Köp av solcellskomponenter från utlandet

Köp av solcellskomponenter från utlandet

Mono Wafer
några av er har vad jag förstått köpt en del solcellskomponenter från utlandet. Själv har jag aldrig köpt något över huvud taget från utlandet. Kan någon nämna lite kort om vad som gäller, måste man betala tull eller annan avgift? Hur funkar det med moms? Är det krångligt? Antar att det är enklast från EU-land.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

magneten
Beställde alla mina prylar från http://www.photovoltaik-shop.com/ i tyskland, en seriös firma som svarar snabbt på både telefon och mail och gärrna hjälper till med dimensionering och produktval (har mailat dom på engelska vilket de behärskar mer än väl).

Betalde i förskott till deras bankkonto (billigast) men det går även att betala med paypal mot en liten avgift. (gjorde en eu betalning i internetbanken, kostnad 10:-)

I priserna så ingår det tysk moms som är 19%, inga ytterligare avgifter tillkommer då produkterna redan är momsade inom EU.

Man ser direkt i kundkorgen vad kalaset går på inklusive frakt om man matar in sitt postnummer och land.

Min leverans delades upp på 3 kollin (paneler växelriktare, kablar&kontakter, montagematerial) som anlände 3-10 dagar efter betalning.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Köp inom EU brukar kunna vara relativt enkelt, jag har t ex handlat hos EV-Power:

http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-240Wp-60-cells-MPPT-30V-EUFREE.html?cur=1

En skillnad mot Sverige är att det inte brukar gå att betala i efterskott mot faktura, utan det är förskottsbetalning som gäller.

Jag brukar använda ett "virtuellt" betalkort (e-kort) från min internetbank (Swedbank),
som är ett engångskort man skapar med en specificerad maxgräns så man inte riskerar att butiken drar mer än angivet belopp.

EU-moms och fraktkostnad specificeras på webbplatsen, så jag har inte behövt betala något extra efter beställning.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Nelos, köpte du dina paneler från EV-shop? Är nära att klicka på köp på 22st 290w, men nån varnade att det för billiga och skräp bla bla, och endast 1års garanti från leverantören, och att man måste själv jaga tillverkaren i Kina vid fel, samt att frågan ställdes om ramen var behandlat för att tåla salt från luften, om glaset var behandlat, och om de var PID fria, men klart medhåll att de var väldigt bra pris.

Hade önskat svarta paneler, men är lite mer priset som styr.

/Andreas

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

nelos
De paneler jag har på huset har jag inte köpt på EV-power, dem köpte jag hos KVD/kvarndammen när de hade ett större parti med solpaneler från JA solar.
JA solar är kinesiskt, liksom så många andra solpanelstillverkare.

Från EV-power har jag bara köpt några småpaneler som jag har för underhållsladdning och experiment, jag har köpt 4 st 20W, och 4 st 40W.

Här är för övrigt en av 20-wattarna från EV-power:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsladdare-for-mobiltelefoner-med-USB-anslutning-td5001554.html

Jag är mycket nöjd med dem, men då har jag ju inte använt dem i 30 år eller så ännu.

Har även köpt litumbatterier för en större summa från EV-power.

När det gäller garanti så står det på webbsidan "extended warranty to 30 years", vad nu det innebär.

Databladet för EV-panelerna ser ju bra ut, tycker jag:
http://old.i4wifi.cz/img.asp?attid=270561

Tillverkaren är "Schutten-solar":
http://www.schutten-solar.com/

Man bör ju alltid ställa sig frågan vad man får för pengarna, men jag tycker man gör det lite väl enkelt för sig om man bara tittar på priset för att konstatera att det är "billigt skräp".
Det kan ju istället vara så att det är "mycket prisvärt".

Jag ser ingen som tyder på att du skulle behöva jaga någon tillverkare i Kina, det är ju EV-power du köper från så det är de som är din motpart.
Och det borde ju gå lika bra att lita på dem som något enmans-företag i Sverige.
Det är nog mindre sannolikhet att EV-power försvinner/går i konkurs än att ett svenskt nystartat företag med 2 eller 3 anställda som har en webb-butik för solenergi gör det.

Det där med att tåla salt från luften verkar konstigt?
Jag har inte hört talas om att det skulle vara något problem alls, och en snabb nätsökning gav inga träffar.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Hej igen

Lite saxat ur vårt mail..mailade och frågade priset på en tysk panel, och de annonserade om superpriser, helt klart en bra panel, men dubbelt så dyr.! Men han var saklig, och jag vet ej, samt ingen koll på vad PID är.
Vi har en sommarstuga på en Ö, med solceller som är över 30år gamla, funkar mycket bra, ser ingen skillnad på varken ram eller celler, och där kan jag förstå detta med ram som tål salt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo med tanke på att vi jobbat med alla olika typer av paneler och tillverkare så har vi bra koll på hela marknaden

Det är en billig panel från Kina och en "distributör" som säljer till privatpersoner, så priset är bra. Det är paneler från Schutten Solar och jag har ingen erfarenhet av dem så det är något ni får prova :-)

Vill bara göra er uppmärksam på en sak här, de håller bara 12 månader garanti från distributören, sen är det du och tillverkaren som får ta snacket - http://www.ev-power.eu/Trade-Terms/

Jag håller med dig om att det är lockande att köpa så billigt man bara kan men det finns oftast baksidor

http://forums.whirlpool.net.au/archive/2056747

Men det är helt upp till er att bilda er en uppfattning om vad som är bra eller dåligt köp.

Det är enbart vid stora upphandlingar med kommunerna och byggföretagen som vi använder paneler från Kina, annars är det mest tyska paneler numera och 260W som numera är standard, dvs de har bytt produktionsleden och då sjunker kostnaden per Watt

Hör gärna av er om hur det gick med inköpet och installationen av panelerna

Ja men det beror helt på vad du jämför med, jämför du Kinesiska mot Tyska eller LG går det absolut inte. Inte heller Mono mot Poly.

Hade varit kul och se databladet för panelen, skicka gärna det om ni vill.

Lite att tänka på:

- vem står för garantin?
- är de A-klassade samt plussorterade?
- Hur ser effektförlusten ut under 25år?
- Är aluminiumet behandlat så de klarar av saltet i luften? Finns paneler som blir helt vita efter några år.
- Är de PID-free?`
- Har ni räknat in importskatter, strafftullar samt moms på införsel om det är från utlandet?

Om det är första gången ni handlar paneler och om ni tänker handla direkt av Kina så får ni gärna ringa mig, jag har hjälpt många som ska handla produkter även om de inte köper av oss.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

nelos
Det skulle vara intressant att veta vad personen du mailat till menar när han nämner EV-power som en "distributör" med citattecken runt.

De är väl lika mycket distributör som svenska webbutiker, t ex Soleldalby, Nordic sunpower, Nordensolar, Ecokraft, Ppam etc. Några av dem både säljer i webb-butik och installerar system, men "distribuerar" gör de väl alla.

Här är finansiell information om dem, och det är ett större företag helt klart:
http://old.i4wifi.cz/inc/_doc/Pdf/i4wifi-2011-Report-power-EN.pdf

Deras omsättning är enligt webbsidorna 20 million dollar, mer än hundra miljoner kr, så det är inget småföretag.

I deras generella avtalstext står det 12 månader, men i informationen om solpanelerna står det en betydligt längre tidsperiod, så min gissning är att det normalt är 12 månader, men för solpanelerna gäller andra villkor(?)

Jag skulle kontakta dem och fråga för att vara på den säkra sidan:
http://www.ev-power.eu/Contacts/

Regel nummer ett när man ska ta reda på fakta är att först fastställa vilken roll person man pratar med har,
och vilka vinstintressen den personen har.

Kan person tänkas ha ekonomisk vinning, så bör informationen tas med en rejäl nypa salt.
En person med vinstintressen talar ofta i egen sak.

Resten av mailet känns bara som ett krystat försök att misstänkliggöra allt annat än deras egna produkter.

Att det skulle vara någon generell kvalitetsskillnad på Tyska och Kinesiska solpaneler saknar enligt mig grund.
Kineserna har investerat stora summor i moderna fabriker som är så gott som helt automatiserade.
Tyskarna har inte satsat lika mycket på moderna fabriker, och då hänger de inte med i prisutvecklingen.

Och jämförelsen mellan monokristallina och polykristallina solceller är tagen ur luften.
Monokristallina solceller har en högre verkningsgrad per ytenhet, så panelerna blir lite mindre.

Men priset anges så gott som alltid per watt, och 1 kilowatt polykristalina solceller är lika bra som 1kilowatt monokristallina solceller när det gäller energiproduktion.

Sedan är det en smaksak om man föredrar svarta eller blå paneler.

De flesta företag som säljer solceller till privatpersoner i Sverige är småföretag, 1, 2 eller kanske 3 anställda. Några har en handfull. Riktigt stora - då blir det Vattenfall man får göra affärer med.

Vilket företag finns kvar om tjugo år? Det svenska tvåmansföretaget eller EV-power med hundra miljoner kr i årlig omsättning?

Skulle jag själv sätta upp en anläggning idag skulle jag satsa på EV-powers paneler:
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-SCHUTTEN-Poly-290Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Hej igen

Är precis denna 290w panel som jag funderar på, 22st, men känns inte lite galet att betala i förskott, än om de säkert är seriösa, men står att man skall kontakta dem med beställningar mer än 20 paneler, och stämmer priset, och inget mer tillkommer än det man ser på slutpriset inkl frakt och skatter och moms, så är priset mycket bra, halva priset motför att handla i Sverige, synd att de ej har takkrokar med.

/A

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

nelos
Jag hade själv det problemet att man måste betala i förskott, inte bara till EV-power, utan även andra företag.

Är det ett helt okänt företag brukar jag göra någon eller några mindre beställningar först, och se att varorna levereras som de ska.

Sedan kan man göra en större beställning.

Gjorde det exempelvis med soleldalby innan jag kände mig säker på att de levererade som de skulle.
Köpte kabel, takkrokar etc till mindre summor som kunde köpas på faktura.

Men växelriktaren gick över deras maxgräns för fakturabetalning, och det var förskottsbetalning som gällde.
Men när jag hade beställt en hel del innan för mindre summor gjorde jag sedan en förskottsbetalning för växelriktaren.

Och samma sak med EV-power, litiumbatterier är kostsamma saker. Gjorde mindre beställningar först innan jag gjorde en förskottsbetalning på 15 000 kr.

En möjlighet är att du beställer några paneler först, fyra-fem stycken eller så.
Du skulle få en extra kostnad för frakten, och kanske ett lite högre pris för de första panelerna, men att sova gott på natten är värt en hel del.

Jag har handlat med EV-power, och litar på dem, men regel nummer två är att aldrig lita på någon okänd på internet, och det gäller mig och mina kommentarer också.

A.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

A.
Hej igen

Hade kanske tänkt nåt sådant, att kanske dela upp det på 2 laddningar, 11 paneler i varje.

Har med varit lite sugen på att konvertera en Prius och på att köpa batterier, men avslutade det när jag hörde att det var svårt med laddning i kyla, som är fallet här, vart en Toyota IQ istället...men tanken lockar att bygga elbil.

Tack för din input i ämnet, händer inget annat så blir det dessa 290w paneler..

/A

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Anders
Om du vill kan jag kolla upp pris på Renesola virtusII 300w paneler åt dig ,så får du en bättre panel än GWL/power.

Mvh Anders
swedensol.se

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Har missat ditt inlägg, du får helt klart kolla..

/A

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Hittade denna, billiga takfästen, kan detta vara nåt? Eller nån annan bra länk som nån provat.?

http://www.alibaba.com/showroom/solar-roof-hook.html

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Anders J
Men det där klippet forums/whirlpool etc angående temperaturkoefficienten så är det väl så att så länge det i grunden är vanliga kiselceller så är det väl diodekvationen som gäller, vad annat skulle påverka temperaturkoefficineten?

Och korrosionsbeständigheten, jag blev orolig och var nyss ute med Fluken och tryckte mätspetsarna riktigt hårt i aluminiumramen på mina Shurten 240 W och jag kom i alla  fall inte igenom eloxidskiktet. Jovisst kan aluminiumlegeringar vara av olika slag, men jag tror inte stränpressningsmetallen är så väldigt olika och för något som inte utsätts för något mekaniskt slitage och bara ska ligga still på taket så nej, det tycker är att se spöken.

Men visst Photovoltaik-shop.com har en panel för 400 EUR med 20% verkningsgrad! men jag tycker även de billiga tyska är dyra! jag har köpt från våra vänner i Tjeckien och där kostar de 60 eurocent per watt, varken mer eller mindre, vilket innebär att min installation vad avser det jag köpt ifrån kontinenten med invertrar,  inklusive frakt och moms ligger kring 13 kr/W. Dra bort solcellsbidraget från det och då är i alla fall jag nöjd.

En inverter krånglar och jag vet inte varför, men det värsta som kan hända är att jag får skicka tillbaks den och även om det skulle gå riktigt illa så ligger jag ändå bra till prismässigt.

Men det är bara vad jag tycker, köp gärna i Sverige, det är ju bra om folk kan leva på att sälja grejer, men jag kanske är ovanligt dum?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Anders J
Ytterligare en reflektion över detta med att köpa från främmande land, t ex mina 240 W-paneler lystrar till namnet Schutten, tydligt gjort för att låta tyskt. Men att lista ut var och vem paneler egentligen är tillverkade är ju inte helt lätt, det bästa man kan göra är ju att granska de typgodkännandeintyg, specifikationer och testrapporter man kan få tag på.

Samma sak med mikroinvertrarna jag kallar Involar. De finns ju uppenbart att få med snart sagt vilket varumärke som helst på, möjligen då litet olika beroende på vilken marknad de säljs till.

Ett annat varumärke med en ganska intressant produkt med decentraliserad MPPT-DC/DC är ju SolarEdge. Surfar man in på den hemsidan så inser man efter ett tag att bolaget är israeliskt även om man t ex sätter det amerikanska kontoret överst på listan.

Så det är väl litet som att köpa vispgrädde, läs noga så ser du att ICA:s vispgrädde är österrikisk och med konsistensgivare. Sedan står det ju var och en fritt att välja, men läs först!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Mono Wafer
Några av er har tipsat om köp från AliExpress som väl är Kina. Alltså köp från land utanför EU, har samma fråga här som min inledande fråga i tråden. Hur är det med tull och moms och eventuellt annat? Någon som har erfarenhet?

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

magneten
Har aldrig behör att betala tull och moms när jag handlat från aliexpress och varorna skickats som vanlig långsam post. Beställer man  express med ex. DHL Fedex eller TNT så är det betydligt större risk att man får betala tull och moms på leveransen.

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

magneten
Har kanske handlat mindre grejer 40-50 gånger från aliexpress och aldrig betalat något extra. Mina överspänningsskydd skickades dock med Fedex  och då kom det ett inbetalningskor ganska omgående på min import (blev dock ändå ett helt ok pris)

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

Nybörjare
Hej!

Är helt nybörjare inom solcellsområdet.

Vi funderar på att installera solceller på vårat tak.

Kan någon tipsa om pålitligt företag i Europa för att ta kontakt med, för att köpa komplett solcellsanläggning "5kw".

Är relativ van köpare på Ebay, Aliexpress m.m.

Tacksam för hjälp / tips

Hälsningar

Michael

Re: Köp av solcellskomponenter från utlandet

magneten
Www.photovoltaik-shop.com
kontaktperson för offert och rådgivning Sven Weber weber@solarladen.de

Har handlat flera gånger från de och varit helnöjd! Går bra att skriva på engelska!