Komplettera fler solceller

Mathias
Hej jag är ny har på forumet
Jag har nyligen monterat solceller 240 w i 3 strängar och 16 st i varje enligt fronius 4.0 program
Då jag trodde att vexelriktaren hette symo 12.5.
Nu har jag en symo 15 så jag har för få solceller
Enligt fronius program kan jag komplettera med 9 st till på egen sträng eller komplettera med 4 st på en av strängarna men jag hittar inte lika dana solceller vad ska jag göra.

Re: Komplettera fler solceller

Gunnar
This post was updated on .
Du kan parallelkoppla dina tre strängar med 16 paneler i varje till växelriktarens ena ingång. Sätt in en strängsäkring i serie med varje sträng. https://www.rofoto.se/solceller-solpaneler/eltillbehor/strangsakring-av-inline-typ-15a-st. De nya panelerna ansluter du till den andra ingången. Då de nya panelerna ligger på en egen ingång så behöver de inte vara lika som de gamla. Du kan tex välja 300w paneler.