Koppla 320w panel med 100w

Seger
Hejsan ja tänkte serie koppla en 320w vmp 37.21 panel med en 100w vmp 18.1 panel . till 24 v batteribank kommer det här att funka bra ? regulatorn klarar 440 w 75v 15 amp victron 75/15 annars tänkte ja koppla 2 st 100w i serie sen paralelt med 320w panelelen med då överstiger ja ju watten och regulatorn reglerar bort 80 watt vad jag har förståt vilket tror ni ger bäst resultat ? Tack på förhand

Re: Koppla 320w panel med 100w

Arne
Bäst är nog att fråga där du köpt den befintliga utrustningen eller den nya solcellsmodulen(eller tänker köpa den nya solcelslmodulen). De vill säkert gärna hjälpa dig. Du nämner inget om att du redan har frågat dem.

Re: Koppla 320w panel med 100w

Roland
Din andra ide lät ju bättre. Den ena panelen ger ju 5A och den andra 8A vid full sol och det blir inte optimalt. Men seriekopplar du 2 st 100 w får du ju samma spänning som 300 wattaren och då bör du kunna paralellkoppla dem. Dock endast med ca 36 volt ut men det kanske din viktron fixar ...

Re: Koppla 320w panel med 100w

Seger
Ja det fixar den . men läste någonstans att man kunde blanda en tex 100w med 18v med en 200w med v 36 i serie men ja vet inte om det gäller en 320w med 36v ja får vel pröva mig fram. Tänkte bara om någon visste