Köpa färdigmonterat?

Mikko
Hej.
Vilka färdiga paket tycker ni är bäst? Vad skiljer? Energimyndigheten testade Ikeas solcellspaket och den hade hög verkningsgrad av de anläggningar som de testade, någon här som har erfarenhet av Ikeas system?

Re: Köpa färdigmonterat?

Arne
Ikea tillverkar varken solcellspaneler eller växelriktare.

Ikea är tydligen bara en mellanhand åt annat bolag som egentligen är den sanna firman som säljer solcellsanläggningen. Tydligen teknas inte något köpeavtal med IKEA utan med den solcellsfirman. IKea agerar så att säga bulvan. Därmed fås inga garantier av IKEA, vilket tydligen är vitsen med det upplägget, att foplk ska tro. Men IKEA bidrar inte alls tydligen med något tekniskt. Men folk tror att de köper av IKEA.
Det är vad jag hört, men vet inte exakt om det stämmer.

Vad menar du med verkningsgrad på en solcellsanläggning?
Hur mycket en solcellsanläggning producerar per år har att göra med hur stor installerad paneleffekt anläggningen har, och vilket väderstreck panelerna är riktade åt och deras lutning. Och hur om skugga faller på panelerna.

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Menade systemverkningsgrad.
 Jämförelsetabell solcellssystem
tabell-solcellsystem.pdf

Re: Köpa färdigmonterat?

Tunnfilms-paneler som är med i tabellen, de ger bara ca hälften så många kWh/m2 jämfört med monokristallina paneler. Det är därför få som installerar tunnfilmspaneler numer. Man får helt enkelt inte ut så många kWh/år från sitt tak som med monokristallina paneler.

En modern monokristallin panel har verkningsgrad på ca 19 - 20 %, dvs 20 % av ljusbestrålningen(W/m2) blir ström. Sedan finns det paneler som har litet högre verkningsgrad t.ex. 22 %, te.x. LG 400 Wp, men den  kostar dubbelt % jämfört vanlig panel. Har man ett litet tak och vill ha ut så många kWh som möjligt, kanske man är beredd att betala extra för det och välja högeffektiva paneler. 12 st vanliga paneler ger lika många kWh/år som 10 st dyra LG-paneler.  Man ska inte stirra sig blind på panelers verkningsgrad.
Men har man stor takyta behöver man ju inte det utan kan välja normala paneler och komma billigare undan.

Att systemverkningsgraden, hur den nu är definierad, är hög för ikea där beror säkert helt på panelens verkningsgrad. Man får kolla på databladet för den panelen, där står det att den panelen på 325 Wp har 19,3 % verkningsgrad.

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Kan du förklara varför Svea Solars egna system ger lägre effekt än Ikeas solstråle? Svea Solar är ju den som säljer båda systemen, fast den ena med Ikeas samarbete. Har de tagit nån sämre/äldre panel som Svea Solar har sålt?

Re: Köpa färdigmonterat?

Panel SolarStone S85B2 som Svea Solar tydligen sålde då på den tiden testerna gjordes, har 18,5 % verkningsgrad.

Solstråle Trina Solar, TSM-325DD 06M.05(II) har 19,3 % verkninsgrad.

Säger inte det en del? Dvs Sveas panel har 0,8 % lägre verkningsgrad. Då får ju Svea minst 0,8 % lägre verkningsgrad enbart pga av panelvalet.

Sedan står det att Svea använde SolarEdge och då är det effektoptimerare på varje panel. Om några sådana gick sönder under testtiden, drar det klart ner verkningsgraden.

Sedan har du det att en effektoptimerare har förluster på ca 2 %, vilket drar ner systemverkningsgraden.
Är det inget som skuggar panelerna under dessa tester, då är det nog sämre med effektoptimerare än utan.

Du får titta på den så kallade europeiska verkningsgraden(en blandad verkningsgrad för varierande % av märkeffekten för växelriktaren) för växelriktarna också. Kolla databladen för dem.

Det viktiga är inte systemverkningsgraden utan hur många kWh/år man får ut från sitt tak.

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Tackar för det utförliga svaret och all information som du gett mig via forumet. Eftersom jag inte har tid och kunnande att montera ett eget system så kommer jag att anlita ett företag till det. Tänkte fylla hela sydsidan med solpaneler till att börja med. Det täcker mina elbehov för tillfället med råge (innan elbil). Gissar att jag får plats med 20-22 paneler om jag tar bort stegen. Enda hindret på sydsidan av taket (11,6m x 4m) är ett öppet rör som sticker upp (nåt med avloppet att göra?) Går det att såga av den och lägga en solpanel över?
Hur fungerar det med kraftbolagets solbank? kostar 25kr/mån och då kan man lagra sin energi där för att utnyttja tex på vintern. Tycker det låter för bra för att vara sant! Tillkommer det några avgifter eller hur fungerar det? Är det någon mening att sätta solpaneler på nordväst sidan om sydsidans paneler täcker mitt totala elbehov? Hur ska jag tänka med växelriktaren, efter 5-10 år kanske jag fyller nord-västsidan med solceller.

Re: Köpa färdigmonterat?

Solbank, menar du Borlänge Energi?
Det verkar bara vara så att solströmmen du säljer till dem på sommaren får du betalt i kronor, och pengarna ställts på ett konto, och på vintern när du köper ström av dem tas av de pengarna.
Det är alltså inte t.ex. 5000 kWh som sätts in på kontot på sommaren som man sedan på vintern kan ta ut de  5000 kWh. Om jag uppfattat rätt. Att kunna sätta in sina sommar-kWh och ta ut lika många kWh på vintern vore kalasbra, men så är det nog inte.

Du har takpanneplåt och ett uppstickande rör mitt på taket. Det kanske är avloppsutluftning. Om du skulle ha haft betongpannetak finns speciell takpanna för det som är väldigt låg och man kan ha en panel ovanför.
Det går inte att flytta det att gå ut någon annanstans. Om vinden är oinredd bör det gå lätt att dra det någon annanstans. Det kanske är ett gammalt rör från trycklöst expansionskärl för värmepanna, som inte längre används?

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Ja Borlänge energi. Tror som dig med solbanken, det låter för bra för att vara sant!
Gissar på avloppsventilation, det borde man väl kunna kapa av?

Re: Köpa färdigmonterat?

BengtK
Inte så bra att "bara" kapa av. Risk att smådjur  tar sej ner, men det finns låga hattar att sätta dit, som får plats under solcellerna.
 Exempel :
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takventilation/ventilator/sky-vent-takpanneventilator-benders-palema/p-816294-244620?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4qdKkTlfhRzBuk3DLIPuUTnVj4OktuX9Zkd1mfKrZLKg--KEohVIzgaAhQvEALw_wcB
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Nu har jag fått 2st offerter, båda med 20st 385W paneler:

Svea/solar, Ikea Solstråle:

Paneltyp: Solstråle Plus - 385W Installation 10 år
Panelleverantör: Trina Solar/Risen Solar Funktionsgaranti 5 år
Storlek på system (kW): 7,7 Produktgaranti solceller 15 år
Antal paneler: 20 Produktgaranti växelriktare 10 år
Anläggningsyta (kvm): 38
Färg: Svart Produktgaranti montagesystem 10 år
Växelriktare: Goodwe 10kW
Effektgaranti solceller efter 25 år 84,8%
Antal växelriktare: 1
Takmaterial: Korrugerad plåt
Pris 107000kr

Borlänge Energi:
I detta paket ingår 20st helsvarta solcellspaneler av märket Qcells, se bifogat
produktblad.Q_CELLS_Data_sheet_Q.pdf
Växelriktare: Den modell vi avser till din offert är modellen Fronius Symo 7.0-3-M.
Garantitiden för växelriktare är 2 år, men det går att utöka till 7 om man så önskar (registrera).
Solpanelerna från Qcells har 12 år produktgaranti och 25 år effektgaranti.
Pris 115000kr

Hur ska jag tänka med växelriktaren om jag sätter upp fler solceller inom 10år? Tänkte på effekten 7kW (Fronius) eller 10kW (Goodwe)?
 Tappar man effekt om man har för stor växelriktare?
Vilket erbjudande verkar bäst enligt er?

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko
Det blev Svea/solar, Ikea Solstråle med 20 st 385W paneler och en Goodwe 10 kW växelriktare.
Den har bara varit i drift i 4 dagar.
 Igår började den producera el kl 04.00 och gav då 40w, 22.35  gav den 19w. Totalt under gårdagen 47,2 kWh.
Idag nådde anläggningen rekordsiffran 8666 kWh, kl. 11.35. Betyder det att mina 385w paneler i själva verket ger 433,3w?

Re: Köpa färdigmonterat?

Arne
Det där ser ju bra ut! Blir snyggt när man täcker hela takfallet med paneler.

Du kanske skrev fel med "8666 kWh" kanske ska vara 8666 W?
Du har installerad paneleffekt 20 x 385 Wp = 7700 Wp. Dina paneler är rakt mot söder och har lutning, gissningsvis 17 grader, då ska de nästan ge sin maxeffekt kring kl. 12 i maj/juni.

Uppnådde de 8666 W då producerade varje panel 433,3 W. Det var inte en kort effekt-spik på någon minut?

Hur gjorde du med takstegen? Hur med uppstickade avloppspipan?

Det verkar som några grenar på trädet framför huset har kapats av?

Vad står det i flashlistan om effekt på varje panel, som du förmodligen har fått i dokumentationen över anläggningen? Flashlistan är ju mätresultat som fabriken gör på de nyproducerade panelerna.

Re: Köpa färdigmonterat?

Mikko

Uppnådde de 8666 W då producerade varje panel 433,3 W. Det var inte en kort effekt-spik på någon minut? Ja det var molnigt väder så kort effekt spik

Hur gjorde du med takstegen? Hur med uppstickade avloppspipan? Takstegen och avloppsventilationen kapade jag av (gjorde en plåt med ett rör i som jag stack ner i avloppsröret).

Det verkar som några grenar på trädet framför huset har kapats av? Ja äppelträdet överlevde min beskärning som jag gjorde för 2 år sedan.

Vad står det i flashlistan om effekt på varje panel, som du förmodligen har fått i dokumentationen över anläggningen? Flashlistan är ju mätresultat som fabriken gör på de nyproducerade panelerna.
 Jag har inte fått någon dokumentation alls!