Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
Hej
Har en SolarEdge modell SE7K-RW0TEBNN4 (30 x 305W med optimerare) ansluten via WiFi.
Enligt SolarEdge Local skall det gå att ansluta till t.ex. http://<inverter ip address>/web/v1/status men när jag försöker så får jag "{"message": "Internal Server Error"}", någon med liknande som kan prova om det fungerar för dom?
//Roger

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

Bäst är nog att kontakta firman som installerat ditt system, så hjälper de säkert till. De vet ju precis vad du har fått installerat. Du säger inget om att du skulle ha byggt anläggningen själv nämligen.

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
This post was updated on .
Anläggningen är igång och rapporterar till SolarEdge.
Jag vill, även hämta data lokalt t.ex. med SolarEdge Local
Jag har instickskort med antenn för WiFi.

Det jag primärt undrade är om någon har en liknande anläggning och kan prova med t.ex. http://<Lokal IP>/web/v1/status där jag får {"message": "Internal Server Error"}.
Om jag skriver in en "felaktig" adress t.ex. http://<Lokal IP>/web/v1/statuss så får jag The requested URL was not found on the server.
Alltså snurrar det en webbserver på växelriktaren.

PS
Blev lite osäker på om jag verkligen har instickskort, på offerten står det "Antenn kit for WiFi SetApp"
Kan alltså vara som så att jag har en nyare modell med inbyggt WiFi

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
Portalen med skapad API Key för API Access fungerar men
Jag vill, om möjligt hämta data lokalt för att enklare interagera med mitt hemautomationssystem
Så, om någon har en SolarEdge SExK så får denna någon gärna prova hxxp://192.168.C.D/web/v1/status

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
Det vet jag men jag vill fortfarande ha ett lokalt alternativ till https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/site/<SiteID> och https://www.solaredge.com/sites/default/files/se_monitoring_api.pdf
Så, om någon har en SolarEdge SExK så får denna någon gärna prova hxxp://192.168.C.D/web/v1/status
Tom

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

Tom
Jag tror det finns info om den funktionen här:

hxxps://pypi.org/project/solaredge-local/

Tack men den sidan säger att http://<inverter ip address> skall fungera vilket det inte gör för mig

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
Jag har fått svar på min fråga.
SolarEdge uppgradering den 9 september har gjort sönder möjligheten

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

magneten
Får det inte att installera en äldre version bara?

Re: Kommunicera lokalt med SolarEdge SE7K?

rogerthn
Kan kanske fungera, dock 2 "små" problem
1. Få tag på en äldre version
2. Vad händer med garatin