Kombinera solceller med bergvärme

Pelot
Har idag oljepanna, villa en-plans med förbrukning ca 2 kubik/år, 6000 kWh hushållsel. Planerar att sätta solceller på taket, ca 20 kW och installera bergvärme. Hur kan man styra bergvärmepumpen så att man optimerar elanvändningen? Ingen idé eller...? Extra stor varmvattenberedare? Annat?

Re: Kombinera solceller med bergvärme

magneten
Bra kombo!
Normalt i dagsläget är ju att man vill sälja så mycket som möjligt, själv kör jag varmvattenberedaren endast på natten. Den inbyggda beredaren i bergvärmepumoen på 180l är stor nog (en extra beredare ger ökade förluster under hela året.)

Nibe har väl nån funktion för tariffstyrning så man kan köra extra varmvatten och värme på natten när elpriset ör lågt.

Zippabox laddbox till elbilen är en annan mycjet flexibel toppenbra lösning för att optimera elanvändningen ytterligare. Ex kan man ladda med upp till 32A med endast 16A huvudsäkring ihop med solceller!

Re: Kombinera solceller med bergvärme

JonteY
Det ser ut som du kommer få en årsförbrukning runt 13MWh per år med bergvärme. De flesta elbolag tackar nej till nettokunder så producera inte mer än du förbrukar. 13kW solceller räcker alltså i så fall.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Kombinera solceller med bergvärme

Pelot
Tack JonteY för synpunkter. Jo, det stämmer att jag riskerar att inte klassas som mikroproducent. Vi får se vad elnätbolaget säger vid förhandsanmälan. På fråga tidigare har de sagt att de inte bryr sig om några tusen kilowattimmar hit eller dit. Elbolaget har inga synpunkter alls.

Re: Kombinera solceller med bergvärme

Hej.
Antar att det var du som fråga på Facebook tidigare?
Jag svarar samma här som där, så får vi se om någon har argument mot mina tankar (kan jag lära mig något nytt igen).
Jag optimerar inte mot bergvärmen alls. Detta för att jag tycker att den sköter sig så bra själv. När solen är uppe och det är varmt, så kan jag som mest få 1 varmvattenkörning. Den kostar någon enstaka kWh (ser ut som det gick ca 3kWh sist). Om solen är uppe och det är svalt/kallt så att det behövs värme, så vill jag inte försaka värmen för att spara någon enstaka kWh där heller.

Dessutom som prissättningen är just nu, så skiljer det i princip ingenting mellan det jag betalar för köpt el och det jag får betalt för såld.

Nej lägg ner energin på att justera in bergvärmen med avseenden på flöden och värmekurvor istället, där finns det lite extra kronor att spara.