Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

solis
Hejsan!

Just nu så har jag en överkapacitet på min solcellsanläggning på ca 5 MWh / år. (Jag producerar mer än vad jag själv förbrukar). Jag har medvetet överdimensionerat min anläggning för att jag ska ha lite förbrukningsutrymme i framtiden. Tanken har varit att det kan bli en elbil.

Någon elbil har inte blivit inköpt ännu och pga ett ganska litet bilbehov för närvarande så ligger finns inget planerat inköp i det närmaste.

Jag funderar på hur smart det skulle vara att utnyttja investeringsbidraget Laddstation för privatpersoner i eget hus för att redan idag sätta upp en laddstolpe. Tror att en QT Laddstolpe med typ2 kabel skulle passa mig.

Nu kan man få 50% i bidrag. Sen om några år kanske man inte kan få något alls, vem vet....

Frågeställningar:

- Det kanske är dumt att köpa något idag som riskerar att vara omodernt/inkompatibelt om några år när jag behöver använda den till min egna bil.

- Det ligger en skola alldeles i närheten. Kanske någon som pendlar vill köpa en tankning av mig ibland. Är det ens lagligt att sälja el på det sättet?

Synpunkter/Kommentarer/Idéer? Svara gärna i denna tråd!

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

Bensod
Hej Solis!
Kul ide men....Man får ju inte dra en kabel över tomtgräns,och inte heller sälja ström om man inte är ett elhandelsföretag,och det behövs ju bara 1 avundsjuk granne eller dagisbesökare så är det kört!/Bensod

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

bensod,

var ej så negativt. Solis anger inte att han har för avsikt att montera en laddstolpe på skolans mark. Det får han säkert inte heller gör för kommunen.

Jag tror istället Solis tänker montera laddstolpen vid sin egen fastighet och på sin egen mark.

Klart att Solis får låta sin fru, granne, bekant eller vem som helst tanka på Solis egen-ägda laddstolpe.
Om sedan en person vill skänka en slant till Solis, så är det inte förbjudet, eller ens kriminellt.
Det är inte heller i Sverige kriminellt att skänka en slant till en person t.ex. tiggare.
Gåvoskatten avskaffades för ca 10 - 15 år sedan.

Jag tror inte standarden Typ 2 uttag blir omodern så fort.

Solis kolla på laddboxar här, www.ratio.nl
Jag tror de är prisvärdare. Jag själv överväger skaffa en Ratio Home Box Smart Typ 37612 för maximal 3-fas-elbilsladdning 32 A. Den monteras på väggen och någon kostsam stolpe behövs ej. Den levereras med 3 st strömsensorer, som knäpps på varje fas, som mäter enfamiljshusets effektuttag från allmänna elnätet(alltså via servisen) och kan då reglera så att det går att ladda med maximalt möjligt hög laddström. Den stegar upp eller ner laddström i steg om 2 A beroende på hur mycket andra förbrukare i hushållet tar. Den finns här https://www.ladesystemtechnik.de/
Men visas inte på deras hemsida, utan man får fråga särskilt efter den.

Jag tror för övrigt inte du behöver vara rädd för att du producerar för mycket solström. Solbestrålningen varierar från kalenderår till kalenderår. Kan troligen varierar ca +10/-10 %. Ingen kan därför bestraffa dig om du råkar "överprducera" med något fåtal 1000-kWh under ett kalenderår. Det måste därför bedömas under en längre period än ett enda kalenderår, lämpligare 5 år.

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

solis
Bensod wrote
[...]
Hej!

Nej det ska inte dras någon kabel över tomtgränsen. Laddboxen ska stå på min tomt alternativt sitta på huset.

*Tror* inte set är förbjudet för någon att ladda sin elbil eller mobiltelefon hemma hos mig. Tror förresten att jag ska hyra ut parkeringsplats istället och att det sen råkar finnas möjlighet för EV-laddning är väl bara bra.

Men jag är med på vad du menar med den där avundsjukan. Man måste hålla sig inom ramen för lagen även om jag ser kriminell ut på min profilbild.

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

solis
Arne wrote
[...]

Tackar @Arne! Jag ska kolla upp dessa produkter.

Jag har 16A på inkommande elservis så 11 kW är max. Däremot, eftersom jag har en Smartmeter på min anläggning så kan jag utnyttja hela 15+11kW (vid full PV-produktion) utan att säkringarna på inkommande blir svettiga! Om laddaren har ett API så kan jag styra max energi dynamiskt. Ska titta på detta. Hur som helst så är det ingen dålig affär att handla med 50% rabatt.

EDIT: Inser att strömkännarna på Home Box Smart Typ 37612 inte kommer att se skilnnad på åt vilket håll strömmen flyter i servisledningen. Om jag exporterar 11 kW från min PV-anläggning så kommer 37612 att tro att det inte finns något effektutrymme kvar för att ladda bilen fastän det i verkligheten är tvärtom.

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

Arne
solis,

så är det nog troligen att strömsensorerna till Ratios Home Box Smart enbart mäter strömmen på de 3 faserna i serviskabeln, men inte på vilket håll den flyter. Det tänkte jag inte på. Det måste kollas upp.

Men din Fronius Smart Meter har järnkoll på vilket håll strömmen flyter i serviskabeln.

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

solis wrote
[...]
Omdu kan styra laddboxen eller om det går att styra hur mycket bilen tar med API, så kan du läsa ut strömriktningen från Smartmetern. Kanske en väg att gå?

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

solis
TommyE wrote
solis wrote
[...]
Jag har uppgift om intrern förbrukning, och PV-produktion i MQTT så hittar jag bara en laddbox som har ett REST-API och ett Ethernet-gränssnitt (fysiskt eller ännu hellreWIFI) så skulle jag dynamiskt kunnaq växla mellan exempelvis 22 kW och 11 kW beroende på hur mycket solel jag producerar för tillfället.

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

TommyE
Jag letade lite igår, för jag har samma intresse. Men hittade inget vettigt alls. Om du hittar något, så säg gärna till.

[...]

Vad tror du om en EmonEVSE WiFi Connected EV Charging Station IEC 60947-5 (Type-2) ?

Den har
* Wifi
* Web API
* Justerar automatiskt effekten beroende på hur mycket solenergi du producerar
* MQTT
* Kontrollerbar via HTTP & MQTT RAPI API
* WiFi OTA firmware updating

Jag gav £683.53 GBP (8 635 kr) med frakt och moms. Efter bidrag med 50% så blir det 4317 kr för själva laddaren. Tillkommer kostnader för elektriker men även det är ju subventionerat. Bara att slå till!

Produktvideo

Tjo!

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

TommyE
Den ser lovande ut.
Nu vet jag inte vad RAPI är men det fanns en kod där som fångade mitt öga:

$SH Set charge limit in kWh, integer

Går det att skicka kommandon via ex en Raspberry PI så borde det gå att läsa in förbrukningen via API från Smartmetern och styra laddningen med hjälp av den.

Ska försöka läsa på mer

Tack

Gick fort, det ser helt enkelt mycket bra ut.
https://github.com/OpenEVSE/ESP8266_WiFi_v2.x
Features
Web UI to view & control all OpenEVSE functions
Start / pause
Delay timer
Time limit
Energy Limit
Adjust charging current

MQTT status & control
Log to Emoncms server e.g data.openevse.org or emoncms.org
'Eco' mode: automatically adjust charging current based on availability of power from solar PV or grid export

[...]

Du kan  sätta upp en Mosquitto server med Docker och kommunicera via den. Det är det smidigaste. Funkar utmärkt i en RPi.

Data från Fronius låter du också gå in i MQTT med hjälp av fronius-mqtt-bridge

Nu har du att greja med ett tag ;)

Re: Komplettera solcellsanläggningen med en laddstation/laddstolpe för elbil

TommyE
Jag har en hel del att läsa på. Jag har ingen koll på MQTT heller så :) Men jag har gott om tid.