL

Kostal PIKO vs SMA Sunny Tripower 5000TL

knauer
Hej,

ska installera en 4kW anläggning och står i valet och kvalet
mellan två växelriktare: Kostal PIKO 4.2 3-FAS och SMA Sunny
Tripower 5000TL -20 3-FAS.

Kostal PIKO har ju inbyggd webbserver medan man måste köpa till
 en sådan till SMAn. Verkningsgraden är 1.7% högre hos SMAn. Garantin
är dock 10år för Kostal men bara 5år för SMA.

Jag har förhandlat till mig att merkostnaden för ovannämnda SMA
samt tillhörande SMA webbox blir 2500 kr. Det tar lite tid
 att tjäna in den högre verkningsgraden och man lämnar bara
5års garanti. Vad skulle ni välja för växelriktare, finns
det något som motiverar inköp av en SMA?

Re: Kostal PIKO vs SMA Sunny Tripower 5000TL

nelos
Det är många parametrar som spelar in, så jag har också haft svårt att välja.

En sak som talar till fördel för Kostal är att de har en bra och gratis support, dit man även kan ringa innan man köpt någon växelriktare.

Jag ringde dit och pratade med dem, och fick bl a tips om deras applikation "PIKO Plan".

Man når dem på deras "hotline":
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=88&as=0&ass=0&al=en&mp=88&kat=5

För att göra valet ännu svårare så säljer Soleldalby nu en ny produktfamilj från Kostal, "Powerstocc".
Just 4kW finns ännu inte, men väl 5,5kW:

http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/vaxelriktare-inverter/kostal-powerstocc-5-5-excellent-3-fas.html