Koppla ihop två solceller

Northtorp
Hej
Jag har en fråga som kanske inte direkt gäller hus solceller men iallafall så har vi en båt där det finns två stycken solceller. En på 50 watt och en på 25 watt. Nu till min fråga, kan jag paralellkoppla dem trots att dom har olika styrka? Eller ska jag seriekoppla? Fördelen med seriekoppling är ju att få en högre spänning och mindre förluster.
Tack på förhand //Patric

Re: Koppla ihop två solceller

nelos
Förutsatt att de ger (nästan) samma spänning så kan du parallellkoppla dem.

Jag gissar att solpanelerna är avsedda för 12V-system, dvs de har 36 solceller.
("Solpaneler" är hela enheten inklusive aluminiumram, "solceller" är de mindre kvadratiska ytorna av kisel).

Sådana solpaneler har normalt sett en maximaleffektspänning på ca 18V och en öppen spänning på ca 23V.
(Se t ex http://www.soleldalby.se/shop/solenergi/solpaneler-12v/30w-12v-mono.html)

Det kommer fungera bra att parallellkoppla solpanelerna, och det kommer ge 25W+50W= 75W maxeffekt.

Däremot skulle det inte fungera lika bra att seriekoppla dem, eftersom du bara skulle få ut den maximala ström som den mindre solpanelen kan ge.
Du skulle då förlora effekt från den större, och du skulle bara få ut ca 25W + 25W = 50W.

Re: Koppla ihop två solceller

Northtorp
Tack för ett snabbt svar, ja det är ett 12 volts system och jag misstänkte att seriekoppling inte skulle fungera men var inte säker.
Det får bli parallellkoppling, det ska bli kul att testa i sommar solceller är ju numera väldigt billiga, för denna lilla 25 wattare gav jag bara 350kr men 25watt gör stor skillnad i en båt :)

//Patric

Re: Koppla ihop två solceller

Tillägger
Dessutom blir det löjligt liten förlustskillnad vid ca 15 volt resp 30 volt och dessa oerhört korta kabel-längder.
Jämför gärna med 220 volt nätspänning och 400.000 volt högspänning för energiöverföring på många mil :)